Kehittämislakiesitystä
tulisi korjata
Kehittämislaki liittyy vuoden 2001 budjettiesitykseen
ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Lain voimavarapykälä olisi voimassa vuosina 2001-2005,
mutta tulostavoitteiden nousussa tapahtuneet muutokset otettaisiin
ensimmäisen kerran huomioon vasta vuoden 2002 voimavaroja
mitoitettaessa. Tämä merkitsisi yliopistojen vaikeuksien
lisääntymistä vuonna 2001.
Yliopistomäärärahat ovat laskeneet uusia opiskelijoita
kohden laskettuna 13% vuosina 1991-1999 ja maisterin ja tohtorin
tutkintojen yhteismäärää kohden laskettuna
30%. Tästä on aiheutunut ongelmia yliopistojen perustoiminnoille,
erityisesti opetukselle.
Opettajilla on yhä vähäisemmät mahdollisuudet
antaa yksilöllistä opetusta ja ohjausta. Opetushenkilöstön
kontaktit opiskelijoihin ovat dramaattisesti vähentyneet.
Ryhmäkoot ovat kasvaneet ja opiskelijoiden valmiuksien kehittäminen
on yhä enemmän jäänyt opiskelijoille itselleen.
Ulkopuolisen rahoituksen kasvaessa on myös yhteisrahoitteinen
toiminta lisääntynyt. Yhteisrahoitteisissa hankkeissa
rahoittaja maksaa vain osan kustannuksista. Yliopisto vastaa yleensä
virkatyöstä, tiloista sekä yleis- ja pääomakustannuksista.
Lisääntynyt yhteisrahoitus kuluttaa aiempaa enemmän
yliopistojen muihin toimintoihin varattuja resursseja.
Budjettiesityksen mukaan yliopistojen voimavarat lisääntyisivät
ensi vuonna noin 370 miljoonalla markalla, josta summasta järjestöjen
neuvottelemat palkankorotukset ovat noin 180 miljoonaa! Pelkästään
tutkintojen laskennallisen hinnan säilyminen nykyisellä
tasolla edellyttäisi noin miljardin markan lisäpanostusta
yliopistoille vuonna 2001.
Yliopistojen ongelmat on tiedostettu
Eduskunta antoi vuoden 1999 talousarvioesityksen yhteydessä
lausuman, jossa edellytetään, että yliopistojen
perusrahoituksen turvaaminen otetaan painopisteeksi valmisteltaessa
uutta koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaa.
Hyväksyessään valtion talousarvion vuodelle 2000
eduskunta edellytti, että yliopistojen perusvoimavarojen
vaje korjataan kuluvalla vaalikaudella.
Maan hallituksen ohjelmassa asetetaan tavoitteeksi yliopistomäärärahojen
turvaaminen erillisellä lainsäädännöllä.
Toiminnan laajeneminen huomioitava jo ensi vuonna
Voimassa olevan kehittämislain (1052/1986) mukaan "yliopistojen
tehokkaan ja tuloksellisen toiminnan varmistamiseksi korotetaan
1997-2000 toimintamenomomentille osoitettua määrärahaa
vuosittain vähintään määrällä,
mikä vastaa valtion keskustason palkkauksia koskevista sopimusratkaisuista
aiheutuvaa palkkausmenojen kasvua".
Hallituksen esityksessä eduskunnalle kehittämislain
muuttamisesta lähdetään siitä, että palkkauksia
koskevien sopimusratkaisujen lisäksi toimintamenomomentin
määrärahaa mitoitettaessa otetaan huomioon myös
toiminnan laajuudessa tapahtuneet muutokset. Laajuus määräytyisi
matemaattisella kaavalla valtion talousarviossa vahvistettujen
maisterin ja tohtorin tutkintojen määrän sekä
tutkintojen laskennallisen hinnan mukaan.
Kehittämislain voimavarapykälä olisi voimassa
vuosina 2001-2005, mutta tulostavoitteiden nousussa tapahtuneet
muutokset otettaisiin ensimmäisen kerran huomioon vasta mitoitettaessa
vuoden 2002 voimavaroja. Tämä merkitsisi yliopistojen
vaikeuksien huomattavaa lisääntymistä ensi vuonna,
koska tulostavoitteet kasvavat. Tulossopimuskaudelle 2001-2003
on sovittu tutkintotavoitteista, joiden kasvu on kaikkien Suomen
yliopistojen osalta yhteensä 26,8%. Kuitenkin toimintamenojen
kasvu on budjettiesityksessä vain 8,9% ja siitäkin on
lähes puolet palkankorotusrahoja kuten edellä on todettu.
Yliopistokoulutus on Suomessa "halpatuotantoa"
Tutkintojen laskennallinen hinta on Suomen yliopistoissa selvästi
OECD-maiden keskiarvon alapuolella. Ensi vuotta koskevaksi vähimmäistavoitteeksi
tulee asettaa se, ettei ko. hinta enää alene.
Mikäli ensi vuodelle sovituista kasvavista tulostavoitteista
halutaan pitää kiinni siten, ettei tutkintojen laskennallinen
hinta laske, on yliopistojen toimintaan osoitettava miljardi markkaa
lisää rahaa. Tämän toteuttamiseksi tulisi
kehittämislakia muuttaa eduskunnassa niin, että tutkintomäärien
muutokseen liittyviä säännöksiä sovelletaan
ensimmäisen kerran jo vuonna 2001. Jos rahoitusmallin käyttöönotto
toteutuu vasta vuonna 2002, tulee tutkintotavoitteitakin nostaa
vasta tuolloin.
Kehittämislakiesityksessä aiheuttaa kummastusta se,
ettei tavoitteiden ylittämisestä palkita, mutta niiden
alittamisesta rangaistaan.
Klaus Sundbäck
|