Om tjänstestrukturen och lönerna
Det omöjliga har mot förmodan blivit möjligt: staten
som arbetsgivare har på eget initiativ börjat korrigera
den kraftiga eftersläpning i lönerna som en undersökning
på statens initiativ givit till resultat. Det är knappast
det dåliga samvetet som är orsak till att staten vill
dölja tidigare fattade felaktiga lönebeslut utan det
torde vara fråga om att man insett att den enda utvägen
är att nu göra något utöver de normala lönejusteringarna.
Utdelningen av de sk. Valpas-pengarna är en åtgärd
i rätt riktning, men den är inte tillräcklig; det
behövs tiotals sådana innan målet är nått.
Det var inte heller så lyckat att splittra den budgeterade
summan i små poster, men det bör medges att också
ett annat förfarande hade varit problematiskt. Om man till
exempel hade startat med att höja universitetsrektorernas
löner med det dubbla så att professors- och lektorslönerna
skulle ha utrymme att utvecklas hade nog rektorernas förmän
i statsförvaltningen haft ett och annat att invända.
Lönejusteringarna förverkligas naturligtvis endast
under förutsättning att statens budgetproposition antas
av riksdagen.
Reformen av tjänstestrukturen vid Helsingfors universitet
har allvarliga problem med lönesättningen. På
grund av att det samtidigt är fråga om en lönereform
är intresseorganisationerna speciellt intresserade av utveckligen
på den fronten. De olika tjänstekategorierna har olika
löneklasser och det är därför möjligt
att låta arbetets svårighetsgrad och ansvaret bestämma
lönenivån på ett mera rättvist sätt
än tidigare.
Modellen gör det möjligt att avancera i karriären
och flexibiliteten i tjänstekollektivavtalet kan utnyttjas
bättre än tidigare. Det är därför ingen
överraskning att Helsingfors-modellen väckt intresse
också vid andra universitet. De första tjänstetillsättningarna
från och med början av januari är följ-aktligen
föremål för ett speciellt stort intresse.
Universiteten i östra Finland har tillsammans planerat en
reform av lönestrukturen och Kuopio universitet har vidareutvecklat
modellen till att gälla endast den undervisande personalen,
vilket också från början var ett enstämmigt
krav från lärarorganisationerna. Resultatet är
en process som visserligen strävar till en omsorgsfull analysmodell
men som med tiden förmodligen blir så tung att den
på ett rimligt sätt kan förverkligas endast ge-nom
beslut av en överordnad.
Modellens förmåga att skilja åt olika kategorier
är också tvivelaktig: av tolv lönegrupper gäller
de två högsta nästan utan undantag professorer
och uttryckligen då samtliga professorer.
Den största svagheten i systemet kan emellertid komma att
bli den, om än bara teoretiska, möjligheten att utvärderingarna
senare skulle komma att leda till att lönerna sjunker. En
sådan modell köper fackförbunden inte.
Tammerfors universitets lönereform verkar lättare och
mera praktisk än motsvarande modell i Kuopio. Tammerfors-modellen
består av endast sju kravnivåer för samtliga
kategorier av anställda och löneskillnaderna skapas
som ett resultat av utvärdering av den personliga arbetsprestationen
och den därmed sammankopplade personliga löneandelen.
Man skulle då bortse från den ideologi som baserar
sig på olika kravnivåer. Modellen ger emellertid inga
garantier för en viss lönenivå, möjligen
med undantag av den period då systemet tas i bruk.
Yrkeshögskolornas avlöningssystem innehåller
förutom lönegraderingar också ett system för
garantilöner, där minimilönen stiger stegvis i
takt med att arbetstagaren får mera erfarenhet. Detta kunde
vara en modell också för universiteten. Man borde också
fästa uppmärksamhet vid lönehierarkin som nu inte
är rättvis och som utan tvivel snedvrider rekryteringen.
Den kraftigt stigande mängden studerande vid universiteten
borde leda till nyrekrytering av ordinarie lärare, men så
är inte fallet utan antalet lärare har varit detsamma
redan under tjugo år. Däremot har den avgiftsbelagda
serviceverksamheten ökat kraftigt och med den antalet anställda
genom annan finansiering än genom budgetmedel. Till exempel
doktoranderna undervisar allt mer. Det är förståeligt
att de vill få undervisningserfarenhet för att sedan
kunna söka ordinarie undervisningstjänster, men det
skulle vara viktigt att en doktorand, möjligen inom tjänsten,
först deltar i en kurs i universitetspedagogik och efter
den eller jämsides med den som övertidsarbete och mot
ett timarvode ger timundervisning för att få praktisk
erfarenhet av undervisning. Detta skulle motverka en ytterligare
snedvridning av tjänstestrukturen vid universiteten.
Vesa Kulmala
ordförande
Universitetslektorernas förbund
|