Onko hyvänä opettajana
hyvä olla?
Liekö toista ammattiryhmää,
jonka työhön kohdistetaan niin suuria odotuksia kuin
opettajan tapaan selviytyä tehtävistään? Jokainenhan
on käynyt koulua ja muodostanut vankan mielipiteen siitä,
millaista on hyvä opetus ja millainen on kelpo opettaja.
Eihän siinä mitään pahaa ole, päinvastoin.
Opettajan kuten kenen tahansa muunkin työtä saa ja tuleekin
arvioida. Mutta esitetäänkö opettajille jo täysin
epärealistisiakin vaatimuksia?
Jos kaikki ääneen lausutut tai epäsuorasti vihjaistut
odotukset täyttyisivät yhdessä ja samassa henkilössä,
olisi hyvä opettaja seuraavanlainen:
- hän ottaa hoitaakseen rajattoman määrän
kursseja, myös olemattomalla varoitusajalla (onhan ammattitaidon
merkki, että on valmis lähtöön kuin pelastuspartio)
- hän uusii kaikki materiaalinsa ja ainakin osan työtavoistaan
noin kerran vuodessa
- hän on aina perehtynyt didaktiikan uusimpiin suuntauksiin
ja soveltaa niitä myös käytännössä
- hän on jatkuvasti siinä määrin innoissaan
omasta aiheestaan, että välinpitämättöminkin
opiskelija tempautuu mukaan - eivätkä omat huolet, väsymys
tai sairaus saa koskaan näkyä pinnalle
- jos sairaus vie kerta kaikkiaan jalat alla, hyvä opettaja
tekee tunnit myöhemmin takaisin, sillä opiskelijoiden
tulevaisuutta ei toki sovi vaarantaa jättämällä
yksi luento tai harjotuskerta väliin
- yksityiselämä on aina toissijainen, eli ensin sijoitetaan
kalenteriin opetustunnit ilta- ja viikonloppukurseja myöten,
ja vasta sen jälkeen katsotaan, jääkö aikaa
ja milloin perheelle ja harrastuksille
Hämmästyttävintä on, että myös
moni opettaja pitää tällaista hyvää opettajuutta
esimerkillisenä, ja onpa niitäkin, jotka pääsevät
tavoitettaan varsin lähelle. Jos opettaja itse viihtyy roolissaan,hyvä
niin. Mutta miten selviää se, joka ei tuollaista jaksa?
Ongelma on erityisen suuri sivutoimisten tuntiopettajien kohdalla,
koska he joutvat yleensä toimimaan täysin työnantajan
ehdoilla, ja palvelussuhteen jatkumisen ratkaisee aikaisempi suoriutuminen.
Tilanne ei silti ole tuntematon viranhaltijoillakaan. On pärjättävä
vähintään yhtä hyvin kuin työkaverien
ainakin uskotaan hoitavan omat tehtävänsä. Niinpä
työtä tehdään monesti yli voimien. Se, joka
rohkenee sanoa ei, kokee helposti joutuvansa silmätikuksi
ja kärsii usein kroonisista omantunnon pistoksista.
Maksimista on tullut minimi
Ei olekaan ihme, että opettajat ovat esimerkiksi vuorotteluvapaatilaston
ylivoimaisena ykkösenä. Kun työ pumppaa tyhjiin,
on paristot ladattava uudelleen ottamalla etäisyyttä
oikein ajan kanssa.
Yliopistojen opetushenkilöstöä kuormittavat lisäksi
työn vaativuuteen nähden erittäin korkeat opetustuntimäärät.
Kokonaistyöaikaa sovelletaan valitettavan usein niin, että
vanhojen virkaehtosopimusten määrittelemä opetustuntien
maksimi on juuri se tuntimäärä, jonka opettajan
edellytetään tekevän. Syyksi mainitaan määrärahojen
niukkuus, eikä tietenkään aiheetta.
Hyvän opettajan taakkaa voidaan kuitenkin keventää.
Sivutoimistuntien asemesta opetus kannattaa koota kokonaisiksi
viroiksi, jolloin viranhaltija saa toimeentulonsa yhden ja saman
työnantajan palveluksessa ja voi tällöin keskittää
osaamisensa yhteen työhön, mikä varmasti opetuksen
laadun kannalta on edullinen ratkaisu myös työnantajalle.
Opetuksesta on joka tapauksessa syytä sopia hyvissä
ajoin, jotta opettaja voi valmistella kurssin odotuksia vastaavaksi.
Instant-kurssi ei niitä välttämättä täytä.
Materiaalien ja työtapojen uudistaminen on toki tärkeätä,
mutta se ei saa olla itsetarkoitus. Uunituoreet artikkelit suoraan
saman aamun lehdestä tai verkosta eivät, toisin kuin
usein luullaan, välttämättä sovellu sellaisenaan
opetuskäyttöön, sillä hyvän materiaalin
työstäminen vaatii enemmän kuin pikaisen läpiluvun,
ja opettajalle on siihen suotava riittävästi aikaa.
Opettajakaan ei ole kone
Opettajan innostuneisuus on sinänsä kohtuullinen vaatimus,
mutta on syytä muistaa, että opettajakaan ei ole kone.
Opiskelijat ymmärtävän tämän yleensä
paremmin kuin opettaja itse. Siispä sairaan on syytä
keskittyä hoitamaan itsensä terveeksi, eikä sairaspoissaoloja
tarvitse tehdä takaisin, kuten ei muidenkaan työntekijöiden
tarvitse. Ja mitä innostuneisuuteen tulee, ovat mielekkäät
harjoitustehtävät tai hyvin jäsennelty luento vähintään
yhtä oiva keino motivoida opiskelijat innostumaan kuin opettajan
horjumattoman iloinen naamataulu.
Opettajan yksityiselämää tulee kunnoittaa. Opiskelijoiden
yhteydenotot on lupa keskittää erikseen sovittuihin
aikoihin. Kurssien ajankohdasta pitää voida neuvotella
ja opettajan omat toivomukset ottaa mahdollisimman hyvin huomioon
etenkin silloin, jos kurssit on pakko järjestää
iltaisin tai viikonloppuisin. Kenenkään ei sovi aliarvioida
opettajan perhe-elämää eikä hänen harrastuksiaankaan.
Henkisesti ja fyysisesti tasapainoinen opettaja on se, joka jaksaa
parhaiten. Eikö juuri sellainen ole hyvä opettaja?
Leena-Maija Åberg
TTL:n opetustyöryhmän
puheenjohtaja
|