Valpas-rahojen kohdentaminen
Vuoden 2001 talousarvioesityksessä on 274 miljoonaa markkaa
valtiosektorin palkkakilpailukyvyn parantamiseen. Yliopistojen
osuus em. summasta on vajaat 57 miljoonaa markkaa.
Rahat on tarkoitus kohdentaa valtion henkilöstölle
voimassa olevan virka- ja työehtosopimuksen edellyttämällä
tavalla.
1. Virka- ja työehtosopimuksen allekirjoituspöytäkirja
Sopimuksen allekirjoituspöytäkirjassa todetaan seuraava:
"Valtion palkkaseurantaselvityksen (Valpas) linjauksia toteutetaan
työnantajapäätöksillä.
Lisäksi osapuolet pyrkivät tulevassa sopimustoiminnassaan
palvelussuhteen ehtojen tarkistuksissa toteuttamaan selvityksen
linjauksia valtion kulloisessakin sopimuspoliittisessa tilanteessa.
Valtion työmarkkinalaitos myötävaikuttaa siihen,
että virastot työnantajapäätöksenteossaan
toteuttavat sanotun selvityksen linjauksia siten, että painotetaan
a) nuorten palkkauksellista asemaa,
b) vaativia johto-, asiantuntija- ja muita vastaavia tehtäviä,
c) palkkauksen ja tehtävän vaativuuden välisten
palkkausongelmien korjaamista sekä hyviä suorittajia
sekä
d) muita ammattitehtäviä.
Toimenpiteet käynnistetään tämän sopimuskauden
aikana. Osapuolet seuraavat edellä sanotun työnantajapolitiikan
toteutumista sopimuskaudella ja sen jälkeen ...".
2. Valtiovarain-ministeriön yleisohjeet
Valtiovarainministeriö on antanut syys- lokakuun vaihteessa
yleisohjeet Valpas-palkantarkistusten toteuttamisesta 1.1. 2001
lukien. Ohjeet pohjautuvat allekirjoituspöytäkirjassa
sovittuun.
Allekirjoituspöytäkirjan a-kohta
Yleisohjeiden mukaan nuorten asemaa parannetaan siten, että
ensimmäisen ikä-/palvelusvuosilisän palvelusaikaedellytyksiä
muutetaan kolmesta vuodesta yhdeksi vuodeksi ja toisen lisän
edellytyksiä viidestä vuodesta neljäksi vuodeksi.
Kolmas, neljäs, viides ja kuudes ikälisä maksetaan
nykyisten määräysten mukaisesti.
Sekä ensimmäisen että toisen ikälisän
korotusprosentti on 5.
Allekirjoituspöytäkirjan b- ja d-kohta
Edellä mainittujen b- ja d-kohtien palkantarkistukset toteutetaan
yhdistettynä taulukkotarkistuksena ensi vuoden alusta lukien.
Uusiin peruspalkkoihin sisältyvien korotusten vaikutus on
palkkausluokassa A7 runsaat 0,1%. Vaikutus kasvaa luokittain ja
nopeutuvasti palkkausluokasta A23 alkaen. Palkkausluokassa A30
korotus on 2,8% (vrt. taulukko s. 16).
Virastojen tulee ulottaa palkantarkistukset koskemaan myös
markkamääräisiä, virka- tai työehtosopimukseen
perustumattomia palkkauksia. Tällöin menettely on se,
että kutakin markkamääräistä palkkausta
tarkistetaan valtiovarainministeriön kirjeestä ilmenevällä,
tätä palkkausta vastaavalla, korotusprosentilla.
Yliopistoissa markkamääräisiä, virka- ja
työehtosopimukseen perustumattomia palkkoja maksetaan muun
muassa tutkijakoululaisille.
Myös, jos palkkaus on määritelty markkamääräiseksi
virkasopimuksella tai henkilölle maksetaan erillistä
henkilökohtaista lisää, palkkausta tarkistetaan
edellä sanotulla tavalla. Tällöin kuitenkin virasto
harkitsee viran palkkauksen ylittävän palkanosan tarkistamista
tapauksittain erikseen.
Ikä- ja palvelusvuosilisiä, kalliinpaikanlisää
ja muita suhteessa taulukkopalkkaukseen tai vastaavaan määräytyviä
palkanlisiä korotetaan yhdenmukaisesti ko. taulukkopalkkauksen
tai vastaavan kanssa eli samalla korotusprosentilla.
Allekirjoituspöytäkirjan c-kohta
Virastojen tulee lisäksi toteuttaa 1.1.2001 lukien korotuserä,
jonka suuruus on 0,35% sopimusalan palkkasummasta. Summan suuruus
on yliopistoissa noin 14 miljoonaa markkaa. Tämä virastokohtainen
erä on kohdennettava palkkauksen ja tehtävän vaativuuden
välisten palkkausongelmien korjaamiseen sekä hyville
suorittajille eri tehtäväalueilla sekä ottaen huomioon
oikea suhde palkkauksen sekä tehtävien ja suoritusten
välillä.
Yliopistot käyvät erän kohdentamisesta neuvottelut
henkilöstöjärjestöjen kanssa osapuolten kantojen
ja perustelujen esille tuomiseksi.
Opetusministeriö on 2.10 ohjeistanut yliopistoja tarkemmin
ko. neuvottelujen käymisestä. Opetusministeriön
ohjeissa edellytetään muun muassa, että yliopisto
kutsuu ao. järjestöjen edustajat virka- ja työehtosopimuksen
allekirjoituspöytäkirjan c-kohtaa koskeviin neuvotteluihin
ja antaa järjestöjen edustajille neuvottelujen käymiseen
tarvittavat pohjatiedot. Edellä sanottu ei koske yliopistojen
opetushenkilöstöä. Heidän osaltaan neuvottelut
käydään opetusministeriön ja AKAVA-JS:n kesken.
Nämä neuvottelut on aloitettu 5.10 ja valtiovarainministeriön
ohjeiden mukaan päätökset on saatava valmiiksi
31.10 mennessä kuten yliopistojen muunkin henkilöstön
osalta.
Kohdan-c palkantarkistukset tehdään neuvottelujen jälkeen
työnantajapäätöksillä erän kohdentamisperiaatteiden
mukaisesti. Yksimielisyys neuvotteluissa ei ole tarkistusten ja
niiden kohdentamisen edellytys eikä kohdennus tapahdu tasaisesti
eri henkilöstöryhmien palkkasummien suhteessa. Toisin
sanoen rahoja ei kohdenneta niin sanotun pottiajattelun pohjalta.
AKAVA-JS:n yliopistojaoston kantana on, että c-kohdan raha
tulee kohdentaa yliopistoissa johto- ja asiantuntijatehtävissä
oleville, koska nämä ryhmät omaavat valtion työmarkkinalaitoksen
selvityksen mukaan erityisen huonon palkkakilpailukyvyn. Asiaa
koskeva yliopistojaoston kirje on lähetetty syyskuun loppu
puolella muun muassa yliopistojen rehtoreille ja hallintojohtajille
(ks. tämän lehden sivut 11-12).
Klaus Sundbäck
|
Uusi 1.1.2001 voimaan tuleva A-palkkausluokkien taulukko.
|
|