Yliopistojärjestöt opetusministeri
Maija Raskille:
Yliopistojen perusrahoitus kaipaa edelleen korjaamista
Yliopistojärjestöjen vaikuttaminen yliopistojen
perusrahoitukseen on jatkunut. Elokuun ensimmäisenä
päivänä liittojen edustajat tapasivat opetusministeri
Maija Raskin. Ohessa hänelle luovutettu kirjelmä.
Tieto ja osaaminen on Suomen elinehto
Suomalaisen yhteiskunnan menestys edellyttää koko kansan
korkeaa koulutustasoa. Suomi on valinnut tulevaisuuden ohjenuorakseen
koulutuksen ja osaamisen. Hallitusohjelmassa todetaan seuraavaa:
"Suomen ja suomalaisten tulevaisuus on vahvasti riippuvainen
osaamisesta, kyvystä hyödyntää osaamista ja
luoda uusia innovaatioita. Koko väestön osaamisen tason
nouseminen tukee Suomen kehittymistä sivistyskansana ja Suomen
kilpailukykyä."
Osaaminen ja koulutus on nostettu keskeiseksi tekijäksi
myös Suomen itsenäisyyden juhlarahaston SITRAn Suomi
2015 _ohjelman ensimmäisen kurssin loppuraportissa.
"Kaiken perusta on osaaminen ja sen saavuttamisessa koulutuksella
on keskeinen asema. Suomen kansallinen menestys perustuu tietoon
ja osaamiseen sekä niiden taitavaan hyödyntämiseen.
Korkea koulutustaso varmistaa sen, että meillä
on riittävästi inhimillistä pääomaa taloudellisen
ja sosiaalisen menestyksen turvaamiseksi."
Koulutuksen tasa-arvon ja osaamisen valitseminen kansalliseksi
strategiaksi edellyttää, että koko koulutusjärjestelmä
esiopetuksesta ja peruskoulusta aina ylimpään koulutukseen
asti on laadukas ja toimiva. Koulutusjärjestelmässämme
yliopistojen tehtävä on tutkimuksen tekeminen, siihen
perustuvan ylimmän opetuksen antaminen sekä kansallisen
sivistysperinnön vaaliminen ja kartuttaminen. Kansainvälistyvässä
maailmassa yliopistojen perinteinen sivistystehtävä
on käynyt entistä arvokkaammaksi. Kansakunnan kyky toimia
menestyksellisesti monikulttuurisessa ympäristössä
perustuu itsetuntemukseen ja itseymmärrykseen. Tämä
edellyttää toimivaa koulutusjärjestelmää
ja yliopistollista tutkimustyötä.
Kansallista innovaatiojärjestelmää rakennettaessa
yliopistojen toimintaa on laajennettu voimakkaasti. Toiminnan
kasvua havainnollistavat oheisissa taulukoissa esitetyt tutkintomäärien
(taulukko 1) ja tieteellisen julkaisutoiminnan kasvut (taulukko
2). Toiminta on laajenemassa entisestään seuraavalla
tulossopimuskaudella 2001-2003.
|
Taulukko 2: Tieteellisen julkaisutoiminnan muutos
vuosina 1994-1999
(Lähde: Opetusministeriön Kota-tietokanta)
|
Panostus yliopistokoulutukseen jäänyt kansainvälisestä
kärjestä
Suomalaisesta koulutusjärjestelmästä on syytä
olla ylpeä kansainvälisessä vertailussa. Tuoreimman
OECD:n Education at a Glance -raportin mukaan korkea-asteen koulutuksen
laajuus ja koulutukseen pääsy ovat Suomessa OECD-maiden
huippuluokkaa. Korkeakouluasteen aloittavien osuus ikäluokasta
on Suomessa kolmanneksi suurin, ja myös tutkinnon suoritusprosenteissa
maamme sijoittuu selvästi keskiarvon yläpuolelle.
Suomi pärjää hyvin myös vertailtaessa koulutukseen
tehtyjä investointeja eri OECD-maissa. Suomi investoi koulutukseen
6,3 % BKT:stä kun OECD-maiden keskiarvo oli 5,8 %. Koulutusinvestoinnit
opiskelijaa kohden olivat vuonna 1997 perusasteen koulutuksessa
selvästi OECD:n keskiarvoa korkeammat ja toisella asteella
suunnilleen keskitasoa. Korkea-asteen koulutuksessa opiskelijakohtaiset
kustannukset olivat kuitenkin selvästi OECD-maiden keskitason
alapuolella.
Suhteessa OECD-maiden keskiarvoon ja BKT-arvoon per capita
Suomen käyttämien, opiskelijaa kohti laskettujen
varojen suhde ensiasteen koulutuksessa oli 121 %, toisen asteen
koulutuksessa 96 % ja kolmannen asteen koulutuksessa 78 %, josta
ammattiin suuntautuvan koulutuksen osalta 97 % ja yliopistokoulutuksen
osalta 73 %. Eniten korkeakoulutukseen panostavien maiden,
Yhdysvaltojen ja Sveitsin opiskelijakohtaiset koulutuskustannukset
olivat jopa kaksi kertaa niin suuret kuin Suomessa. Kansainvälisenkin
vertailun perusteella Suomen tulisi siis panostaa lisävoimavaroja
yliopistokoulutukseen.
Laadukas toiminta vaatii pitkäjänteistä panostusta
Yliopistojen tuloksellinen opetus- ja tutkimustoiminta edellyttävät
vakaata ja pitkäjänteistä panostusta. Samaan aikaan
kun Suomen investoinnit tutkimukseen ja tuotekehittelyyn ovat
olleet huippuluokkaa maailmassa, perusrahoituksen niukkuus ja
rahoituksen lyhytjänteisyys on näkynyt kaikkien yliopistoyhteisön
jäsenten toimintaedellytysten kiristymisenä. Huippututkimusta
ei kuitenkaan tehdä ilman vankkaa perustutkimusta ja laadukkaan
koulutuksen saaneita huippuosaajia.
Koulutuksen kansainvälistyessä ja koulutusjärjestelmän
kehittyessä yliopistot ovat uuden haasteen edessä. Mikäli
kaikki olemassa olevat tieteenalat halutaan jatkossakin säilyttää
elinvoimaisina, on yliopistojen tekemää perustutkimusta
ja sille välttämätöntä infrastruktuuria
edelleenkin rahoitettava perusrahoituksella. Tutkimuksen ja koulutuksen
luonteva yhdistäminen siten, että se tukee kansallista
osaamisstrategiaa ja takaa yliopistokoulutukselle oman paikan
suomalaisessa yhteiskunnassa, edellyttää paitsi innovatiivista
ajattelua myös riittäviä resursseja.
Tulevaisuutta ei voi rakentaa tilapäisratkaisuilla. Perusrahoituksen
niukkuudesta aiheutuvia, yliopistojen käytännön
toimintaa vaikeuttavia ja toiminnan laatua uhkaavia ongelmia ei
enää voida korjata yksinomaan yliopistojen sisäisillä
toimenpiteillä. Ratkaisu ei löydy myöskään
perustoimintoja osaltaan kuormittavan, joillekin tieteenaloille
keskittyvän ulkoisen rahoituksen lisäämisestä.
Yliopistojen tietopääomaa ei voida korvata millään,
eikä sitä saa heittää hukkaan lyhytnäköisellä
politiikalla. Korkea-asteen koulutukseen, yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa
annettavaan opetukseen ja sen laatuun on panostettava entistä
enemmän tilanteessa, jossa tavoitteena on korkeakouluttaa
70 % ikäluokasta. Valitusta linjasta on kannettava vastuu.
Perusrahoituksen lisäystarve 950 miljoonaa markkaa
Opetusministeriön asettama, yliopistojen perusrahoitusta
pohtinut työryhmä esitti tammikuussa laskelman, jonka
mukaan 1990-luvulla yliopistojen perusrahoitukseen syntynyt vaje
oli noin 660 miljoonaa markkaa. Valtioneuvoston tulevaisuuspaketti
korjaa viime vuosikymmenellä syntynyttä vajetta kolmen
vuoden aikana 525 miljoonaa markkaa. Samoin palkkakustannusten
nousun huomioiminen perusrahoituksessa helpottaa tilannetta jonkin
verran. Nämä toimenpiteet ovat oikeansuuntaisia, mutta
riittämättömiä. Ne eivät korjaa perusongelmaa:
tutkintotavoitteiden kasvu ilman lisäresursointia seuraavalla
tulossopimuskaudella uhkaa yliopistojen mahdollisuuksia suoriutua
niille asetetuista tehtävistä.
Yliopistojen lisärahoitustarve on tulevaisuuspaketti huomioidenkin
noin 950 miljoonaa markkaa. Tämä summa koostuu tutkintotavoitteiden
kasvun huomioimisesta 2/3 osalta kehittämislakiluonnoksessa
esitettyjen periaatteiden mukaisesti laskettuna. Tutkintotavoitteiden
kasvaessa ensi tulossopimuskaudella keskimäärin 26%
uhkaavat yliopistojen määrärahat jälleen jäädä
jälkeen ja tulevaisuuspaketilla katettu 1990-luvulla syntyneen
vajeen onnistunut korjaus kaatua "2000-luvun vajeeseen".
Kehittämislakiluonnoksen perusteella opetusministeriö
on oikeansuuntaisena ensiaskeleena esittänyt talousarvioehdotuksessaan
yliopistoille 276 miljoonan markan lisäystä Yliopistoille
asetetaan tutkintotavoitteet kuitenkin kolmeksi vuodeksi kerrallaan
ja näin ollen tulossopimuskauden 2001-2003 merkittävä
tutkintotavoitteiden kasvu tapahtuukin ensi vuonna, eikä
vähittäin seuraavan kolmen vuoden kuluessa. Näin
ollen vähittäisen kasvun laskelmaan perustuvat resurssiarviot
aliarvioivat lähimpien vuosien resurssitarvetta.
Ohjausjärjestelmän on tuettava tavoitteita
Yliopistolaitoksen resurssitasoa määrittelevän
korkeakoululaitoksen kehittämislain 3 pykälän pidennetty
voimassaoloaika päättyy vuoden 2000 lopussa. Resurssitason
turvaaminen uudella kehittämislailla on välttämätöntä.
Yliopistojen toiminnan ja pitkäjänteisen kehittämisen
ehtona on, että määrärahat ovat toiminnan
edellyttämällä tasolla. Uuden kehittämislain
säätäminen puolestaan on tämän ensimmäinen
edellytys. Kehittämislakiluonnoksessa esitetyt periaatteet
palkkatason ja yleisen kustannustason muutoksen sekä yliopistoille
asetettujen tehtävien huomioimisesta mitoitettaessa yliopistojen
toimintamenomäärärahoja ovat kannatettavia.
Yliopistojen tulosohjausjärjestelmää ja kehittämislakiluonnoksessa
esitettyä yliopistojen toiminnan laajuuden määrittelyä
tulee kuitenkin tarkastella yliopistolaitokselle asetettujen tavoitteiden
näkökulmasta käsin. Näiden tulisi parhaalla
mahdollisella tavalla tukea paitsi yliopistoille asetettujen määrällisten
myös kansalliselle koulutus- ja innovaatiojärjestelmälle
asetettujen sisällöllisten ja laadullisten tavoitteiden
toteutumista.
Yliopistojen tulee jatkuvasti pystyä uudistumaan ja kehittämään
toimintaansa, ja ohjausjärjestelmien tulee mahdollistaa yliopistojen
kehittyminen. Vanhat byrokraattiset rakenteet eivät saa olla
kehittämisen esteenä. Koska yliopistojen toiminta ja
asetettujen tavoitteiden saavuttaminen ovat jatkuvan arvioinnin
kohteena, tulisi myös ohjausjärjestelmiä ja rahoitusmalleja
kokonaisuudessaan arvioida ja tarvittaessa muuttaa tavoitteita
tukeviksi.
Yliopistoille on annettu tärkeä tehtävä osana
suomalaista osaamisyhteiskuntaa. Tämän tehtävän
menestyksekäs hoitaminen edellyttää, että yliopistot
jatkuvasti kehittävät toimintaansa ja valtiovalta turvaa
niiden toimintaedellytykset.
Kehittämistyö edellyttää vakaata perusrahoitusta
sekä riittävää taloudellista ja ohjauksellista
liikkumatilaa. Tulevaisuuspaketista huolimatta lisärahoitustarve
on ensi vuodelle 950 miljoonaa markkaa.
Yliopistojen toimintaa ja resursointia ohjaavia järjestelmiä
tulee arvioida ja kehittää entistä paremmin tukemaan
asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Helsinki 1.8.2000
PROFESSORILIITTO ry.
SUOMEN YLIOPPILASKUNTIEN LIITTO ry.
TIETEENTEKIJÖIDEN LIITTO ry.
VALTION JA ERITYISPALVELUJEN AMMATTILIITTO ry.
YLIOPISTON JA TUTKIMUSALAN HENKILÖSTÖLIITTO ry.
YLIOPISTONLEHTORIEN ry./OPETUSALAN AMMATTIJÄRJESTÖ
OAJ
|