Keskustelua...
Kohti yhteistä ammattiliittoa - Edunvalvonnan kehittäminen
yliopistoissa
Tutkijoiden mukaan ammattiliitot ovat instituutioita, joiden
tavoittena on säännellä ja parantaa palkansaajien
elinehtoja. Ne ovat olleet myös yhteiskunnallisia liikkeitä
joissa aktiivit ovat pyrkineet vaikuttamaan monenlaisiin kysymyksiin.
Jotkut taloustieteilijät taas näkevät ammattiliitot
kartelleina, jotka sääntelevät epäterveellä
tavalla työvoiman hintaa.
Ammatillista edunvalvontaa on Suomessa luonnehtinut keskittyminen.
Kaikkein tärkeimpiä toimijoita ovat olleet liitot ja
keskusjärjestöt. Paikallistason edunvalvonta on järjestetty
luommamusmiesjärjestelmän kautta. Ammattiosastojen toiminta
on ollut luonteeltaa muodollista, on pyöritetty järjestöjä,
ei niinkään vaikutettu jäsenten asemaan. Edunvalvonnan
kysymykset ovat pelkistyneet yksittäisiin palkkaerimielisyyksiin
tai irtisanomisia koskeneisiin riitoihin.
Monet tarkkailijat katsovat, että aika on ajanut ammattiyhdistysliikkeen
ohi. Sanotaan, että järjestäytyminen ei enää
kiinnosta, eivätkä liitot kykene puolustamaan jäsentensä
etuja. Kaikkein kriittisimmin ay-toimintaan ovat perinteisti suhtautuneet
akateemisesti koulutetut. Miltä tilanne edunvalvonnassa näyttää
uuden vuosituhannen alussa?
Edunvalvonnan nykytila
Ammattiliitot korostavat kollektiivisuutta. Vain järjestäytymällä
omiin organisaatioihin työntekijät pystyvät vaikuttamaan
tehokkaasti elinehtoihinsa. Käytännössä kollektiivisuus
on merkinnyt enemmistöpäätöksiä, päätösvallan
keskittämistä organisaatioiden huipulle ja valmiutta
lakkoiluun tilanteen niin vaatiessa. Mitä suurempi ja kollektiivisutta
korostavampi ammattiliitto on, sitä suurempi joukkovoima
sillä on käytettävissä.
Akateemisen maailmaan tällainen ajattelumalli ei oikein
sovi. Me olemme yksilöitä, jotka eivät mielellään
luovuta itseä koskevaa valtaa muille. Tinkiminen omista eduista
joidenkin toisten hyväksi ei myöskään kuulu
akateemiseen maailmaan. Lisäksi uskomme, että vain minä
osaan parhaiten ajaa omia etujani. Tällaisista ristiriidoista
huolimatta ammatillinen järjestäytyminen akateemisesti
koulutetun väestön keskuudessa on lisääntynyt
suhteellisesti nopeammin kuin työväestön järjestäytyminen.
Ammatillista järjestäytymistään akavalaiset
perustelevat kuten kaikki muutkin suomalaiset palkansaajat: päällimmäisinää
tulevat taloudelliset syyt. Tärkein järjestäytymisen
motiivi on ansiosidonnainen työttömyysturva. Toiseksi
tärkeimmäksi perusteluksi esitettiin palkka- ja työsuhdeturva.
Kolmanneksi katsottiin, että koulutettujen on pidettävä
yhtä.
Yliopistot ovat monella tapaa erikoisia työpaikkoja. Yliopisto
on asiantuntijaorganisaatio, jossa asiantuntijoiden (tutkijat,
opettajat, tietokonekeskus, kirjasto) ohella työskentelee
avustavaa henkilökuntaa. Opetus- ja tutkimushenkilökunta
on vahvasti työhönsä sitoutunutta ja erittäin
individualistista. Ammattijärjestöille tyypillinen kollektiivisuus
joutuu akateemisessa maailmassa koetteille. Tämä näkyy
mm. siinä, että yliopistoissa on edustettuina kaikki
keskusjärjestöt, ja akavalaistenkin etuja valvoo vähintään
kolme liittoa.
Tähän asti kaikki yliopistoja koskevat suuret työmarkkinapoliittiset
kysymykset on hoidettu liittojen ja työnantajan välisissä
neuvotteluissa. Keskustasolla on sovittu palkoista ja muista työsuhteen
ehdoista. Paikallistason murheeksi on jäänyt lähinnä
nimityskiistat, neuvotteleminen henkilöstön johtamisesta
aiheutuvista pulmista, tutkijakoulutuslisistä, assistenttikausien
pituuksista sekä vähäisistä, paikallisesti
sovittaviksi jääneistä, palkankorotuksista.
Lähiaikojen suurin haaste yliopistoissa on palkkausjärjestelmien
muuttaminen. Valtiotyönantaja on patistanut yksiköitään
kehittämään palkkausjärjestelmiä. Jäykäksi
koetuista palkkaluokista ollaan siirtymässä joustavampiin
ja - näin väitetään - kannustavampiin palkkausjärjestelmiin.
Palkkausjärjestelmien muuttaminen ei ole yksinomaan työnantajien
intresseistä lähtenyt ajatus. Työn vaativuuden
arviointiin perustuvan palkkamallin on työntekijöiden
keskuudessakin laajalti uskottu lisäävän sukupuolten
välistä tasa-arvoa ja tuovan nykyistä oikeudenmukaisemman
palkkauksen.
Palkkausjärjestelmäuudistuksen ohella toinenkin tärkeä
uudistus ravisuttaa yliopistoja arkea. Kyse on yliopistojen henkilöstörakenteen
muutoksesta. Vielä viisi vuotta sitten kaikki oli ikään
kuin kunnossa. Yliopistojen opetus- ja tutkimushenkilökunnan
muodostivat professorit ja apulaisprofessorit, lehtorit, yliassistentit
ja assistentit. Yliopistoissa oli selkeä virkahierarkia,
jossa edettiin tutkintojen, osaamisen ja virkavuosien karttuessa.
Nyt tilanne on muuttumassa. Helsingin yliopistoon on rakennettu
uusi opettajia koskeva henkilöstörakenne, joka käytännössä
merkitsee sitä, että yliopistossa on tulevaisuudessa
vain professeita ja yliopiston lehtoreita. Muut yliopistot tulevat
seuraamaan Helsingin esimerkkiä.
Merkittävän poikkeuksen muusta opetus- ja tutkimushenkilöstöstä
muodostavat tutkijakoululaiset. Yhä suurempi osa tieteentekijöistä
onkin tutkijakoululaisia. Tutkijakoulujen asema ei ole vakiintunut.
Ovatko he ylintä akateemista tutkintoa suorittavia jatko-opiskelijoita
vaiko vain alipalkattu muunnos assistenteista, on edelleen avoin
kysymys. Nyt tutkijakoululaisia riepotellaan koulunjohtajan kyvykkyyden
tai kyvyttömyyden mukaan.
Kaikki edellä esitetyt muutokset merkitsevät suurta
haastetta edunvalvonnalle, voidaan puhua jopa uhkakuvista. Tarvitseeko
paikallisen sopimisen laajentumisen, palkkausjärjestelmien
muutoksen, uusien työaikajärjestelyjen tai uuden henkilöstöstrategian
merkitä uhkaa ja olojen huonontumista? Näin ei välttämättä
ole, mutta nyt tarvitaan uudenlaista kollektiivisuutta.
Mikä ratkaisuksi?
Yliopistojen uudet henkilöstöstrategiat merkitsevät
ammatillisen edunvalvonnan luonteen muuttumista. Vanhaan, vahvasti
ammattikuntaiseen, henkilöstörakenteeseen muovautunut
edunvalvontajärjestelmä ei enää toimi. Esimerkiksi
Tieteentekijöiden liitto on vaarassa jakautua intresseiltään
vaikeasti yhteensovitettaviin osaryhmiin. Liittoon kuuluvat tutkijakoululaiset,
vähenevät assistentit, yliassistentit, projektitutkijat,
kibiläiset ja osa hallinnon asiantuntijoita. Kaikki ryhmät
ovat kuuluneet yliopistojen "keskisäätyyn",
joiden etuja on valvottu keskitetysti.
Tulevaisuudessa edunvalvonnassa voi olla vaikeaa löytää
yhteinen sävel, jos päätöksenteko hajautuu
ja asemat edelleen eriytyvät. Nyt sisäänajossa
olevassa henkilöstömallissa piilee vaara, että
Tieteentekijöiden liitto organisoisi ja edustaisi vain tutkijakoululaisia
ja kibiläisiä ja hallinnon asiantuntijoita. Tohtorin
tutkinnon suorittaneille yliassistenteille tai yliopiston lehtoreille
olisi paljon luontevampaa kuulua samaan liittoon muiden lehtorien
kanssa.
Vielä 1970-luvulla monet assistentit pitivät päävihollisinaan
professoreita, ja KATL taisteli päättäväisesti
professorien mielivaltaa vastaan demokraattisemman yliopiston
puolesta. Nyt tilanne on muuttunut. Yliopistojen johtaminen on
uudistunut. Opetusministeriö määrää yhä
enemmän siitä, mitä yliopistot tekevät, vaikka
se väittääkin aivan päinvastaista. Opetus-
ja tutkimushenkilökunta on muutoinkin yhtenäistynyt,
tohtorien määrä on kasvanut, yliopistojen huonot
resurssit rasittavat kaikkia, ja palkkakuoppa on yhteinen verrattiinpa
sitä yksityiseen sektoriin tai muihin vastaaviin julkisen
sektorin tehtäviin.
Tässä tilanteessa olisi ehdottomasti lisättävä
ponnisteluja yhden yliopistot kattavan akavalaisen liiton perustamiseksi.
Liittoon kuuluisivat kaikki opetus- ja tutkimustyötä
tekevät, kirjastohenkilöstö sekä muut asiantuntijat.
Tämä tarkoittaa sitä, että nykyisen kolmen
liiton tilalle perustettaisiin yksi liitto, jonka jäsenmäärä
olisi lähes 10 000.
Voimien kokoaminen yhteen liittoon kasvattaisi yliopistoväen
joukkovoimaa niin valtakunnallisesti kuin paikallisestikin. Valtakunnallisesti
kykenisimme toimimaaan aikaisempaa selvästi tehokkaammin
paitsi omien etujemme ajamiseksi myös sivistyksen puolesta.
Paikallisesti voimien yhdistäminen merkitsisi neuvottelutilanteiden
yksinkertaistumista. Samalla voisimme harkita myös luottamusmiesjärjestelmän
uudistamista niin, että suurimmissa ylopistoissa olisi kaikkia
edustava yhteinen, päätoiminen, pääluottamusmies.
Myös palkkausjärjestelmien uudistaminen edellyttää
päätoimista pääluottamusmiesta.
Verrattuna monien työntekijäjärjestöjen toimintatapoihin
yliopistoväen ponnistelut omien etujensa ajamisessa kuulostavat
monasti huonolta vitsiltä. Kollektiivisuudesta emme piittaa
lainkaan, edustamme aina lähinnä itseämme. Toista
niin työhönsä sitoutunutta alaa saa hakea, emme
piittaa työajoista tai päivärahoista, ja pieni
palkkakaan ei saa tiedon janoa sammumaan. Tällaisissa kysymyksissä
metallimiehet pitävät meitä suorastaan hölmöläisinä,
vaikka toisaalta saattavatkin arvostaa osaamistamme.
Akateeminen edunvalvonta voi olla muutakin kuin huono vitsi,
mutta se edellyttää liittotason rakenteellisia uudistuksia.
Samalla se edellyttää asenteellisia muutoksia. Me olemme
kaikesta huolimatta palkkatyöläisiä, jotka on alistettu
samoille työmarkkinoiden laeille kuin muutkin palkkatyöläiset.
Opetusministeriössä lasketaan hyvin tarkkaan yliopistojen
tuloksellisuutta ja vaaditaan tehokkuuden kasvattamista. Tällaisiin
paineisiin voimme vastata tieteellisen kritiikin ohella myös
ammatillisen edunvalvonnan keinoin.
Harri Melin
ma professori
Tampereen yliopisto
|