Virkarakenteesta ja palkkauksesta
Muuan ns. lähes mahdoton tapahtuma on nyt syytä todeta
sattuneeksi: Valtiotyönantaja on omalla päätöksellään
ryhtynyt korjaamaan omalla tutkimuksellaan selvittämäänsä
palkkauksemme pahaa jälkeenjääneisyyttä. Tuskinpa
pelkkä häveliäisyys on tässä vaatinut
peittelemään aiempia vääriä päätöksiä,
vaan ilmeisesti on jouduttu palkkausrakenteessa tilaan, josta
ei ole enää ulospääsyä ns. normaalien
järjestelyvarojen puitteissa.
Tässä mielessä nyt meneillään oleva
Valpas-rahojen jako on oikean suuntainen, mutta suuruudeltaan
riittämätön; tarvitaanhan useita kymmeniä
tällaisia kierroksia, ennen kuin tavoite on saavutettu. Tilannetta
ei myöskään helpota tämänkertaisen jakovaran
levittäminen pikkusummiksi varsin laajalle, mutta toisinkin
menettely olisi ollut ongelmallista: Jos esimerkiksi olisi aluksi
korotettu yliopistojen rehtorien palkat vaikkapa kaksinkertaisiksi,
jotta professorien ja lehtorien palkoilla olisi tilaa kehittyä,
niin heidän esimiehensä valtionhallinnossa olisivat
olleet vähintäänkin ihmeissään.
Edellä sanottu toteutuu tietenkin vain, jos eduskunta tekee
budjettikäsittelyssään hallituksen esityksen mukaisen
päätöksen.
Helsingin yliopistossa aloitettu virkarakenneuudistus on vakavien
palkkausongelmien vuoksi myös palkkausuudistusluonteensa
tähden järjestöjen erityishuomion kohteena. Virkakategorioihin
on liitetty palkkaushaarukat ja siten on mahdollisuus sijoittaa
viran palkkaus tehtävien vaativuuden ja vastuun perusteella
nykyistä oikeudenmukaisemmin. Urakehitystä on mahdollista
toteuttaa entistä paremmin ja kokonaistyöaikaa koskevasta
virkaehtosopimuksesta ja nimenomaan sen joustomahdollisuuksista
voidaan tässä mielessä ottaa irti kaikki mahdollinen.
Siten ei olekaan mikään ihme, että Helsinki-sopimukseen
liittyminen on alkanut kiinnostaa yhä useampia yliopistoja.
Ensimmäiset uuden sopimuksen mukaiset virantäytöt
tammikuun alusta ovat siksi varsin monien tarkkaavaisten katseiden
alla.
Itä-Suomen yliopistoissa yhteisesti aloitettu palkkausrakenneuudistus
on eriytynyt Kuopion yliopiston osalta koskemaan vain opetushenkilökuntaa,
niin kuin opettajajärjestöt aikanaan yksimielisesti
vaativatkin. Tuloksena on syntynyt tarkkuuteen pyrkivä mutta
käytöltään ilmeisen raskas prosessi, jota
ennen pitkää ehkä jouduttaisiin keventämään
esimiespäätöksillä tapahtuvaksi. Sen erottelukykyä
on jo myös ennätetty epäillä, kun kahdestatoista
palkkausryhmästä kaksi ylintä sisältäisi
miltei poikkeuksetta vain professoreja ja nimenomaan kaikki professorit.
Järjestelmän suurimmaksi heikkoudeksi saattaa kuitenkin
osoittautua vaikka teoreettinenkin mahdollisuus siihen, että
sen käyttöönoton jälkeen tapahtuvissa arvioinneissa
henkilöstön palkkatasoa ruvettaisiin laskemaan. Sellaista
mallia kun on ay-väelle mahdotonta myydä.
Tampereen yliopistossa kehitteillä oleva palkkausjärjestelmäuudistus
näyttää kevyemmältä ja käytännöllisemmältä
kuin Kuopion. Siinä on koko henkilöstöä varten
vain seitsemän vaativuusryhmää ja palkkaerot saataisiinkin
esille pääasiassa henkilökohtaisen työsuorituksen
arvioinnilla määräytyvän henkilökohtaisen
palkanosan kautta. Vaativuusluokitusideologia tulisi samalla miltei
ohitetuksi eikä palkkatasotakuuta käynnistysvaihetta
lukuun ottamatta tästäkään mallista löydy.
Ammattikorkeakoulujen palkkausjärjestelmä sisältää
paitsi palkkaushaarukoinnin myös takuupalkkajärjestelmän,
jossa minimipalkka nousee kokemuksen karttuessa portaittain. Oppia
otettaessa voitaisiin samalla kiinnittää huomiota asialliseen
palkkaushierarkiaan, joka juuri nyt on nurinniskoin ja on epäilemättä
vinouttamassa rekrytointia.
Yliopistoissa kasvava opiskelijamäärä ei kuitenkaan
johda, niin kuin luulisi, vastaavasti kasvavaan vakinaisen opettajakunnan
määrään, vaan tämä on pysynyt jo
parikymmentä vuotta vakiona. Sen sijaan on voimakkaasti kasvanut
maksullisen palvelutoiminnan ja muun kuin budjettirahoituksen
kautta palkatun henkilöstön määrä. Esimerkiksi
tohtorikoulutettavien joukkoa tarkasteltaessa kiintyy huomio heille
annettuun kasvavaan opetuspanokseen. On ymmärrettävää,
että tohtorikoulutettava haluaa myös opettaa ja siten
pätevöityä hakemaan pysyviä opetusvirkoja,
mutta hänen tulisi, ehkäpä virkatehtävänään,
ensin osallistua yliopistopedagogiikan kursseille ja sen jälkeen
tai sen ohella antaa ylityönä ja säädettyä
maksua vastaan tuntiopetusta, mikäli haluaa saada opettamisesta
käytännön kokemusta. Tällöin vältyttäisiin
vinouttamasta yliopistojen virkarakennetta enää yhtään
enempää.
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto
|