M A T T I
K A M P P I N E N
Kohti parempaa maailmaa
Toisinaan tieteen maailma on lähellä sitä argumentatiivisen
järjenkäytön ihannetta, jossa vain paras argumentti
voittaa, riippumatta argumentin esittäjän satunnaisista
ja lihallisista ominaisuuksista, kuten siitä, onko hän
noviisi vai tietäjä, tumma vai vaalea, mies vai nainen.
Tähän ainakin pitäisi pyrkiä, ja argumentin
sivuuttaminen sillä perusteella, että esittäjä
on vaikkapa sattumoisin mies, ei kuulu hyvään järjenkäyttöön.
Naisprofessorien ja muiden akateemisten naisjohtajien vähäinen
määrä miesprofessoreihin verrattuna on saanut jotkut
ajattelemaan, että akateemisessa maailmassa pesii rakenteellinen
vääristymä, josta ei päästä eroon
pelkillä argumentaation säännöillä, vaan
tarvitaan aktiivista sukupuolisidonnaista tiedepolitiikkaa. Tämän
mukaan tieteellisesti tasaväkisten hakijoiden kohdalla on
oikeutettua nimittää naishakija, jotta tuota vääristymää
voidaan laimentaa. Nimitettävän täytyy toki olla
tieteellisesti pätevä, eli kukaan tulevaisuuden naiskolleega
ei tule nimitetyksi pelkästään sillä perusteella,
että on nainen, vaikka naiseus voikin toimia ratkaisevana
kriteerinä. Luulisi feministien älähtävän
moisesta, koska jälleen kerran biologisesti määriteltyä
naiseutta käytetään argumentatiivisena perusteena
irrelevantissa kontekstissa. Naiseushan ei ole, sen enempää
kuin mieheyskään, asiaankuuluva piirre, kun punnitaan
tieteellistä kompetenssia. Vai onko? Entä hakija, joka
on biologisesti mies, mutta tuntee olevansa nainen? Eikö
hän joudu mieslähtöisen luokittelujärjestelmän
uhriksi? Nämä ongelmat ovat toki vähäisiä
ryppyjä kun pyritään kohti parempaa maailmaa, jossa
kaikkien ammattien sukupuolijakaumat ovat fifty-fifty.
Sukupuolisidonnaiset tiedepoliittiset päätökset
kummastuttavat vielä enemmän silloin, kun yliopistoihin
perustetaan naistutkimuksen laitoksia. Itse tieteenala on varmaankin
oikeutettu siinä missä taloussosiologia tai uskontoantropologia,
mutta miksi naistutkimusta ei ole sijoitettu jonkin perinteisen
ihmistutkimuksen kuten psykologian, sosiologian tai antropologian
laitokseen, vaan sille on taattu kummajaisen asema perustamalla
oma laitos, joka pyrkii eroon perinteisestä ihmistutkimuksesta
ongelmanasetteluineen, tilastollisine menetelmineen ja muine mieslähtöisine
metodologisine työvälineineen. Välillä on
tuntunut, että naistutkimuksen oppiaineen perustaminen on
ollut humanistisen tai yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan kuolinkorahdus,
epätoivoinen yritys tehdä muodikkaita tekoja, pysyä
ajan hermolla tai yksinkertaisesti lievittää miesten
kollektiivista syyllisyydentuntoa. Toisinaan on tuntunut, että
naistutkimukselle on perustettu oma yksikkö viisivuotiskaudeksi,
koska siitä ei sen jälkeen haluta kuulla enempää,
ei integroida sitä osaksi tieteellistä kulttuuria. Ei
ole helppoa olla akateeminen nainen, miehestä puhumattakaan,
vaikka olemmekin menossa kohti parempaa maailmaa.
Parempaa akateemista maailmaa tehdään myös muualla
kuin tasa-arvotyöryhmissä. Me tulevaisuudentutkijat
olemme suorastaan erikoistuneet paremman maailman tekemiseen,
mikä varmaankin kävi ilmi edeltävässä
ajatusten virrassa.
Uusien tieteenalojen myötä opiskeltavia aloja on tarjolla
entistä runsaammin, ja yhteisen tieteellisen kulttuurin tuottaminen
on entistä vaikeampaa. Pahanilkisten huhujen mukaan olemassa
muotitieteitä kuten mediatutkimus ja aikuiskasvatus, joissa
opiskelijoilla ei ole aavistustakaan yleisestä tieteen metodologiasta
tai systeemiteoriasta. Yksi ratkaisu olisi tarjota kaikille opiskelijoille
joitakin yhteisiä ajattelun työvälineitä.
Viime vuosikymmeninä on toki tarjottu montaa yksittäistä
tieteenalaa sellaiseksi, jota jokaisen korkeakouluopiskelijan
pitäisi opiskella. Yhdessä vaiheessa tieteensosiologia,
toisessa vaiheessa tieteenfilosofia olivat aloja, joita yritettiin
tarjota kaikille ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille.
Suunnattomat yleisopintoluennot, joissa kaksi-kolmesataa opiskelijaa
jutteli keskenään ja luennoitsija koitti saada äänensä
kuulumaan tuon ihmismeren yli, ovat edelleen monien muistissa
varoittavina esimerkkeinä kokeiluista, jotka epäonnistuivat.
Epäonnistuivat lähinnä sen vuoksi, että ajoitus
ja toteutus olivat vääriä. Juuri yliopistoon tulleet
keltanokat, vaikka olivatkin avoimia uusille ajatuksille, olivat
niin ylityöllistettyjä yrittäessään selvittää
mitä ovat opiskelemassa, mistä saavat asunnon ja ruokaa,
ja mitä heistä tulee isona, ettei tiedollinen yhteys
muodostunut optimaaliseksi.
Tieteensosiologian ja -filosofian lisäksi yhdessä yliopistossa
tarjottiin kaikille maantiedon peruskurssia sillä perusteella,
että kaikki mitä on, on maan päällä,
mutta tämä ei onneksi mennyt läpi. Samalla perusteella
kaikille opiskelijoille voisi tarjota yleistä mykologiaa
eli sienitiedettä, koska jokaisen iholla on pikkuruisia mutta
tärkeitä sienieliöitä.
Tulevaisuudentutkimus on eri asia, aivan kuten tieteensosiologia
ja -filosofia. Näillä tiedonaloilla voi järjestää
muita oppimiaan asioita, ja mikä tärkeintä, tulevaisuudentutkimuksen
kohdalla voi oppia ymmärtämään tietoaineksen
dynaamisen yhteiskunnallisen roolin
sekä sen, miten tietoa sovelletaan käytäntöön.
Tulevaisuudentutkimus on filosofian ja systeemiteorian tapaan
substantiaalisesti neutraalia, eli sitä voidaan soveltaa
mihin tahansa elämänalueeseen. Sukupuolten tasa-arvo,
koulutuspolitiikka, hyppyhäntäisten suojelu Suomen metsissä,
paremmin toimivat työyhteisöt ja liikenteen päästöt
ovat kaikki kelpaavaa riistaa tulevaisuudentutkimukselle. Mikään
inhimillinen ei ole meille vierasta.
|