AKAVA pyrkii 2,5-vuotiseen tupoon
Neuvottelut laajasta tulopoliittisesta kokonaisratkaisusta
ovat käynnissä. AKAVA pyrkii kaikkia palkansaajia ja
sopimusaloja koskevaan ratkaisuun, joka päättyisi alkusyksyllä
2003. Sopimuskausi olisi täten noin 2,5 vuotta.
AKAVA pitää keskitettyä ratkaisua tavoittelemisen
arvoisena, sillä vakaan ja vahvan talouskasvun jatkuminen
edellyttää pitkäjänteistä työmarkkinapolitiikkaa.
Suomen jäsenyys Euroopan talous- ja rahaliitossa edellyttää
finanssi- ja työmarkkinapolitiikan hyvää yhteensovitusta.
Tupossa voidaan myös sopia liittokierrosta paremmin työelämän
kehittämisestä sekä parantaa työllisyyttä.
AKAVA korostaa, että ansiotulojen verotuksen kevennykset
vuosina 2002 ja 2003 on toteutettava hallitusohjelman mukaisesti
siten, että veroasteen muutos eri tuloluokissa on samantasoinen.
Työn tekemisen ja työn teettämisen kannustavuutta
on lisättävä uudistamalla sosiaaliturvajärjestelmän
ja palkkaverotuksen yhteensovitusta.
Akavalaisia sopimuspoliittisia kysymyksiä ovat julkisen
sektorin palkkauksellisen kilpailukyvyn turvaaminen ja palkankorotusten
budjetointi sekä sopimuskorotusten maksaminen sitovasti kaikille
ylemmille toimihenkilöille riippumatta siitä, onko heillä
sitova työehtosopimus.
Palkankorotuksista uusimuotoinen sopimus
AKAVA tavoittelee uusimuotoista tupoa, jossa palkankorotusten
toteuttamismuotona on yleinen potti eli x prosenttia palkkasummasta.
Kustannuserän yksityiskohdat jäisivät alakohtaisiin
neuvotteluihin kunkin sopimusalan omien etukysymysten hoitamiseksi.
Mikäli potin käytöstä ei saavuteta yhteisymmärrystä,
niin se maksetaan prosenttimääräisenä yleiskorotuksena.
Yleisen potin lisäksi palkkaratkaisun tulee sisältää
erillinen koulutuserä koulutuksen, osaamisen ja tuloksen
tekemisen palkitsemista varten. Tällä erällä
tulee korjata muun muassa korkeakoulutettujen alipalkattujen palkkoja
naisvaltaisilla aloilla.
Palkankorotuspotin suuruuteen ei AKAVA vielä tässä
vaiheessa ota kantaa, sillä on ensiarvoisen tärkeätä
saada ensin tulopoliittisen selvitystoimikunnan inflaatioselvitys
valmiiksi. Tämän jälkeen on tärkeätä,
että tuposeto selvittää aikaisempien vuosien tavoin
eri palkankorotusvaihtoehtojen vaikutukset inflaation, työllisyyden
ja kansantuotteen kehittymiseen.
AKAVA katsoo myös, että julkisen sektorin koulutettujen
henkilöstöryhmien epäoikeudenmukaista palkkausta
on korjattava systemaattisesti pitkänajan toimintaohjelmalla.
Julkisen työnantajan on kannettava oma vastuunsa hyvästä
ja kilpailukykyisestä palkkapolitiikasta.
Ansiokehitys turvattava kaikilla aloilla
Tulosopimuksen osana tulee olla indeksiehto ja neuvottelulauseke,
joka mahdollistaa neuvottelut odottamattoman talouspoliittisen
kehityksen osalta. Tupossa on oltava myös ansiokehityslauseke
sekä irtisanomisehto keskusjärjestölle.
Työssä jaksamista parannettava
Työelämän kehittämisessä on siirryttävä
jatkuvan neuvottelumenettelyn piiriin työssä jaksamisen
edistämiseksi. AKAVA painottaa, että työelämän
kehittämistoimien on oltava hyvin konkreettisia, todellisia
työpaikoilla.
Työssä jaksamista on parannettava muun muassa jatkamalla
vuorotteluvapaata ja toteuttamalla työaikapankki osana AKAVAn
esittämää sopimusvapaata. Työssä olevien
kouluttautumismahdollisuuksia on parannettava koulutusvakuutuksen
kolmannella vaiheella. Kaikille henkilöstöryhmille myönnettävää
aikuiskoulutustukea on voitava käyttää ammattitaitoa
parantavaan ja laadukkaaseen koulutukseen, jota on riittävästi
tarjolla.
Luottamusmiesjärjestelmää on kehitettävä
siten, että turvataan tasapainoinen paikallinen neuvottelutoiminta.
Yhdistysten puheenjohtajien neuvottelumahdollisuuksia on parannettava,
julkisen sektorin luottamusmiehille on turvattava riittävät
ajalliset ja asialliset edellytykset toimia sekä lisättävä
koulutusta. Yksityisellä sektorilla on turvattava kaikille
henkilöstöryhmille tasavertainen oikeus luottamusmiehen
valintaan ja luottamusmiehelle tai luottamusvaltuutetulle työsopimuslain
takaama suoja.
Henkilöstöraportointia edistettävä
Työpaikoilla tarvitaan myös toimenpiteitä, jotka
edistävät oikeaa henkilöstörakennetta. Henkilöstön
määrä ja laatu on oltava keskenään oikeassa
suhteessa työtehtäviin. Henkilöstöraportointia
ja mittaamista työpaikoilla tulisi edistää ja raportoinnin
tulisi olla osa tulostietoja. Mittareina tulisi käyttää
esimerkiksi muutoksia henkilöstön määrässä,
laadussa, osaamisessa, työkyvyssä ja työaikojen
käytössä.
Myös työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen
mahdollisuuksia on parannettava. Sopimuskauden aikana olisi selvitettävä
ainakin työaikoja, työsuhde-etuuksien verotusta ja sosiaalivakuutusjärjestelmää
sekä perhevapaiden tasaisempaa jakautumista vanhempien kesken.
|