Syksyn työmarkkinanäkymiä
Tammikuun lopussa päättyvä
työmarkkinaratkaisu on merkinnyt suhteellisen tasaista ansiokehitystä,
vaikka kyseessä ei ole tulopoliittinen kokonaissopimus. Uuden
tulopoliittisen sopimuksen aikaansaamiseksi esiintyy pyrkimyksiä.
On varauduttava myös muunlaiseen ratkaisuun. Tutkimus- ja
yliopistosektorin oikeutetut vaatimukset tulisi ottaa huomioon
työmarkkinaratkaisuissa.
Kuluvan vuoden alussa solmittiin pääasiassa ensi vuoden
tammikuun lopussa päättyvät työmarkkinaratkaisut.
Kyseessä ei ole varsinainen tulopoliittinen kokonaisratkaisu.
Ns. yleisen linjan mukaan korotusvaikutukset ovat 3,1 %. Eräillä
aloilla työtaistelun tai sillä uhkaamisen seurauksena
korotustasosopimukset ovat jonkin verran isommat. Mistään
kovin suurista eroista ei kuitenkaan ole kyse.
Vaikuttaa siltä, että kulumassa olevan vuoden aikana
ansiokehitys eri sektoreilla ja myös sektoreiden sisällä
tulee olemaan suhteellisen tasaista. Näin se on myös
valtiolla, yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa. Yksityisellä
sektorilla erilaisten liukumien vaikutukset rupeavat ilmeisesti
kuitenkin vähitellen näkymään, joskaan ei
niitä vielä tilastollisesti ole selvästi todettu.
Tulopoliittinen kokonaisratkaisu?
Vaikuttaa ilmeiseltä, että eri työmarkkinatahot
ja myös maan poliittinen johto pyrkivät seuraavalla
kierroksella kattavaan tulopoliittiseen kokonaisratkaisuun, joskin
eri tahojen haluissa tällaiseen on ainakin aste-eroja. Tätä
kirjoitettaessa levällään on edelleen eräitä
asioita, jotka on asetettu uuteen kokonaisratkaisuun pääsemisen
alkuedellytyksiksi.
Myös AKAVAssa priorisoidaan tulopoliittista kokonaisratkaisua
seuraavalla sopimuskierroksella. Toisaalta akavalaisissa piireissä
korostetaan eri yhteyksissä, että pelkästään
tämän varaan ei voi rakentaa, koska ratkaistavana on
monia ja ristiriitaisia kysymyksiä. AKAVAn piirissä
korostetaan myös, että menestyminen neuvotteluissa edellyttää
kunnossa olevaa järjestövalmiutta. Järjestövalmiuden
merkitys korostuu, jos kokonaisratkaisua ei saavuteta.
Uuden työmarkkinaratkaisun kestosta on käyty keskustelua.
Muut ratkaisun ainesosat ovat myös keskustelun ja valmistelun
alla. Mikäli kokonaisratkaisu syntyy, korotukset olisivat
ilmeisesti suhteellisen maltillisia. Kokonaisratkaisuun sisältyisi
korotusten lisäksi myös muita elementtejä, kuten
työelämän uudistuksia ja veroratkaisuja.
Valtionsektorin tavoitteita
AKAVAn valtionsektori käsitteli viikolla 36 laajasti tulopoliittisen
kokonaisratkaisun tavoitteita ja erityisesti valtionsektorin tavoitteita.
Tavoitteenasettelu on siis hyvässä vauhdissa myös
valtiolla. Keskeisiä esille tulevia kysymyksiä ovat
mm. seuraavat: korotusten täysimääräinen budjetointi,
ansiotason kehityksen varmistaminen, vähintään
tasasuhtainen ansiokehitys yksityisen sektorin kanssa, yleiskorotuksen
prosenttipainotteisuus jne.
Rinnan akavalaisen valtionsektorin tavoitteenasettelun kanssa
on koko ajan käsitelty ja käsitellään järjestövalmiutta.
Selviä merkkejä on, että akavalaisella valtionsektorilla
kehitetään aikaisempaa määrätietoisemmin
järjestövalmiutta. Myös pahimpaan on varauduttava.
Valtionsektorin tavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi täsmentyvät
aikaa myöten.
Tutkimus- ja yliopistosektori
Mahdolliseen tulopoliittiseen kokonaisratkaisuun voidaan sisällyttää
monenlaisia elementtejä. Tutkimus- ja yliopistoalaa edustavat
järjestöt pyrkivät AKAVAn sisälläkin
edelleen vahvasti siihen, että kokonaisratkaisuun liittyisi
myönteisiä yliopistoa ja tutkimustoimintaa koskevia
elementtejä sekä valtiovallan sitoutumista voimavaralisäyksiin.
Viime vuoden lopulla julkaistuun valtion palkkaseurantatyöryhmän
loppuraporttiin (ns. Valpas) sisältyvät valtiontyönantajien
käsitykset valtion palkkakilpailukyvystä. Työnantajien
käsityksen mukaan valtion palkkakilpailukyky ei yleisesti
ottaen ole huono. Valtionsektorilla johto- ja asiantuntijatehtävissä
olevien palkkakilpailukyky on sen sijaan heikohkoa. Valtiontyönantajien
julkistetun käsityksen mukaan kaikista huonointa palkkakilpailukyky
on nimenomaan yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä
olevilla.
Tämän lehden vakituinen lukijakunta tarvitsisi siis
työnantajiensa käsityksen mukaan erityistä huomiota
palkkakehityksessä. Yliopistotyönantajien olettaisi
toimivan aktiivisesti tämän pyrkimyksen edistämiseksi.
Tähän pyrkivät tutkimus- ja yliopistoalan vastuulliset
järjestöt seuraavallakin kierroksella. Tämä
pyrkimys ei kuitenkaan ole saanut osakseen jakamatonta suosiota
järjestökentässä.
Jorma Virkkala
6.9.2000
|