Ska vi fortsätta att
tro på jultomten?
Efter att högskolornas utvecklingslag blivit antagen borde
man förvissa sig om att de beviljade tilläggsanslagen
tillfaller grundutbildning-en eftersom behovet där är
störst.
Kort och gott, pengarna borde användas till en förbättring
av den undervisande personalens tjänstestruktur och löner.
Jämfört med andra lärarkategorier är universitetslärarnas
löner kraftigt eftersatta.
När vi undervisar vid de allra högsta läroinrättningarna
med de högsta behörighetskraven borde vi ha rätt
att kräva att lönen för arbetsinsatsen också
skulle vara den allra högsta. Tyvärr finns det för
lektorernas del en eftersläpning på 10 000 mark och
för professorernas del ännu mer. Och detta tillägg
borde gälla månadslönen, inte årslönen!
VALPAS-processen gav hopp om ett genombrott. Staten utredde sin
lönekonkurrenskraft som arbetsgivare och resultatet var att
lönerna justerades kraftigast i den övre ändan
av löneskalan. Detta är en åtgärd som de
facto borde motivera tjänstemännen att höja sin
kompetens, eftersom en förbättrad kompetensutveckling
ger högre lön. VALPAS-processen är emellertid ytterst
långsam. Efter två omgångar kan dock konstateras
att utveckling-en går i rätt riktning.
I snart tio år har man försökt utveckla en reform
av lönesystemet baserad på en bedömning av hur
krävande arbete det är fråga om. Modellerna har
hittills varit antingen för arbetsgivarstyrda eller hopplöst
tunga mekanismer som inte givit möjlighet till andra löneskillnader
än de som arbetesgivaren åstadkommer med personliga
lönetillägg. I själva verket är det ganska
svårt att se hur en bedömning av hur krävande
ett arbete är kunde ge goda resultat för universitetsundervisningen,
där varje lärare är expert inom sin ibland tämligen
smala sektor och där inte ens kollegerna alltid är kapabla
att bedöma arbetsprestationen.
Det sk. Helsingfors-avtalet, ett preciserande tjänstekollektivavtal
för tjänstestruktur och avlöning, ger möjlighet
till betydande reformer vad gäller en förbättring
av universitetslärarnas löner eftersom de till tjänsterna
knutna lönerna är graderade och preciserade med olika
typer av anmärkningstexter. Det finns emellertid en svaghet
i systemet: arbetsgivaren på-står att det inte finns
pengar att förverkliga de goda intentionerna fastän
man tillstår att något borde göras.
Hur är det då möjligt att vi vid våra universitet
ändå har kompetenta och intresserade universitetslärare?
Orsakerna är många: det är fråga om ett
självständigt arbete med stora utmaningar och läraren
får undervisa fullvuxna människor och arbeta i internationella
miljöer där det finns goda möjligheter till meritering.
Många får forska med modern apparatur och i sällskap
med motiverade och kunniga arbetskamrater.
Universitetslärarens första bisyssla är ofta forskning
utan lön. Ur facklig synpunkt är detta naturligtvis
inte acceptabelt, men det är för-ståeligt att
intressebevakningen får ge vika för universitetskarriären
i ett visst skede i livet. På lång sikt måste
man ändå ha den inställningen att vår arbetsgivare
underlåter att betala för något som kan erhållas
gratis.
Vad kan vi då göra för att höja våra
löner?
Ett gott strategiskt alternativ kunde vara att också inom
den statliga sektorn göra undervisningen till ett eget separat
avtalsområde, vilket skedde inom den kommunala sektorn år
1984 som en följd av en lärarstrejk. Det är osannolikt
att man kunde få ett separat avtalsområde inom den
statliga sektorn med mindre än en strejk; eller kanske det
ändå skulle löna sig att fortsätta att tro
på jultomten.
Läsarna tillönskas en fridfull jul
Vesa Kulmala
ordförande
Universitetslektorernas förbund
(painetun lehden s. 4)
|