Uskommeko enää joulupukkiin?
Korkeakoulujen kehittämislain tultua hyväksytyksi tulisi
varmistaa, että sen mahdollistamat lisämäärärahat
ohjattaisiin perusopetuksen tarpeisiin, missä puute on kaikkein
suurin. Lyhyesti voitaisiin sanoa, että rahaa tulisi ohjata
opetushenkilöstön virkarakenteen ja suorastaan sen palkkauksen
parantamiseen.
Yliopistonopettajan palkkaus on jäänyt pahasti jälkeen
muiden opettajaryhmien palkkauksesta. Kun me opetamme tämän
maan kaikkein korkeimmissa oppilaitoksissa kaikkein korkeimmin
pätevyysvaatimuksin, olisi meidän täysin oikeutettuna
vaatimuksenamme oltava, että palkkaus tästä tehtävästä
olisi myös kaikkein korkein. Valitettavasti olemme kuitenkin
lehtorin osalta vaatimustasosta jäljessä noin 10 000
markkaa ja professorien osalta vieläkin enemmän. Saanen
vielä erityisesti huomauttaa, että tämä lisäys
tulisi saada kuukausi- eikä vuosipalkkaan!
Jotkut ovat jo ehättäneet toivoa läpimurtoa VALPAS-prosessista,
jossa valtio on pystynyt pidentämään palkkahaitaria
nimenomaan yläpäästä ja saanut aikaan liikettä
alueille, joilla on ollut ongelmia motivoida virkamiehiä
pätevyytensä - de facto - parantamiseen, kun sillä
ei näytä olleen ainakaan selvää loogista yhteyttä
palkkaukseen. Sinänsä VALPAS-prosessista on todettava
nähdyn kahden kierroksen jälkeen, että suunta on
oikea mutta vauhti hitaanpuoleinen. Sekin on kuitenkin parempi
kuin ei mitään.
Työn vaativuuden arviointiin perustuvaa palkkausjärjestelmän
uudistamista on puuhattu yliopistoihinkin liki jo kymmenen vuotta.
Tähän asti nähdyt mallit ovat olleet joko liiaksi
työnantajan yksipuoliseen saneluun perustuvia tai toivottoman
raskaan koneiston vaativia järjestelmiä, joiden erottelukyky
saattaa sekin lopulta perustua työnantajan määräämään
henkilökohtaisen lisän suuruuteen. On itse asiassa melko
vaikeata nähdä, miten työn vaativuuden arvioinnilla
voitaisiin päästä hyvään tulokseen yliopisto-opetuksessa,
jossa jokainen opettaja on oman joskus kapeankin alansa selkeä
spesialisti ja jossa hänen toimintaansa on edes kollegojen
kovin vaikeata objektiivisesti arvioida.
Virkarakennetta ja palkkausta koskeva tarkentava virkaehtosopimus,
ns. Helsinki-sopimus on tuonut mahdollisuuden merkittäviinkin
uudistuksiin yliopiston opettajien palkkauksen kohentamisessa.
Virkoihin liitetyt palkkaushaarukat niihin sijoittelua ohjaavine
määrittelyineen ja muistutuksineen olisivat oiva keino
oikein käytettynä suorittaa merkittäviä parannuksia.
Valitettavasti järjestelmään liittyy yksi heikkous:
työnantaja väittää, ettei sillä ole rahaa
korotuksiin, vaikka myöntääkin, että aihetta
korotuksiin olisi.
Tässä vaiheessa voidaan täysin asiallisesti ihmetellä,
miksi näissä huonosti palkatuissa yliopistonopettajan
tehtävissä sitten on enää pystyvää
henkilöstöä? Syitä on helppo tietenkin luetella:
kyseessä on lopultakin melko itsenäinen ja hyvin haastava
työ, aikuisten opettaminen ja kansainvälisessä
ympäristössä työskentely, joka tarjoaa yleensä
kohtuullisen hyvät lisäpätevöitymisen mahdollisuudet.
Monilla on halutessaan tilaisuus tehdä tutkimustyötä,
käytössään maan parhaat laitteet, tukenaan
hyvin organisoitu ryhmätyö ja tasokkaat, motivoituneet
työtoverit.
Usean yliopistonopettajan ensimmäinen sivutoimi on tutkimus
ja tällöin palkattomana. Ammattijärjestön
kannalta tätä ei tietenkään voi mitenkään
hyväksyä. Toisaalta yliopistouran luomisen kannalta
on ymmärrettävää, että järjestöllisistä
välttämättömyyksistä tässä
kohdin niin helposti lipsutaan. Pitkällä tähtäyksellä
on kuitenkin nähtävä, että meidänkin
työnantajamme jättää maksamatta siitä,
minkä se ilmaiseksi saa .
Mitä keinoja sitten olisi käytettävissä palkkaustasomme
kohottamiseen?
Eräänä strategisena vaihtoehtona on nähty
keino erottaa valtiosektorillakin opetusala omaksi sopimuskentäkseen
kuten kuntapuolella jo vuonna 1984 opettajalakon seurauksena tapahtui.
Ei ole luultavaa, että valtiollakaan tämä mahdollisuus
kovin paljon helpommin aukeaisi, paitsi jos joulupukki on olemassa.
Toivotan lehden lukijoille Rauhallista Joulua!
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto
(painetun lehden s. .3)
|