M A
T T I
K A M P P I N E N
Universumin kalusteluettelon
helmiä, osa 1:
yliopistojen lehtorit
Yliopistojen lehtorit ovat vaatimatonta väkeä. Lehtorien
itsetunnon kohotuskampanjassa jaettiin aikoinaan T-paitoja, joissa
luki "Aika hyvä lehtoriksi." Kas kun ei "Not
bright, but obedient", kuten Garfield-kissa luonnehti koiraystäväänsä
Odieta. Yliopistojen lehtoreita ei juuri arvosteta. Lehtorina
oleminen on hieman samanlaista kuin jos kantaisi tarttuvaa, hitaasti
tappavaa tautia, josta saa lisäksi syyliä naamaansa.
Yliopistokolleegat, varsinkin tutkijat, yliassistentit ja professorit
katsovat häveliäästi muualle kohdatessaan lehtorin
- muistan elävästi kuinka lehtoraatin saadessani sain
surunvalitteluja paitsi kolleegoilta, myös sukulaisilta,
jotka eivät ymmärtäneet yliopistosta muuta kuin
sen, että lehtorin homma on alhaisinta, mitä on tarjolla.
Ajat muuttuvat. Ensi sijassa lehtoreiden kannattaisi painattaa
uudet T-paidat ja teettää myös lippalakit, joissa
olisi jotakin räväkämpää ja silti todenmukaista,
kuten esimerkiksi "Me lehtorit sentään vielä
opetamme yliopistolla", "Tyydytä itseilmaisun tarpeesi
_ ryhdy lehtoriksi", "Lehtorit takaavat laadun",
tai yksinkertaisesti "We deliver" kuten United Parcel
Services tapasi mainostaa.
Lehtorin ammattitaidon ylläpito on nykyään hankalaa,
kun opetusta riittää joka lähtöön. Kokonaistyöajalta
odotettiin suuria, mutta jos määrätyt kurssit on
opetettava, niin minkäs siinä teet. Kokonaistyöajan
puitteissa pitäisi periaatteessa olla mahdollisuus järjestää
opetusta joustavasti, mutta varsinkin pienissä laitoksissa
moinen jousto tarkoittaisi sitä, että kurssit jäisivät
pitämättä. Mitähän opiskelijat tykkäisivät
moisesta joustosta? Laitoksille pitäisi osoittaa erikseen
ne varat, joilla joustoista syntyvät aukot paikattaisiin.
Näin saisimme järkevän, amerikkalaismallisen sapattivapaasysteemin,
jossa laitoksen opetuksesta vastaavien oppineisuutta pidetään
yllä siten, että heillä on muutaman vuoden välein
tilaisuus jalostaa oppineisuuttaan ilman opetusrumbaa.
Ennen Suomen yliopistojärjestelmän ja tiederahoituksen
liikelaitostamista meillä oli lähes vastaava järjestelmä,
eli Suomen Akatemiasta saattoi saada varttuneen tieteenharjoittajan
apurahan ikäänkuin määrävuosiperiaatteella,
vaikka ei ollutkaan Suomen tieteen terävintä kärkeä.
Nyt tällaisen vähälahjaisen lehtorin, joka ei kuulu
johonkin astronomisen mittakaavan tutkimusohjelmaan tai huippuyksikköön,
on aivan turha haaveilla pidemmästä tutkimuskaudesta.
Tiederahoituksen teroittaessa Suomen tieteen terävintä
kärkeä vielä terävämmäksi, perusta
rapautuu kun lehtorit taistelevat, eivät ainoastaan opiskelijoiden
tietämättömyyttä, vaan myös omaa uhkaavaa
älyllistä hapertumistaan vastaan.
Viimeisenä niittinä on ajatus kolmannesta lukukaudesta
ja nykyisten lukukausien pidentämisestä, ajatus jonka
jokainen itseään kunnioittava rehtori on pihalle pullauttanut
siinä toivossa, että olisi ensimmäinen tämän
ajatushelmen esittäjä. Muutaman kuukauden kesätauko
on ollut perinteisesti yliopistoväelle sitä aikaa, jolloin
käydään tieteellisissä kokouksissa ja kerätään
aineistoja joko eksperimenttien tai lukemisen avulla, jotta sitten
syksyllä riittää paukkuja opettaa muille. Uudistukset
tällä saralla ovat varoittava esimerkki siitä,
miten korkeakoulupoliittiset innovaatiot voivat tuhota maailmasta
sen, mikä on kaunista ja hyvää.
Myös korkeakoulupedagogiset innovaatiot voivat olla tuhoisia.
Toisin kuin oppivelvollisuuslaitokset ja muut alemmat nuorisonkäsittelylaitokset,
yliopistoihin pitäisi tulla oppineisuutta etsimään,
ja sitä etsitään oppineilta yliopisto-opettajilta.
Oppineisuutta ei tarvitse verhota opetusportfolioihin tai muihin
pedagogisiin temppuihin, vaan opiskelija saa tarvitsemansa, jos
hänessä on ylipäänsä ainesta. Yliopistoissa
kohtaavat opinhaluiset ja oppineet.
Lehtorit, professorit, dosentit, yliassistentit ja muut yliopisto-opettajat
antavat opetusnäytteen, jonka avulla karsitaan pedagogisesti
patologiset tapaukset pois. Tämän pitäisi riittää.
Koulutuksen markkinoilla yliopistojen ei kannata kilpaille pedagogisilla
uutuuksilla, koska vuorovaikutteisia seikkailuja ja itsensä
kehittämistä on yhteiskunnassa tarjolla muutenkin. Lehtorin
keskeisin kvalifikaatio on hänen oppineisuutensa, ja oppineisuuden
ylläpitoon ja jalostamiseen yliopistoissa pitäisi olla
kunnolliset mahdollisuudet, sillä muuten olemme hukassa.
|