Henkilöstötilinpäätökset
yliopistojen kilpailuvaltiksi
Älypääoman hinnoittelu ei ole yksinkertaista
Henkilöstötilinpäätökset
sopisivat yliopistojen kilpailuvaltiksi, kirjoittaa ohessa professori
Matti Myrsky. Yliopistojen keskeinen pääoma ja yliopistojen
synnyttämä lisäarvo ovat "korvien välissä",
mutta älypääoman hinnoittelu ei ole yksinkertaista.
Lainsäätäjäkin on edelleen kiinnostuneempi
aineellisesta omaisuudesta kuin ihmisten hyvinvoinnista.
Henkilöstötilinpäätösten laatiminen
kuuluu luontevana osana yliopistoissa käynnissä oleviin
strategiaprosesseihin. Näitä tilinpäätöksiä
voidaan luonnehtia henkilöstön strategisen johtamisen
ja kehittämisen työvälineeksi. Ne ovat yhteenvetoja
ainakin henkilöstökuluista, henkilökunnan rakenteesta,
osaamisesta ja työkyvystä, mutta ne voivat sisältää
paljon muutakin tietoa.
Henkilöstötilinpäätösten laatiminen
yliopistoissa on vapaaehtoista, sillä budjetti- ja kirjanpitolainsäädäntö
velvoittaa yliopistot ilmoittamaan vain mm. palkat, palkkiot,
eläkekulut ja henkilösivukulut.
Kun henkilöstötilinpäätöksen laatiminen
ei ole pakollista, sen sisältö ja muoto ovat kunkin
yksikön vapaasti valittavissa. Tämä antaa suuret
mahdollisuudet kehittää henkilöstötilinpäätösten
sisältöä. Potentiaalia tällaiseen kehitystyöhön
varmasti löytyy.
Asia jää pitkälti riippumaan siitä, mikä
on henkilöstötilinpäätöksen tarkoitus.
Tästä käsin määräytyy tilinpäätöksen
sisältö ja rakenne.
Miksi henkilöstötilinpäätöksiä
laaditaan?
Pääomavaltaisissa yrityksissä kirjanpito- ja markkina-arvot
vastaavat melko hyvin toisiaan, mutta tietovaltaisten yritysten
markkina-arvot ovat nouseet merkittävästi suuremmiksi
kuin kirjanpitoarvot. Tämä perustuu siihen, että
virallisesta taseesta puuttuu keskeinen tuotannontekijä:
henkilöstö. Kysymyksessä on aineeton pääoma,
jota on liike-elämässä totuttu käsittelemään
goodwill-käsitteen avulla.
Henkilöstö on keskeinen osa yliopistojen aineetonta
pääomaa. Aineetonta pääomaa ovat mm. osaaminen
ja innovatiivisuus. Tämä pääoma ei kuitenkaan
löydy virallisesta taseesta, vaikka se on keskeinen yliopistojen
menestymisen ja tuloksenteon kannalta. Henkilöstöstä
aiheutuu myös yliopistojen suurimmat kuluerät, mutta
samanaikaisesti yliopistojen tulos on henkilöstön aikaansaannosta.
Perinteisen tilinpäätöksen puutteena on myös
se, että se antaa taaksepäin suuntautuneen, historiallisen
kuvan talousyksiköstä.
Henkilöstötilinpäätösten (kuten muiden
raporttien) tulee palvella päätöksenkoa yliopistojen
eri päätöksentekotasoilla.
Henkilöstilinpäätöksen avulla on mahdollista
saada tietoja henkilöstön tilasta ja se antaa mahdollisuuksia
etsiä kehittämiskohteita ja niiden suuntaa. Tilinpäätös
voi myös auttaa henkilöstöstrategian tavoitteiden
asettamisessa ja toteutuksen seurannassa.
Tilinpäätös voi myös toimia henkilöstön
tilan osalta eräänlaisena hälytysjärjestelmänä
samoin kuin se voi antaa monenlaista tärkeää tietoa
lähinnä esimiehille ja henkilöstöhallinnolle
samoin kuin henkilöstölle itselleen.
Tämä merkitsee mm. sitä, että erilaisia kehityssuuntia
henkilöstön osalta voidaan ennakoida paremmin ja pyrkiä
vaikuttamaan niihin ajoissa. Tulevaisuutta on myös mahdollista
luoda eikä tarvitse tyytyä vain reagoimaan jo tapahtuneisiin
tosiasioihin. On oletettavaa, että henkilöstöjohtamisen
ja tuloksenteon välillä on myös yliopistoissa hyvin
suuri yhteys. On myös oletettavaa, että rahoittajat
(lähinnä veronmaksajat ja heidän edusmiehensä)
ovat kiinnostuneita yliopistojen henkisen pääoman kehityksestä.
Henkilöstön tila tärkeämpi kuin kaluston
kunto
Asia liittyy läheisesti strategiseen suunnitteluun ja sen
osana henkilöstöstategian luomiseen. Pitkän tähtäimen
suunnittelu auttaa paremmin näkemään sitä
suuntaa, minne ollaan menossa, mihin asioihin voidaan vaikuttaa
ja mihin ei. Se auttaa myös niiden päätösten
tekemisessä, joilla tulevaisuuteen voidaan vaikuttaa. Yliopiston
johdon kannalta on paljon merkityksellisempää tietää
henkilöstön kuin esim. kaluston tila. Tuotantokoneiston
kunto voi olla tärkeä metsäteollisuusyrityksessä,
mutta henkilöstön kunto taas tietointesiivisessä
yrityksessä. Tosin ilmeisesti raskaassa teollisuudessakin
on vähitellen ryhdytty kiinnittämään enemmän
huomiota inhimillisen pääoman arvoon.
Oma kysymyksensä on sitten se, mitä missäkin tilanteessa
on mahdollista tehdä ja mitä tulisi tehdä. Lainsäädäntö
asettaa luonnollisesti toiminnalle joukon perusrajoitteita, mutta
kuinka henkilöstötilinpäätöksen tuottama
informaatio kussakin tilanteessa on muutettavissa päätöksiksi?
Raportteja ei laadita niiden itsensä vuoksi, vaan niiden
tarkoitus on tuottaa sellaista tietoa, joka päätöksenteossa
voidaan ottaa huomioon.
Tämä voi merkitä erilaisten selvitysten ja ohjelmien
käynnistämistä koskien mm. palkkausjärjestelmiä
ja koulutusta. Päätöksenteko näissäkin
kysymyksissä tullee olemaan vaikea ja haasteita tuova tehtävä.
Kysymys on samalla siitä, mitä on hyvä yliopistojohtaminen.
Mitä henkilöstötilinpäätös voisi
sisältää?
Henkilöstötilinpäätös voi sisältää
mm. henkilöstöä kuvaavia keskeisiä mittareita,
joiden avulla voidaan seurata muutoksia ja erilaisia kehityssuuntia.
Tällaisia mittareita voidaan kehittää henkilöstön
määrän ja rakenteen pohjalta, johon voi kuulua
esim. henkilöstön henkilöstöryhmittäinen
jaottelu, varsinaisen ja määräaikaisen henkilöstön
määrä, henkilöstön sukupuolirakenne ja
henkilöstön ikäjakautuma.
Terveys ja työkyky kuuluvat myös seurattaviin asioihin
samoin kuin henkilöstökulujen yksityiskohtainen laskelma,
jota voidaan kehittää henkilöstötuloslaskelmatyyppiseksi.
Siihen voidaan poimia tietoja kirjanpidosta mm. palkoista, henkilöstön
kehittämisestä, rasittumisesta ja alihankinnoista.
Henkilöstötilinpäätökseen kuuluen henkilöstökertomuksen
tulisi antaa tietoja myös henkilöstön vaihtuvuudesta,
työilmapiiristä, erilaisista riskitekijöistä,
poissaoloista, aloitteellisuudesta, työturvallisuudesta ja
työn henkilöstön sitouttamisen tuloksellisuudesta
kaikista muistakin henkilöstöä koskevista asioista,
jotka ovat olennaisia.
Myös henkilöstötaseen laatiminen on mahdollista
ja toivottavaa, mutta sen laatimisen periaatteet eivät ole
yhtä yksiselitteiset kuin tuloslaskelman osalta on asianlaita.
Älypääoman hinnoittelu ei ole yksinkertaista. Eräs
mahdollisuus on myös pyrkiä näkemään
se yliopistojen oman henkisen pääoman arvoa kuvaavana
mittarina. Yliopistojen keskeinen pääoma ja yliopistojen
synnyttämä lisäarvo ovat "korvien välissä".
Edellä mainitun lisäksi on mahdollista kehittää
henkistä pääomaa kuvaavia mittareita, jotka selvittäisivät
osaamista, työskentelyedellytysten ja työmotivaation
suhteita ja sitä, miten nämä korreloivat esim.
nykymuotoisen yliopistojen tuloksen laskemisen kanssa.
Inhimillinen pääoma on muuttuvaa ja häviävää.
Kokemus ja osaamispääoma vaativat jatkuvaa huolenpitoa.
Pääomaan liittyy aina myös sen menettämisen
riski. Tärkeää on myös saada tietoa inhimillisen
pääoman kasvattamisen mekanismeista.
Numeeriset mittarit(indeksit) voivat olla tarpeen, koska asiasta
on muutoin vaikea saada "otetta". Oma kysymyksensä
sitten on se, mitä mittareita voidaan ja pitää
kehittää ja mitä johtopäätöksiä
niiden pohjalta voidaan /pitää tehdä. Mittareiden
merkitys perustuu siihen, kuinka hyvin niiden antamaa tietoa lopulta
käytetään hyväksi yliopiston johtamisessa.
Sopivien mittareiden kehittäminen voi kuitenkin olla hyvin
vaativaa. Esim. esimiesten osalta ei ole kovin helppoa pyrkiä
mittaamaan sitä, kuinka hyvin nämä kykenevät
vapauttamaan henkilöstön osaamis- ja innovatiivisuuspääomaa
yliopistojen tarpeisiin. Henkistä pääomaa voidaan
vapauttaa mm. poistamalla työnteon esteitä, motivoimalla
ja antaa mahdollisuuksia mielekkääseen työntekoon
ja sen mukaiseen kouluttautumiseen.
Miten tästä eteenpäin?
Lainsäädäntö ei toistaiseksi näytä
asettavan kovin suuria vaatimuksia henkilöstön tilanteen
raportoimisen osalta. Tämä on jossain määrin
yllättävää, kun ottaa huomioon henkilöstömenojen
keskeinen osuus yliopistojen tuloksen muodostumisessa ja kustannusrakenteessa.
Budjettiasetuksessa on kyllä yksityiskohtaiset säännökset
mm. omaisuuserien määrittelystä, omaisuuserien
hankintamenoista, tase-erien arvostamisesta, arvonkorotuksista
ja tase-erittelyistä, mutta yksityiskohtaisia säännöksiä
koskien henkilöstön tilan selvittämistä ei
ole juuri lainkaan. Lainsäätäjä on näin
toistaiseksi ollut enemmän kiinnostunut aineellisesta omaisuudesta
kuin henkilöstöstä ja sen edustamasta inhimillisestä
pääomasta. On paljon mahdollista, että vastaisuudessa
tullaan antamaan yksityiskohtaisempia säännöksiä
myös henkilöstötilinpäätösten laatimisen
osalta. Tähän viittaa myös hallituksen ohjelmassaan
esittämä toteamus, jonka mukaan hallitus edistää
henkilöstötilinpäätösten käyttöönottoa
vapaaehtoisuuden pohjalta.
Yliopistot voidaan nähdä tietointensiivisenä yrityksenä.
Nykymuotoisen tuloksen mittaamisesta tulee siirtyä osaamisen,
tiedon ja kehittymisen mittaamiseen. Yliopistoja varten on tarpeen
kehittää oma laskentafilosofia. Sen voidaan aloittaa
yliopistokohtaisten henkilöstötilinpäätösten
laatimisella.
Kehittämisen kannalta voisi olla olla myönteistä
se, jos yliopistot voisivat kilpailla vuosittain parhaan henkilöstötilinpäätöksen
laatimisella ja saada siitä julkisen tunnustuksen. On selvää,
että tämä veisi kehitystä tällä
sektorilla voimakkaasti eteenpäin ja voisi toimia esimerkkinä
myös muille yhteiskunnan sektoreille.
Matti Myrsky
professori
Joensuun yliopisto
|