Mentorointi - työkalu
henkilöstön kehittämiseen
Lääkäri ja lääketieteellisessä
tiedekunnassa assistenttina toimiva Taina Mäntyranta
puhui Yliopistopäivillä aiheesta Mentorointi: työkalu
henkilöstön kehittämiseen. Mentorointi on ammatillisen
tuen antamista nuoremmalle ja kokemattomalle henkilölle.
Helsingin yliopistossa toteutettiin ensimmäisen mentoroinnin
pilottihanke lukuvuonna 1997-98. Hyvät kokemukset ovat kannustaneet
ottamaan sen vakituiseen henkilöstön koulutusohjelmaan.
Mentoroinnissa aktori: kehittyvä asiantuntija ja mentori:
kokenut asiantuntija tapaavat säännöllisesti ja
keskustelevat keskenään sopimistaan aihepiireistä.
Helsingin yliopiston mentorointiohjelma on ns. suunniteltua mentorointia.
Aktorit ja mentorit sitoutuvat vuoden pituiseen ohjelmaan, jonka
kuluessa he käyvät kerran kuukaudessa 2-3 tunnin pituiset
parikeskustelut. Aktoreiksi valitut ovat 30-45 -vuotiaita kehityskykyisiä
ja -haluisia opettajia, tutkijoita ja muita yliopiston asiantuntijoita.
Valintahaastatteluissa kysytään aktoreiden ehdotuksia
mentoreiksi. Joillakin on mietittynä nimiehdotuksia, joillekin
mentori etsitään järjestäjien verkostojen
kautta. Mentoreiksi kutsutut ovat omalla alallaan kokeneita ja
arvostettuja asiantuntijoita yliopistoyhteisöstä tai
sen ulkopuolelta valtion hallinnosta tai yritysmaailmasta. Mentoreille
ei makseta palkkioita.
- Hyvin suuri osa mentoreiksi pyydetyistä on lähtenyt
mukaan todella innostuneesti ja monet ovat olleet 'otettuja' tällaisesta
kutsusta.
Mentorivalinnan varmistuttua aktorit ottavat yhteyttä mentoriinsa
ja kirjoittavat hänelle esitehtävän aiheesta "Missä
olen nyt ammatillisesti". Ohjelma aloitetaan yhteisellä
avausseminaarilla. Muutaman kuukauden kuluttua mentorit kokoontuvat
omaan tapaamiseensa ja aktorit omaansa jakamaan kokemuksiaan.
Ohjelma päättyy loppuseminaariin.
- Vuoden aikana mentorit ja aktorit voivat tavata niin usein
kuin haluavat. Jotkut tapaavat vaikka viinilasillisen ääressä,
ovatpa jotkut vierailleet toistensa kotona.
- Työnantajan näkökulmasta katsottuna mentorointi
sopii erinomaisesti asiantuntijaorganisaatioon, koska se on yksilöllinen
ja joustava, riittävän pitkä ollakseen vaikuttava,
mutta kuitenkin kestoltaan rajattu, kertoi Mäntyranta mentoroinnista
saaduista kokemuksista.
Yliopistopäivien monipuolisessa ohjelmassa oli myös
teema verkko-opetuksesta. Siitä enemmän tammikuun lehdessä.
(painetun lehden s. 17)
|