Yliopistopedagogiikka -
etuoikeus vai velvollisuus?
Yliopistot tarvitsevat hyviä opettajia. Hyvän opettajan
tärkeä tunnusmerkki on erinomainen aineen hallinta,
mutta tieto tulee myös osata siirtää opiskelijoihin.
Lehtori Anita Malinen kertoi Jyväskylän yliopistossa
tarjottavista aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista, joiden
opintojaksot vastaavat hyvin Yliopistonlehtorien liiton yliopistopedagogisessa
tavoiteohjelmassa hahmoteltuja opintoja. Opetusministeriö
on toivonut yliopisto-opetuksen tehostamista ja vaihtoehtoisten
opetusmenetelmien käyttämistä koulutuksessa; opettajan
suurena haasteena on herättää opiskelijassa aito
tiedonjano mekaanisen opintoviikkojen keräämisen sijaan.
Kentällä koetaan yliopistopedagogiikan opinnot kahdella
tavalla, joko etuoikeutena tai raskaana velvollisuutena.
Kiistatonta on kuitenkin, että yliopisto-opetukseen syventyminen
analyyttisellä tasolla antaa opettajalle enemmän itseluottamusta,
hyviä ideoita opetuksen toteutukseen ja opiskelijoiden aktivoimiseen
ja motivoimiseen sekä myös teoreettista näkökulmaa
nimenomaan aikuisten opettamiseen ja akateemiseen tietoon.
Jyväskylän yliopiston aikuspedagogiikan opintoja voi
suorittaa 35 opintoviikkoon saakka. Kyseessä on kasvatustieteen
laitoksen opintokokonaisuus ja kohderyhminä ovat yliopiston
omien opettajien ohella vapaan sivistystyön opettajat ja
muut aikuiskouluttajat. Toimintaperiaatteena on työssä
oppiminen, kenenkään opettajuutta ei kyseenalaisteta,
vaan lähdetään liikkeelle opettajan omista pedagogisista
kehittämistarpeista.
Lopuksi hyvä mieli
Samanlaisia pulliaisia me yliopistonopettajat olemme kuin kaikki
muutkin mitä tulee inhimillisiin heikkouksiin, sen paljasti
viihteelliseen pakettiin kiedottuna luentona fysioterapeutti Petri
Hartikainen, joka esiintyi yliopistopäivien päätteeksi.
Perusviestinä oli, että koska elämme suorituskeskeisessä
yhteiskunnassa ja kovan työpaineen alla, meidän on opittava
rentoutumaan ja hallitsemaan stressi sekä näyttämään
tunteitamme. Ongelmana on, että ihminen on etääntynyt
kauaksi omasta kehostaan, hän ei tunnista hälytyssignaaleja
ja virran loppumista, akkulaturi on viskattu pöheikköön
ja se ei sieltä aivan vaivattomasti löydy uuteen käyttöön.
Työpaikoilla olemme kiireen kupolin alla, varjelemme omaa
reviiriämme ja itsetuntoamme ja positiivisen palautteen antaminen
työtoverille on usein ylivoimaisen vaikeata.
Hartikaisen hauska ja taitavasti esitetty performanssi antoi
yleisölle hyvän mielen ja oli hyvä huipennus antoisille
yliopistopäiville, jotka nyt oli tuotu Helsinkiin monen vuoden
Tuusulan kauden jälkeen. Paikka oli hyvin valittu, siitä
kiitos järjestäjille, eikä sieltä puuttunut
mitään muuta kuin Tuusulan oiva amfiteatteri!
Maj-Len Rönkä
(painetun lehden s. 16)
|