P E K K A
P I H L A N T O
Pelaajien yhteiskunta?
Nykyisen länsimaisen yhteiskunnan eräs mielenkiintoinen
piirre on yhä vahvistuva pelimentaliteetti, johon liittyy
voimakas voiton tavoittelu. Meillä seurataan lähes kaikissa
yhteiskuntaluokissa suurella mielenkiinnolla erilaisia pelejä.
Jääkiekko- ja jalkapallo-ottelut keräävät
suuria joukkoja katsomoihin ja televisioiden ääreen.
Samoin jännitetään formulakisojen ja yleisurheilukilpailujen
voittajia. Tässä on usein mukana voimakas isänmaallinen
tunnelataus: suomalaisten on voitettava maksoi mitä maksoi.
Taloudellinen ulottuvuus saadaan peliin mukaan vaikkapa veikkauksen
tai vedonlyönnin muodossa.
Itse asiassa koko globaali ja paikallinenkin yritystoiminta on
paljolti peliä, jossa voitot mitataan rahamääräisinä.
Uusin ilmenemismuoto talouselämän peliasennoitumisesta
ovat optiokäytännöt. Keskeisesti niissä on
kysymys pelaamisesta epävarmaa tulevaisuutta vastaan. Yritystoiminnan
peli- ja taisteluasennoitumista kuvaa hyvin se, että yritysmaailma
lainasi jo varhain sotatieteeltä välineitä strategiseen
suunnitteluun. Taloustieteessä on puolestaan sovellettu peliteoriaa
moniin kansantalouden ja talouselämän pelitilanteisiin.
Myöskään yliopistomaailma ei ole enää
poissa pelikentiltä. Yliopistoja ja muitakin oppilaitoksia
pannaan paremmuusjärjestykseen erilaisin suorituskriteerein
ja voittajat palkitaan - usein rahalla. Yliopistoihin on lainattu
yritysmaailmasta tulosjohtamisen malli, joka ei kovin hyvin sovi
yhteen niiden toiminnan luonteen kanssa. Sen ansiosta yliopistojen
sisällä ja niiden kesken vallitsee yhä kiristyvä
kilpailu niukkenevista taloudellisista voimavaroista ja myös
kunniasta. Taiteiden piirissä ovat hieman samassa hengessä
yleistyneet viulu-, kapellimestari- ja muut kilpailut, joissa
pyritään löytämään voittajat. Politiikassa
peli on aina ollut itsestään selvä elementti. Eräiden
poliitikkojen toiminnassa tämä näkyy selvemmin
kuin toisten.
Pelimentaliteetti on vallannut uuden teknologian välineiden
muodossa myös lapset ja nuorison. Asiaan vihkiytymätön
hämmästyy alan liikkeissä tarjottavien tietokonepelien
runsautta. Ehkä myös yhä yleistyvä huumeiden
käyttö voidaan nähdä peliasennoitumisen äärimmäisenä
muotona: pannaan hetkellisen hyvän olon saavuttamiseksi peliin
oma terveys ja jopa elämä. Tämän hengellä
pelaamisen yhteiskunnallisesti hyväksyttävämpiä
ilmenemismuotoja ovat ekstreemilajit. Niissä esimerkiksi
vuorikiipeilijä tai laskuvarjohyppääjä pelaa
luonnonvoimia vastaan ottaen normaalielämää ajatellen
käsittämättömän suuria riskejä.
Pelaaminen on ihmisessä syvään juurtunut vietti,
jota ei voida eikä pidäkään yrittää
kitkeä pois - haitallisia ääri-ilmiöitä
tietysti lukuun ottamatta. Esimerkiksi tiettyjen yhteiskunnallisten
ongelmien ymmärtämiseksi ja ratkaisemiseksi olisi kuitenkin
ilmeisen hyödyllistä tiedostaa tämä nyky-yhteiskunnassa
yhä uusia muotoja saava ilmiö entistä paremmin.
Samalla olisi hyvä pohtia ilmiötä vahvistavia uusia
taustatekijöitä, jotka tosin ovat eri pelityypeissä
erilaisia.
|