Älä luovu tekijänoikeuksistasi!
"Suomessa tekijänoikeuksiin liittyviä oikeudellisia
kysymyksiä sääntelee muun muassa tekijänoikeuslaki.
Tekijänoikeuslaissa on pyritty sovittamaan yhteen sekä
tekijänoikeuksien haltijoiden että tekijänoikeuksia
käyttävien tahojen intressit", toteaa Lapin yliopiston
toinen vararehtori, oikeustieteen professori Juha Pöyhönen,
joka vastaa mm. virtuaaliyliopistoasioista Lapin yliopistossa.
Tätä taustaa vasten onkin tieteentekijöiden liiton
jäsenten näkökulmasta merkillistä, että
opetusministeriö on tilannut mallisopimuspohjan, jolla työntekijän
oikeuksia pyritään huonontamaan tai ne kokonaan poistamaan.
Virtuaaliyliopiston tekijänoikeusasioita koskevalla sivulla
sanotaan seuraavasti:
Opetusministeriö edellyttää, että jokaisessa
opetusministeriön rahoittamassa virtuaali/verkko-opetushankkeessa
huolehditaan siitä, että aineistojen tekijöiden
kanssa sovitaan verkko-opetuksen aineiston tuottamisesta ja käyttöoikeuksista
tarvittavassa laajuudessa. Erityisesti tulee sopia siitä,
että laadittu aineisto on edelleen hankkeen käytettävissä
ja ylläpidettävissä aineiston tekijän lopettaessa
työskentelynsä hankkeessa. [http://www.virtuaaliyliopisto.fi/index.php?profile=
opettaja&language=fin&load=000043].
Opetusministeriön asettama työryhmä on laatinut
verkko-opetuksen tekijänoikeuksien mallisopimuksen, jota
työryhmä esittää käytettäväksi
oppilaitosten ja työntekijöiden välillä sovittaessa
virtuaaliopetuksen tekijänoikeuksista. Sopimusluonnokset
ovat nähtävissä OPM:n sivuilla: [http://www.minedu.fi/opm/hankkeet/koul_ja_tutk_tietostrategia/
10verkko_opetus/sopimusmallit.html].
Kysymyksessä ovat pääasiassa opetukseen käytettävän
materiaalin (sisällön) tekijänoikeudet. Kuka yliopisto-opettaja
siirtäisi laatimansa oppimateriaalin käyttöoikeuksia
määrättömäksi ajaksi muuntelu- ja yhdistelyoikeuksineen
yliopistolle? Tämä tarkoittaisi sitä, että
yliopisto-opettajan suunnittelema opetuskokonaisuus voitaisiin
myöhemmin yliopiston toimesta antaa kenen tahansa käytettäväksi
ja muunneltavaksi, loputtomasti.
Miksi opetusta suunniteltaessa tai sitä toteutettaessa sitten
pitäisi luopua osasta tekijänoikeuksia? Näen tähän
ainakin yhden syyn. Verkko-opetus/oppimis -keskustelun pohjalla
vaanii tuotannollistamisajattelu. Suunnittelu-tuotanto-jakelu
-ajattelun mukaisesti kerran hyvin tehtyä tuotetta voidaan
monistaa lukematon määrä kertoja ja sitä voidaan
yhdistellä sopiviin hyviin uusiin tuotteisiin. Mitä
sanoo tieteentekijä, opetuksensa viimeisimpään
tutkimukseen perustava yliopiston opettaja? Eipä ole paljoa
jäljellä siitä ideaalista, jota joskus on tiede-
tai sivistysyliopistoksi alettu kutsua.
Eroaako verkko-opetus muusta opetuksesta?
Jostakin kumman syystä verkko-opetus koetaan tältä
osin muusta opetuksesta poikkeavaksi. Tälle ei kuitenkaan
mielestäni ole mitään syytä. Yleistavoitteenahan
kaikessa e-, verkko- ja virtuaali-etuliitteisissä toiminnoissa
on, että muutaman vuoden päästä puhumme taas
vain opetuksesta, keskustelusta, oppimisesta jne., ilman näitä
kummallisia etuliitteitä. Itse asia tulee taas nousemaan
tärkeimmäksi, ei väline, tai sen asettamat ehdot
ja rajoitukset.
Professori Pöyhösen mukaan "Tekijän näkökulmasta
tekijänoikeuslaki sisältää sellaisen perustavan
suojan, jota on poliittisesti pidetty asianmukaisena. Tekijälle
on kuitenkin jätetty varsin laaja mahdollisuus sopimuksin
vaikuttaa oikeussuojaansa."
Tieteentekijöiden liiton Opetustyöryhmä on käsitellyt
myös verkko-opetuksen tekijänoikeusasiaa, ja toteaa
kannanottonaan, että tässä vaiheessa kenenkään
tieteentekijän, joka verkko-opetusta/oppimista suunnittelee
ja toteuttaa, ei kannattaisi kirjoittaa mitään erillisiä
sopimuksia tekijänoikeuksista
Leo Pekkala
KT, yliassistentti
TTL:n Opetustyöryhmän puheenjohtaja
vuonna 2001
(painetun lehden s. 24)
|