• pääsivu
  • sisällys
  •  

    Älä luovu tekijänoikeuksistasi!


    "Suomessa tekijänoikeuksiin liittyviä oikeudellisia kysymyksiä sääntelee muun muassa tekijänoikeuslaki. Tekijänoikeuslaissa on pyritty sovittamaan yhteen sekä tekijänoikeuksien haltijoiden että tekijänoikeuksia käyttävien tahojen intressit", toteaa Lapin yliopiston toinen vararehtori, oikeustieteen professori Juha Pöyhönen, joka vastaa mm. virtuaaliyliopistoasioista Lapin yliopistossa. Tätä taustaa vasten onkin tieteentekijöiden liiton jäsenten näkökulmasta merkillistä, että opetusministeriö on tilannut mallisopimuspohjan, jolla työntekijän oikeuksia pyritään huonontamaan tai ne kokonaan poistamaan. Virtuaaliyliopiston tekijänoikeusasioita koskevalla sivulla sanotaan seuraavasti:

    Opetusministeriö edellyttää, että jokaisessa opetusministeriön rahoittamassa virtuaali/verkko-opetushankkeessa huolehditaan siitä, että aineistojen tekijöiden kanssa sovitaan verkko-opetuksen aineiston tuottamisesta ja käyttöoikeuksista tarvittavassa laajuudessa. Erityisesti tulee sopia siitä, että laadittu aineisto on edelleen hankkeen käytettävissä ja ylläpidettävissä aineiston tekijän lopettaessa työskentelynsä hankkeessa. [http://www.virtuaaliyliopisto.fi/index.php?profile= opettaja&language=fin&load=000043].

    Opetusministeriön asettama työryhmä on laatinut verkko-opetuksen tekijänoikeuksien mallisopimuksen, jota työryhmä esittää käytettäväksi oppilaitosten ja työntekijöiden välillä sovittaessa virtuaaliopetuksen tekijänoikeuksista. Sopimusluonnokset ovat nähtävissä OPM:n sivuilla: [http://www.minedu.fi/opm/hankkeet/koul_ja_tutk_tietostrategia/
    10verkko_opetus/sopimusmallit.html
    ].

    Kysymyksessä ovat pääasiassa opetukseen käytettävän materiaalin (sisällön) tekijänoikeudet. Kuka yliopisto-opettaja siirtäisi laatimansa oppimateriaalin käyttöoikeuksia määrättömäksi ajaksi muuntelu- ja yhdistelyoikeuksineen yliopistolle? Tämä tarkoittaisi sitä, että yliopisto-opettajan suunnittelema opetuskokonaisuus voitaisiin myöhemmin yliopiston toimesta antaa kenen tahansa käytettäväksi ja muunneltavaksi, loputtomasti.

    Miksi opetusta suunniteltaessa tai sitä toteutettaessa sitten pitäisi luopua osasta tekijänoikeuksia? Näen tähän ainakin yhden syyn. Verkko-opetus/oppimis -keskustelun pohjalla vaanii tuotannollistamisajattelu. Suunnittelu-tuotanto-jakelu -ajattelun mukaisesti kerran hyvin tehtyä tuotetta voidaan monistaa lukematon määrä kertoja ja sitä voidaan yhdistellä sopiviin hyviin uusiin tuotteisiin. Mitä sanoo tieteentekijä, opetuksensa viimeisimpään tutkimukseen perustava yliopiston opettaja? Eipä ole paljoa jäljellä siitä ideaalista, jota joskus on tiede- tai sivistysyliopistoksi alettu kutsua.

    Eroaako verkko-opetus muusta opetuksesta?

    Jostakin kumman syystä verkko-opetus koetaan tältä osin muusta opetuksesta poikkeavaksi. Tälle ei kuitenkaan mielestäni ole mitään syytä. Yleistavoitteenahan kaikessa e-, verkko- ja virtuaali-etuliitteisissä toiminnoissa on, että muutaman vuoden päästä puhumme taas vain opetuksesta, keskustelusta, oppimisesta jne., ilman näitä kummallisia etuliitteitä. Itse asia tulee taas nousemaan tärkeimmäksi, ei väline, tai sen asettamat ehdot ja rajoitukset.

    Professori Pöyhösen mukaan "Tekijän näkökulmasta tekijänoikeuslaki sisältää sellaisen perustavan suojan, jota on poliittisesti pidetty asianmukaisena. Tekijälle on kuitenkin jätetty varsin laaja mahdollisuus sopimuksin vaikuttaa oikeussuojaansa."

    Tieteentekijöiden liiton Opetustyöryhmä on käsitellyt myös verkko-opetuksen tekijänoikeusasiaa, ja toteaa kannanottonaan, että tässä vaiheessa kenenkään tieteentekijän, joka verkko-opetusta/oppimista suunnittelee ja toteuttaa, ei kannattaisi kirjoittaa mitään erillisiä sopimuksia tekijänoikeuksista

     

    Leo Pekkala
    KT, yliassistentti
    TTL:n Opetustyöryhmän puheenjohtaja
    vuonna 2001

    (painetun lehden s. 24)