Pattitilanne uusien palkkausjärjestelmien kehittämisessä?
Noin kymmenen prosenttia valtiosektorin työntekijöistä
on uusien, tehtävien vaativuuteen pohjautuvien palkkausjärjestelmien
piirissä. Yliopistoissa merkittävimmät ja pisimmällä
olevat ko. hankkeet koskevat Helsingin, Kuopion ja Tampereen yliopistoja.
Helsingin yliopiston opettajien uusi palkkarakenne
Helsingin yliopiston opettajien uudesta palkkarakenteesta ja
vastaavasta tehtävätasojen kuvauksesta sovittiin edellisen
neuvottelukierroksen yhteydessä. Helsingissä uutta palkkarakennesopimusta
sovelletaan valtakunnallisten, kaikkia yliopistoja koskevien sopimusten
rinnalla. Helsingissä uuteen järjestelmään
siirrytään vaiheittain.
Valtiovarainministeriö on hyväksynyt Helsinki-sopimuksen
kuten kaikki muutkin voimassa olevat virkaehtosopimukset. VM ei
kuitenkaan ole osoittanut edellä mainitun sopimuksen toteuttamiseen
lisärahaa, koska ministeriö ei tunnusta sitä oikeaoppiseksi,
tehtävien vaativuuteen pohjautuvaksi järjestelmäksi.
Kaikkiin muihin valtionhallinnon uusiin palkkausjärjestelmiin
lisärahaa on saatu.
Eräät maakunnan yliopistot haluaisivat ottaa Helsingin
järjestelmän käyttöönsä. VM ei ole
sitä hyväksynyt, koska se pelkää tämän
vaikeuttavan ns. oikeaoppisten palkkausjärjestelmien tuloa
yliopistoihin.
Helsingin järjestelmä parantaa erityisesti nuorempien
tutkijaopettajien palkkauksellista asemaa. Se mahdollistaa sen,
että opettaja voi, nimikkeestä riippumatta, päästä
jopa professorien palkoille, jos hänen tehtäviensä
vaativuus ja pätevyytensä sitä edellyttävät.
Helsinki-sopimus jäntevöittää opetushenkilöstön
virkarakennetta. Helsingin järjestelmä on yksinkertainen,
selkeä ja läpinäkyvä. Järjestelmän
hallinnoiminen on helppoa ja mahdollista ilman byrokratian lisääntymistä.
Helsingin yliopiston palkkarakenteen heikkoutena on, että
se koskee vain opettajia.
Kuopion yliopiston "akateemisten asiantuntijoiden"
järjestelmä
Kuopion uudesta palkkausjärjestelmästä ei ole
tehty virkaehtosopimusta.
Kuopion yliopiston opettajia, tutkijoita ja muita vaativia asiantuntija-
ja johtotehtäviä koskeva järjestelmä on laadittu
ko. yliopiston hallintojohdon ja akavalaisten toimesta.
Mahdollisuudet Kuopion palkkausjärjestelmää koskevan
sopimuksen aikaansaamiseksi paranisivat hieman, mikäli järjestelmä
koskisi vain opettajia. Tällöin sopimuksen laatiminen
olisi puhtaasti opetusministeriön ja AKAVA-JS:n välinen
asia. Muut järjestöt eivät olisi työntämässä
lusikkaansa soppaan.
Kuopion järjestelmän selkeydessä ja läpinäkyvyydessä
on puutteita. Järjestelmä on aivan liian monimutkainen
ja sen hallinnointi olisi raskasta.
Kuopion järjestelmässä opettajat pääsevät
kohtalaisen kattavasti Helsinki-sopimuksessa sovittuihin vähimmäispalkkoihin.
Selvimpiä voittajia olisivat professorit.
Tampereen yliopiston henkilöstöä koskeva palkkausjärjestelmä
Myöskään Tampereen yliopiston uudesta palkkausjärjestelmästä
ei ole solmittu virkaehtosopimusta.
Tampereen järjestelmä poikkeaa edellisistä muun
muassa siinä, että se on niistä ainoa, joka koskee
yliopiston koko henkilökuntaa (ei kuitenkaan työnantajavirkamiehiä).
Järjestelmä on Kuopion vastaavaa selkeämpi ja läpinäkyvämpi.
Järjestelmän hallinnoiminen olisi raskasta.
Tampereen järjestelmä näyttäisi parantavan
erityisesti professorikunnan ansioita. Samoin avustavia tehtäviä
tekevät yliopiston kaikkein pienipalkkaisimmat ryhmät
olisivat hyötyjien joukossa.
Yhteenveto ja johtopäätökset
Helsingin järjestelmä on monessa suhteessa vertailussa
olleista paras. Valtiovarainministeriön kielteinen asenne
ei kuitenkaan mahdollista järjestelmän nopeata käyttöönottoa
Helsingissä eikä sen laajentamista yliopiston koko henkilöstöön
eikä muihin yliopistoihin.
Lisärahaa on näillä näkymin saatavissa vain
Kuopion ja Tampereen palkkausjärjestelmien kaltaisiin hankkeisiin.
Kumpikaan niistä ei kuitenkaan sellaisenaan sovellu yliopistoissa
käyttöön otettavaksi. Yhdeksi keskeiseksi reunaehdoksi
tulee kumpaakin em. järjestelmää kehitettäessä
asettaa se, etteivät Helsinki-sopimuksessa sovitut palkkaminimit
miltään osin alitu. Molempien järjestelmien hallinnoitavuutta
tulee voimakkaasti kehittää.
Helsingin järjestelmän kehittämiseen ei siis näillä
näkymin saada lisärahaa. Kuopion ja Tampereen järjestelmien
ongelmana taasen on, että virkaehtosopimuksen aikaansaaminen
niistä on vaikeata, ellei jopa mahdotonta. Kaikki kolme hanketta
ovat siis eri syistä johtuen eräänlaisessa pattitilanteessa.
Toisaalta, jos Kuopion tai Tampereen järjestelmän kaltaista
systeemiä ei lähivuosina saada yliopistoihin, voi valtiovarainministeriön
suhtautuminen Helsinki-sopimukseen muuttua positiivisemmaksi.
Näin aika saattaisi tehdä työtä Helsingin
palkkarakenteen leviämisen ja laajenemisen puolesta.
Klaus Sundbäck
|