M A T T I
K A M P P I N E N
Läskiä, luppoaikaa
ja muita akateemisen elämänmuodon laadukkaita ilmiöitä
Akateemiset ovat jälleen kerran yhteiskunnallisen muutoksen
kärkijoukoissa, valveutuneena etujoukkona kuin konsanaan
iloisella kuusikymmentäluvulla, jolloin meikäläiset
tosin pitivät hauskaa lähinnä lastentarhoissa.
Ja hauskaa oli, vaikka tuon ajat lastenohjelmat olivat tosi synkeitä
nykyisiin verrattuna, ja radiosta solkenaan tulleet poliittiset
laulut antoivat maailmasta yhtä omituisen kuvan kuin kehno
poliittisen historian luento. Moni meistä oppi pelkäämään
Kristiina Halkolaa siinä missä aikamme lapset kavahtavat
Rölli-peikkoa tai aikamme opiskelijat karttavat ikääntynyttä
yliopistolaista, joka yrittää todistaa mies- tai naiskuntoaan
ehdottamalla tiiviimpää parityöskentelyä.
Mutta miten akateemiset, nuo hitaasti jos ollenkaan syttyvät
ihmisyyden irvikuvat olisivat taas aikansa etujoukoissa?
Yllättikö ikääntyminen?
No silleen, että länsimaisten päättäjien
aivoriihissä murehditaan ikääntymisen ongelmia
ja etsitään kuumeisesti vastauksia siihen vaikeasti
ennakoitavissa olleeseen ilmiöön, että aika tekee
tehtävänsä myös ihmisten kohdalla. Useissa
kansallisissa skenaarioissa ikääntyminen on äkkiseltään
pompannut esiin uhkakuvana, joka näyttää koskettavan
yllättävän montaa kansalaista, ja tämä
asioiden saama käänne näyttää tulleen
täytenä yllätyksenä paitsi päättäjille,
myös yleisemmin suurille ikäluokille, jotka ilmeisesti
odottivat elävänsä ikuisesti nuorina. Monilla yliopistolaisilla
aikuiseksi varttuminen keskeytyikin ensimmäiseen viranhakuun
ja viimeistään viran saamiseen, jonka seurauksena muilta
oppiaineeseen palkattavilta on vaadittu paitsi sopivaa jatkotutkintoaihetta,
myös äidillistä lapsipsykologin taitoa.
Luentoja ja lastenhoitoa
Ikääntymisen ohella toinen ongelma, joka alkaa polttaa
näppejä yhä useammassa länsimaassa, on työn
hupeneminen. Äkkiseltään luulisi tämän
ilahduttavan ihmisiä, koska ihmiskunnan historiassa raatamisesta
on yritetty hankkiutua eroon samalla intensiteetillä kuin
entinen oppituolin haltija yritti hankkiutua eroon niistä
työtovereista, jotka kykenivät häntä älyllisesti
ja muilla akateemisilla meriiteillä haastaa. Mutta ei, työtä
on tehtävä sillä muutoin joutuu ihmisarvo valinkauhaan,
koska se mitä työksemme teemme on osa sitä mitä
olemme.
Yhtenä ratkaisuna ikääntymisen ja työn hupenemisen
ongelmiin on esitetty työajan huokoistamista, eli työpäivän
rei'ittämistä kaikilla muilla tehtävillä,
työpäivän ja viikon rytmittämistä siten,
ettei noudateta kahdeksasta neljään rytmiä vaan
tehdään päivän mittaan erilaisia askareita
vaihtelevissa rytmeissä. Näin voisi tehdä luovuutta
vaativaa työtä silloin kun se sopii omiin rytmeihin,
vahtia lapsia alkuiltapäivästä, käydä
morjenstamassa omia vanhoja vanhempiaan myöhäisestä
iltapäivästä, ja jatkaa akateemisia hommia illansuussa,
mikä kullekin parhaiten sopii. Näin päivä
täyttyisi mielekkäämmin ja läheishoito tulisi
hoidettua siinä sivussa.
Mutta tätähän yliopistoväki on aina tehnyt,
eli sopeuttanut työtehtävien rytmiä järkevään
ja tehokkaaseen kokonaishahmoon, jossa kaikelle on aikansa. Tiukka
ulkoisesti ohjattu aikataulu tekee hallaa opetukselle ja tutkimukselle,
jonka on tarkoitus olla älyllistä hauskanpitoa.
Mutta huokoistamisessa, hyvät akateemiset veljet ja siskot,
olemme edelläkävijöitä, varsinainen kansallinen
osaamisen kärkihanke, jota Sitra ja Tekeskin voisivat rahoittaa.
Kaksi tikkua ja räkää välissä
Pitkät lounaat tarjoavat oivan tilaisuuden huokoistamisen
opetteluun. Lounaalla tulee puhuttua muutakin kuin tiukasti ottaen
työasioita ja ikään kuin huomaamatta tehtyä
kaikkea sellaista, mikä edesauttaa akateemisen työn
tekemistä. Esimerkiksi syötyä kunnolla. Moni riutunut
työtoveri valittaa työssä jaksamisesta ja toiset
onnettomat vielä lisäksi vapaa-aikana jaksamisesta.
Ensimmäinen terapeuttinen konsulttineuvoni olisi, että
täytyy syödä jotta jaksaa. Raejuustolla ja riisikekseillä
sinnittelevät työtoverit ovat eräänlaisia
"löysät pois" _ajattelun yksilöllisiä
murhenäytelmiä. Samaan tapaan kuin organisaatioissa
paljon parjatut "ylimääräiset" ihmiset
ja toiminnat antavat organisaatioille pelivaraa ja mahdollisuuksia
joustavasti vastata uusiin haasteisiin, samoin läski tekee
ihmisestä ihmisen. Miehestä miehen ja naisesta naisen.
Kirjailija Tervon tapaan voisi kysyä, onko kukaan koskaan
kuullut nuorten miesten innoissaan ulvahtavan "Voi pojat,
katsokaa millaiset mahtavat solisluut tuolla menee!" Eikä
miehenkään ole tarkoitus olla kuin kaksi tikkua ja räkää
välissä.
Moni yliopistolainen on vajaakuntoisuuttaan lähtenyt mukaan
organisaationsa ja oman itsensä "löysät pois"
kampanjaan, kun ei ole nähnyt sitä, että evolutiivisesti
kestävissä ratkaisuissa on pelivaraa, luppoaikaa ja
löysäilyä. Onko surullisempaa näkyä kuin
yliopistolainen, joka luulee olevansa yritysjohtaja?
Thank God it's Friday!
Työpäivän huokoistamista voi soveltaa myös
viikkorytmin järjestämiseen. Yksi 5 plus 2 viikkorytmin
huonoja puolia on se, viikonloppuun kohdistuu liikaa odotuksia,
jotka saavat karaistuneenkin pari- ja perhesuhteen koetukselle:
pitää siivota, harrastaa, ulkoilla, korjata taloa, ylläpitää
ihmissuhteita, valmistaa gourmet-aterioita ja valmistautua viimeistään
sunnuntaina siihen, että maanantai kaatuu päälle
kuin lavallinen kotitalousjätteitä. Toinen huono puoli
tavanomaisessa viikkorytmissä on se, että perjantaina
alkaa paukut olla jo niin vähissä, ettei onnistu muu
kuin työpaikalla hihittäminen, ja maanantai on viikonloppustressin
vuoksi muuten vaan maanis-depressiivisten aaltojen aikaa. Terminaalivaiheen
ihmiset odottavat viikolla viikonloppua ja viikonloppuna työviikon
alkamista. Varsinaisia tulevaisuusorientoituneita ihmisiä
nuo. Viikonlopun hajasijoittaminen pitkin viikkoa voisi vähentää
tätä oireistoa. Samoin katoaisivat sen entisen yliopistolaisen
murheet, joka kieltäytyi keskiviikon palaverista sillä
perusteella, että siinä menevät molemmat viikonloput
pilalle.
Akateemisten lempielin numero yksi
Työajan huokoistaminen liudentaa työn ja vapaa-ajan
välistä rajaa. Tällä on hyvät ja huonot
puolensa. Hyötyjen puolelle mennään silloin, kun
akateemisten autonomia lisääntyy ja he saavat tehdä
akateemisia tuotteita missä ja milloin se on optimaalista.
Työnantajan kustantama laajakaistayhteys kotona on samalla
melkoinen pirunsorkka - et ole työltä rauhassa missään.
Akateemisissa hommissa tuppaa tuo suhteellisuudentaju ja työlle
omistautumisen raja muutenkin rapistumaan, ja moderni tietotekniikka
vie loputkin erottelun mahdollisuudet, kun ajan ja paikan kahleet
katoavat.
Akateeminen työ on muutenkin poikkeuksellista ihmisen identiteetin
kannalta. Vanha marxilais-aristoteelinen toteamus jonka mukaan
ihminen tekee olemustaan todeksi työn kautta, on meille akateemisille
enemmän kuin totta. Me sijoitamme teksteihimme sydänveremme,
aivokäyrämme ja koko joukon strategisia lempielimiä,
ja meidän mahdotonta suhtautua keveästi, jos joku rienaa
tuotoksiamme. Akateemisissa kuvioissa kritiikki ja sen ilkeämielinen
versio eli rienaaminen ovat arkipäivää, ja tämän
vuoksi moni vammautuu, erityisesti viranhakujen yhteydessä.
Elämässään voi unohtaa monta asiaa, mutta
itsestä kirjoitettua ilkeämielistä lausuntoa ei
unohda koskaan. Kun vielä osa yliopistolaisista on jäänyt
varhaismurrosikäisen kehitysasteelle, ei ihme että esimerkiksi
virantäytöissä moni kolhiintuu ja sydän palaa
karrelle, elämänuraa silmälläpitäen kohtalokkaan
pitkäksi aikaa. Ehkä pahinta, mitä oppiaineelle
voi tapahtua, on pikusieluinen viranhaltija, josta eivät
säteile lämpö, ystävällisyys, arvostus,
avarat perspektiivit tai muut aristoteeliset hyveet, vaan joka
näkee mielekkyyttä vain siellä missä hänen
omiin ajatuksiinsa viitataan.
Joulun aika ja akateeminen elämänmuoto
Joulu on oivaa aikaa jalostaa aristoteelisia hyveitä ja
hankkia vähän lihaa luiden ympärille. Akateemiseen
vuotuiseen sykliin kuuluu substantiaalinen joulutauko, jolloin
ei opeteta eikä toteuteta hallinnollisia uudistuksia. Joulu
on hiljaisuuden aikaa, laatuaikaa, jonka olennainen laatu on siinä,
että aikaa on riittävästi. Joulun aika on kuin
meri, jonka senkin olennaisena laatuvaatimuksena on riittävä
laajuus. Aivan pieni meri ei ole meri ensinkään. Me
laatutietoiset akateemiset emme järjestä palavereita
joulunalusviikolle, ja alamme virittäytyä sosiaaliseen
työn rytmiin vasta kun loppiaisesta on kulunut viikon verran.
Jokaisen akateemisen ihmisen sydämen asia on tehdä sydäntalvesta
lapsuuden joulu, joka alkaa ajoissa ja jatkuu pitkään.
Akateemiseen vuotuiseen sykliin ei pitäisi kajota, sillä
siihen sisältyvät ajalliset mahdollisuudet tarjoavat
huikean resurssin ja sellaisinaan jo ennakoivat sitä mihin
yhteiskunta tulee päätymään joskus hamassa
tulevaisuudessa, kun suurisieluisuus vie voiton pikkusieluisuudesta.
Joten, hyvät veljet ja siskot, kohti akateemista joulua...
ja sen yli!
(painetun lehden s. 21-23)
|