• pääsivu
  • sisällys
  •  

    Tre terminer vid
    Åbo Akademi

    Styrelsen för Åbo Akademi har beslutat vid sitt möte den 5 oktober 2000 att införa ett system med tre terminer från och med ingången av läsåret 2001 - 2002. Läsåret inleds med en studierorienteringsvecka för första årets studerande 27. - 31.8.2001. Den första terminen inbe-griper veckorna 36 - 47, den andra veckorna 48 - halva 51 samt halva 1 - 9 med en två veckors julpaus och den tredje veckorna 10 - 21. Sista veckan i maj 2002 är reserverad för urvalsprov och omtentamina. Varje termin är således tolv veckor lång.

    Den främsta motiveringen för införandet av modellen med tre terminer är att använd- ningen av läsåret skall effektiveras. Alltför många studerande sägs studera endast 5 - 6 månader: på höstterminen från slutet av september till slutet av november och på vårterminen under februari - april. Nu vill man fördela kurserna jämnare över hela läsåret. Styrelsen anser, att detta skulle leda till kortare studietider och färre avbrott i studierna. Moroten för personalen vid universitetet skulle vara, att varje lärare skulle på detta sätt kunna reservera en termin enbart för forskning utan någon undervisning. Varken den totala arbetstiden på 1600 timmar eller undervisningsbördan skulle öka.

    Från matematisk-naturvetenskapliga fakultetens synvinkel är fördelarna av systemet med tre terminer inte uppenbara. En genomgång av kursutbudet under innevarande läsår visar, att studierna börjar för fullt andra veckan i september och fortsätter ända till vecka 49 med en del kurser, som pågår ännu vecka 50. Kurserna är i full gång igen vecka 2 och fortsätter till slutet av april. Veckorna före julen och hela majmånaden är intensiva tentperioder. I maj ordnas också olika sorters fältkurser i många ämnen, bl.a. geologi, biologi och ekologi. De finns inte upptagna i undervisningsprogrammet även om de är en obligatorisk del av studierna och då syns de inte heller i den nämnda undersökningen. Således används hela läsåret mycket effektivt redan i det nuvarande systemet vid matematisk-naturvetenskapliga fakulteten. Det finns inget mervärde att hämta från modellen med tre terminer.

    Situationen är säkerligen liknande även vid den kemisk-tekniska fakulteten.

    Resurser och kursutbudet?

    Studerande arbetar mycket effektivt i dagens läge. Kemin är ett typiskt exempel på laborativa ämnen där studietiden är längre än i många andra ämnen på grund av de arbetsdryga övningsarbeten. Trots detta är medelstudietiden i kemin vid Åbo Akademi bara 5,5 år. De utdimmitterade kemisterna har fått en gedigen utbildning och är mycket eftertraktade på arbetsmarknaden. Anställningsprocenten av de år 1998 från Åbo Akademi utexaminerade naturvetarna är hela 96,3. Skall studietiden ytterligare förkortas så måste utbudet av studieveckor per läsår ökas. Detta är omöjligt med de nuvarande finansiella och personresurserna om man inte ökar antalet läskurser och i synnerhet minskar antalet laboratorieövningar. Då betalar studerandena notan för reformen i form av mindre konkurrenskraftig utbildning.

    Åbo Akademi har tätt samarbete och utbyte av kurser med de övriga universiteten i landet och även utomlands. Om terminssystemet vid Akademin är annorlunda än vid de övriga högskolorna försvåras detta utbyte, som är mycket fruktbart för våra studerande.

    Risken för tomgång i maj

    Det största problemet i effektiva utnyttjandet av terminen synes vara risken för tomgång i maj. Förutom deltagande i fältkurser av olika slag måste många studerande i de tekniska och naturvetenskapliga ämnena inleda sin nödvändiga, i vissa ämnen obligatoriska, sommarpraktik i maj. Ifall man inte blir skolad till-räckligt grundligt kan man inte köra de industriella processerna självständigt under industrins semesterperiod. Så länge semestermånaden i Finland är juli behövs maj och juni för skolning av praktikanterna.

    Den undervisningsfria terminen, som erbjuds för lärarna som en del av reformen, är ren teori. Med de kraftigt minskade personresurserna arbetar alla lärare vid Akademin på bristgränsen. Hela tjugo lärartjänster är infrusna vid Akademin på grund av budgetnedskärningar. Hälften av dessa inbesparingar drabbar den matematisk-naturvetenskapliga fakulteten. Detta har lett till att undervisningens kvalitet har försämrats genom att den absolut viktigaste delen av undervisningen, övningarna och demonstrationerna, har redan nu bantats ner för att assistenterna överhuvudtaget skulle klara arbetsbördan. Det kan inte vara tal om någon undervisningsfri termin utan betydande ökningar i personresurserna.

    För matematisk-naturvetenskapliga och kemisk-teknisk fakultetens del är systemet med tre terminer ren kosmetik. Vill man inte försämra undervisningens kvalitet måste kurserna bibehållas i den nuvarande formen och omfattningen. Hela läsåret är i effektiv användning redan nu. Undervisningsfria terminer är endast möjliga, om fakulteternas resurser ökas kraftigt.

     

    Matti Hotakka
    professor