Undervisningen i focus
För tillfället förs det en livlig debatt om undervisningsfrågor.
Utbildningen utgör ett av tyngdpunktsområdena i regeringsprogrammet
och utbildningsfrågorna ligger oss nära om hjärtat.
Vilken inriktning skall utbildningen ha? Vad önskar sig näringslivet
och hur skall prioriteringarna i finansieringen göras? Frågorna
är många.
Det ekonomiska välståndet är beroende av ett
fungerande utbildningssystem vilket konstateras i den nuvarande
regeringens programförklaring: "Finlands och finländarnas
framtid är starkt beroende av kompetensen och av förmågan
att utnyttja kompetensen och skapa nya innovationer". Genom
en satsning på utbildningen kan man uppnå de uppställda
målen. För universitetens del kan man i nästa
års budget se en ökning på totalt närmare
400 miljoner mark i förhållande till nuvarande år,
men vi har fortfarande en stor eftersläpning i resurseringen
pga nedgången under depressions-åren, samtidigt som
antalet examina förväntas öka med 26% under följande,
treåriga avtalsperiod.
Universitetsfolk talar gärna om pengar eller bättre
om bristen på dessa, emedan nedgången känns på
ett påtagligt sätt. Men pengar är inte det enda
saliggörande. I universitetsvärlden har vi krav på
att få en snabbare genomströmning av studenter utan
att examens kvalitet sänks. Kvalitetskravet är något
som vi själva måste sätta upp. Ett universitet
som börjar pruta på kvalitetskraven får snabbt
ett dåligt rykte. En akademisk examen skall vara en garant
för gediget kunnande. En annan sak är sedan om man överlag
går inför en kortare studietid för t.ex. doktorsexamen.
Den enligt Bologna-avtalet skisserade, totala studietiden 8 år
för en doktorsexamen leder automatiskt till en smalare inriktning.
Hur kan man möta kraven på en utbildning som både
skall ha djup och bredd samt vara både teoretisk och praktisk?
Näringslivet önskar sig mera tillämpningar i de
akademiska studierna samtidigt som man önskar sig utexaminerade
med en större bredd i kunnandet. Man skall förstå
sig på företagsamhet, behärska IT, ha utmärkta
kommunikationsfärdigheter och vara språkkunnig samt
givetvis vara insatt i ett specialområde som är intressant
för företaget. Universitetsutbildningen, som tidigare
var inriktad på att utbilda tjänstemän för
statsapparaten, har fått nya utmaningar.
Universitetsutbildningens styrka ligger i en gedigen teoretisk
utbildning. Basen i denna utbildning har vi skäl att hålla
fast vid. De framtida utmaningarna kan vi med säkerhet inte
för-utse och därför är den vetenskapligt teoretiska
grunden viktigare än en vinkling mot ett smalt, tillämpat
område. Vi behöver dock en kontakt med tillämpningarna
för att studenterna skall få de praktiska erfarenheter
som efterlyses. Tillämpningarna kan vi söka på
olika sätt beroende på området. Man kan t.ex.
i övnings- eller examensarbeten gå in på tillämpade
områden. Resurser, pengarna behövs för att skaffa
den modernaste utrustningen och för att individualisera undervisningen,
dvs för att ha kvalitet i utbildningen.
Studenterna har en känsla för vad som ligger i tiden
och jag har den åsikten att det är viktigt att ge stora
friheter åt studenten vid kursval och val av studiemetod.
Man lär sig via egna erfarenheter. Intresse och engagemang
leder till kunskap av högre kvalitet än den som mekaniskt
inlärs. För att möta framtidens utmaningar bör
vi ge studenterna ett stort med-inflytande i kursval och kursplanering
vilket samtidigt betyder en satsning på studentcentrerade
undervisningsmetoder.
Björn Fant
ordförande
Forskarförbundet
|