Keskustelua...
Yliopisto-opetuksen
surullinen tila?
Yliopisto-opetuksen surullinen tila kiteytyy lehtori Matti
Kamppisen kolumnissa (Acatiimi 8/2000) tavalla, jonka avoimuus
hätkähdyttää. "Lehtorin ammattitaidon
ylläpito on nykyään hankalaa, kun opetusta riittää
joka lähtöön", Kamppinen kirjoittaa ja löytää
syntipukin mm. uusissa korkeakoulupedagogisissa innovaatioissa.
Kamppisen mukaan lehtorin tehtävänä tulisi olla
oppineisuutensa ylläpito ja jalostaminen, ei vuorovaikutukseen
perustuvan opetustyön kehittäminen. Samassa yhteydessä
Kamppinen toteaa yliopistojen opettajien virantäytön
yhteydessä antaman opetusnäytteen riittävän
siihen, että "pedagogisesti patologiset tapaukset"
karsiutuvat pois.
Jos Kamppisen kirjoitus edustaa satiirin ylvästä lajia,
hyvä niin. Pelkään kuitenkin, että tässä
on kysymys aivan jostain muusta. Yliopistomaailmassa vallitseva
kahtiajako opetus- ja tutkimustyön välillä saa
jylyimmät puheenvuoronsa niiden dosenttien, lehtoreiden ja
tutkijoiden puheenvuoroissa, joissa haikaillaan vanhojen oppimisnäkemysten
ja yliopistotutkijan identiteetin perään. Kamppisen
kirjoituksen välittämä näkemys oppineisuuden
ylläpidosta ja sen jalostumisesta pohjautuu malliin, jossa
opiskelija on passiivinen, omista resursseistaan ja vaikutusmahdollisuuksistaan
tietämätön mykkä todistaja. Se vanha kunnon
penkin kuluttaja, joka ymmärsi antaa tilaa näyttämöllä
vaikuttavan tutkijan omalle persoonalle.
Ongelma on siinä, että tuosta vanhasta opiskelijasta
on tullut vieläkin vanhempi yliopisto-opettaja. Opiskelijat
on puolestaan jo ajat sitten korvattu ihmisillä, jotka ovat
koululaitoksessamme vaikuttavien uusien oppimisnäkemysten
kasvattamia. Tilanne onkin kieltämättä mielenkiintoinen,
kun pedagogisesti patologiset tapaukset kohtaavat "opinhaluiset".
Kahdenkymmenen minuutin mittainen opetusnäyte ei ehkä
aivan riitä ammattitaitoon.
Pekka Vartiainen
FT, dosentti
Naantali
Vastaus Pekka Vartiaiselle
Tieteellinen ajattelu on jo keksitty, eikä sitä kannata
keksiä uudelleen. Korkeakoulupoliittiset ja -pedagogiset
innovaatiot ovat tuhoisia silloin, kun uusia rakenteita luodaan
alueille, joissa vapaus tuottaa parhainta satoa. Odotahan vain
joulukolumniani "Sika mieheksi!" jossa vapaus, veljeys
ja jouluruoka ovat samalla tarjottimella.
Keskeinen argumenttisi on se, että sivuutan "vuorovaikutukseen
perustuvan opetustyön kehittämisen" ja sen sijaan
haikailen vanhojen, autoritaaristen aikojen perään.
Totta puhut. Kannatan vakaasti hyvien asioiden säilyttämistä.
Yliopisto-opetuksessa vuorovaikutukseen osallistujat tulevat mukaan
määrätyillä rooleilla ja rooliodotuksilla.
Yliopisto-opettajien pitää olla ensisijaisesti oppineita,
ja vasta tämän jälkeen pedagogisesti lahjakkaita.
Jos lehtoreilla ei ole mahdollisuutta oppineisuutensa ylläpitoon
ja kultivointiin, ei mikään yhdessä oppiminen tai
muu seuraleikki auta.
Nykyajan opiskelijat ovat toki monitaitoisempia kuin me onnettomat
heikon minäkuvan vaivaamat pullistelijat, ainakin tietotekniikan
käytössä, mutta eivät nämä taidot
sellaisenaan edesauta tieteen tekemisessä eli tutkimusongelman
muodostamisessa, hypoteesien luomisessa ja niiden kriittisessä
arvioinnissa aineiston avulla.
Ja lopuksi, opetuksen ja tutkimuksen yhdistäminen on herkkua
kaikille osapuolille, ja meikäläiset vanhat kalkitkin
oppivat parhaiten silloin, kun voivat opiskelijoiden kanssa ajatuksia
jakaa. Mutta yliopistojen lehtorien hommassa ei ole älyllisesti
palkitsevaa tasapainoa, eli opetusta on liikaa ja tutkimukselle
ei ole mahdollisuuksia. Peruskursseilla, joissa on satoja osallistujia
ja seminaareissa, joita on useita samanaikaisesti ja kussakin
parikymmentä osallistujaa, ei ole mahdollisuutta järjestää
sellaista yhteisen oppimisen ristiretkeä, jossa lehtorikin
voisi oppineisuuttaan jalostaa.
Matti Kamppinen
lehtori
|