Lehtorin mietteitä virkarakenneuudistuksesta
Virkarakenneuudistus yhdistettynä kokonaistyöaikaan
on suurimpia mullistuksia, mitä yliopiston lehtoreiden työnkuvassa
on pitkään aikaan tapahtunut. Asian tiimoilta heränneessä
keskustelussa on noussut esiin kysymyksiä, joihin olisi suotavaa
saada vastaus jo uudistusta valmisteltaessa. Muutoin lopputulos
saattaa olla monelle lehtorille yllätys.
Uudistuksen tarkoituksena on muuttaa lehtoreiden kelpoisuusehtoja,
mikä on kirvoittanut esiin epäilyjä siitä,
tuleeko nykyisistä lehtoreista "kelvottomia" virkoihinsa.
Arvailujen kohteena ovat olleet ne lehtorit, joilla on joko lisensiaatin
tutkinto tai ylempi korkeakoulututkinto ja erittäin hyvä
perehtyneisyys viran tehtäväalaan, mutta ei tohtorin
tutkintoa.
Oman näkemykseni mukaan virkarakenneuudistuksen tavoitteena
ei ole välittömästi puuttua vanhaan kelpoisuusehtoon
ylemmästä korkeakoulututkinnosta ja erittäin hyvästä
perehtyneisyydestä viran tehtäväalaan, vaan uudistusta
pitää tulkita ennen kaikkea tutkintouudistusnäkökulmasta.
Tarkoituksena on muuttaa lehtoreiden virkarakenne vastaamaan tutkintouudistusta,
jossa tohtorin tutkinto on ensisijainen jatkotutkinto.
Koska kelpoisuusehdot eivät radikaalisti muutu, mielestäni
ei ole syytä ryhtyä erottelemaan vanhan ja uuden systeemin
mukaisia lehtoreita virkanimikkeiden tasolla. On syytä harkita,
voidaanko virkanimike yliopistonlehtori ottaa käyttöön
myös vanhan systeemin mukaisten lehtoreiden kohdalla, ilman
että virka sinällään muuttuu. Virkarakenneuudistuksen
tarkoituksena ei liene painostaa vanhan systeemin mukaisia lehtoreita
uuteen järjestelmään palauttamalla leimaavat virkanimike-erottelut,
joista yliopistomaailmassa muuten ollaan vähitellen päästy
eroon.
Virkarakenneuudistusta on tulkittu myös niin, että
nykyisiltä lehtoreilta vaadittaisiin uudistuksen myötä
tohtorin tutkinto, joka veisi viranhaltijan automaattisesti uuteen
virkarakennejärjestelmään. Oma käsitykseni
on se, että virassa olevan lehtorin virka voidaan muuttaa
uuden systeemin mukaiseksi vain viranhaltijan suostumuksella riippumatta
mahdollisesta tohtorin tutkinnosta. Vanhassa järjestelmässä
pitäytyvä tohtorilehtori saa edelleen määrävuosikorotukset
ja tohtorilisät, ja virka säilyy entisenlaisena.
Muuttuvatko myös tehtävät?
Yksi virkarakenneuudistuksen kulmakivistä on kysymys siitä,
mihin viranhaltija itse asiassa suostuu, jos hän siirtyy
uuteen järjestelmään. Onko kyse vain virkanimikkeestä
tai palkkaluokasta, vai muuttaako uusi systeemi myös virkatehtäviä?
Määritelläänkö opetuksen ja tutkimuksen
suhde uudelleen? Miten kokonaistyöaika niputetaan virkarakenneuudistukseen?
Siirtyykö määräysvalta kokonaistyöaikaa
koskevissa asioissa työnantajalle? Jokaisen lehtorin on syytä
varmistaa paketin sisältö huolellisesti ennen kuin hän
antaa suostumuksensa yliopistonlehtorin virkaan. Mikäli uudistuksessa
on asiallisesti kyse esimerkiksi siitä, että viran tehtävänkuva
muuttuu tai opetuksen ja tutkimuksen painopiste määritetään
uudelleen, muutoksista on nimenomaisesti sovittava etukäteen
viranhaltijan kanssa.
Kokonaistyöaikaa koskevan sopimuksen epämääräisyys
on herättänyt laajalti hämmennystä. Sopimuksessa
todetaan muun muassa seuraavaa: "Kun yliopiston asianomaisessa
yksikössä laaditaan tai muutetaan työsuunnitelmia,
tehdään se yhteistyössä johdon ja henkilökunnan
kesken noudattaen yhteistoiminnasta annettuja säädöksiä,
määräyksiä ja sopimuksia." Sopimuskohdassa
on ikään kuin vahingossa jäänyt mainitsematta,
että viran muuttaminen kokonaistyöajan puitteissa kokonaan
tai osittain opetusvirasta tutkimusviraksi tai päinvastoin
edellyttää viranhaltijan suostumusta. Kokonaistyöajan
käyttö perustuu sopimukseen, eli ellei viranhaltija
suostu muuhun, viran opetus- ja tutkimuspainotteisuus määräytyy
virkaehtojen mukaan. Vanhan systeemin mukaisilla lehtoreilla viran
painopiste on opetuksessa.
Epämääräisyyttä lisää se,
että osa lehtoreista haluaa unohtaa vanhat tunteina määritellyt
opetusvelvollisuutensa (392/448 h) ja pyrkii puhumaan ainoastaan
1600 tunnin kokonaistyöajasta. Itse sopimuksessa todetaan
vanhojen opetusvelvollisuuksien osalta seuraavaa: "Opettajan
opetustehtävien työsuunnitelman mukainen enimmäismäärä
(kursivointi JK) tulee olla vastaavalla tasolla kuin ennen
tätä sopimusta voimassa olleiden opetusvelvollisuuksia
koskevien sopimusmääräysten sekä muiden määräysten
aikana vastaavanlaisessa tehtävässä." Miten
muutoin 392 tuntia vuodessa eli kaikki kokonaistyöajan 1600
tuntia opettava lehtori torjuu opetuksen lisäksi tarjottavat
muut tehtävät kuin viittaamalla aikaisempiin sopimuksiin?
Näyttää siltä, että virkarakenneuudistus
on kokonaistyöaikasysteemin kautta sitomassa lehtorit assistenttien
tavoin tiukasti tiedekuntien, laitosten ja professoreiden alaisuuteen.
Lehtoreiden itsenäisyys vähenee sitä mukaa kuin
suora työnjohdollinen direktio lisääntyy. Menetettyä
vapautta ei kuitenkaan kompensoida rahallisesti. Lehtoreiden palkkoja
ei ole uudistuksessa luvattu nostaa esimerkiksi ammattikorkeakoulun
tai lukion opettajien tasolle. Päinvastoin joidenkin laskelmien
mukaan palkat jopa huononevat.
Jarmo Kiuru
oikeusinformatiikan lehtori,
varatuomari
Lapin yliopisto
|