Hallitusten jäsenten esittely
Tammikuun numerossa on jälleen aika esitellä lehden
julkaisijaliittojen hallitukset. Acatiimi lähetti ennen joulua
Professoriliiton, Tieteentekijöiden liiton ja Yliopistonlehtorien
liiton hallitusten jäsenille kaksi kysymystä, joihin pyydettiin
lyhyitä, parin rivin vastauksia.
1) Esittele itsesi lehden lukijoille. Mitä teet työssäsi
ja mitä vapaa-aikana?
2) Mainitse kaksi keskeistä seikkaa, joihin haluat vaikuttaa
liittosi hallituksessa?
Professoriliiton hallitus 2001
Juhani Keinonen
puheenjohtaja
1. Olen sovelletun fysiikan professori Helsingin yliopistossa
ja fysiikan laitoksen esimies sekä tiedekuntaneuvoston ja konsistorin
jäsen. Vietän viikonlopuista usein päivän mökillä ja käyn mielelläni
oopperassa.
2. Professorien palkkojen jälkeenjääneisyyden korjaaminen on
edelleen merkittävin yksittäinen asia. Liiton näkemysten esiintuominen
julkisuudessa ja päättäjille tavoitteena yliopistojen toimintaedellytysten
ja -vapauden nykyistä parempi turvaaminen on toinen tärkeä toimintakohde.
Kari Sajavaara
varapuheenjohtaja
1. Olen Jyväskylän yliopiston soveltavan kielentutkimuksen professori
ja alan tutkimuslaitoksen johtaja. Yritämme tehdä kieleen liittyvää
tutkimusta, jolla on merkitystä yhteiskunnassa. Olen lisäksi humanistisen
tiedekunnan dekaani. Vapaa-aika kuluu huomattavalta osin kirjojen
kanssa.
2. Pyrin tukemaan sitä työtä, jota hallituksessa on jo pitkään
tehty yliopisto-opetuksen kehittämiseksi, ja nostamaan esiin asioita,
jotka auttavat yliopistojen opettajia ja tutkijoita selviytymään
paremmin vaativasta tehtävästään.
Maija Grönholm
1. Toimin suomen kielen professorina Åbo Akademin opettajankoulutuslaitoksessa.
Tutkimustyöni kohdistuu suomen kielen oppimiseen toisena kielenä
ja parhaillaan seuraan kielenoppimista kielikylpymetodilla. Harrastuksiin
ei ole talvella aikaa, kun ajaa viikottain edestakaisin Turun
ja Vaasan väliä hirviä ja muita metsäneläviä väistellen. Vähäiset
vapaahetket kuljen lapsenlapsen kanssa metsässä ja rannoilla,
varsinkin kukkia ja lintuja tarkkailemassa.
2. Pidän liiton polttavimpana ongelmana palkkakehityksen jälkeenjääneisyyttä.
Sen korjaaminen on ehdottomasti tämän vuoden tehtäviä. Pyrin hallituksessa
vaikuttamaan myös siihen, että yliopistoissa vallalla oleva tulosohjausmalli
romutetaan täysin epäonnistuneena järjestelmänä ja korvataan erilaiset
ja erikokoiset yliopistot ja eri alat oikeudenmukaisesti huomioon
ottavilla ja perustoiminnot turvaavilla malleilla.
Risto Hiltunen
1. Olen englantilaisen filologian professori Turun yliopistossa.
Viran hoitoon liittyvät tehtävät täyttävät aikatauluni melkoisen
tarkkaan, mutta työssäni on se hyvä puoli, että työn ja harrastusten
välinen raja on veteen piirretty viiva. Mieliliikuntani on hiihto
aina sään salliessa.
2. Liiton toimintasunnitelman monista tärkeistä tavoitteista
keskeisin on jäsenistön palkkauksen saattaminen ajan tasalle sekä
virkakategorian sisällä että suhteessa yksityissektorin palkkatasoon.
2. Yliopistojen perusrahoituksen surkea tila huolestuttaa, koska
se vaikuttaa kaikkeen toimintaan lamauttavasti. Seuraukset kaatuvat
varsinkin vastuuhenkilöiden niskaan. Tilanteen nopea korjaaminen
on edellytys monien opetuksen ja tutkimuksen parantamiseen liittyvien
tavoitteiden toteutumiselle.
Terttu Katila
1. Kotieläinten lisääntymistieteen professori HY:n Eläinlääketieteellisen
tiedekunnan Kliinisessä laitoksessa. Toimipaikkana Saaren yksikkö
Mäntsälässä. Järjestötoiminnasta kokemusta Suomen Eläinlääkäriliitosta:
3 v valtuuskunnan vpj osallistuen myös hallituksen kokouksiin
sekä 3 v hallituksen jäsen ja vpj. Harrastuksena lännenratsastus.
2. Professorien palkkataso tulee saada vastaamaan sitä korkeaa
asiantuntemusta, pitkäaikaista kokemusta ja johtaja-asemaa, joka
professoreilla käytännössä on. HY:n virkarakenteen muutos on askel
oikeaan suuntaan; muun opetus- ja tutkimushenkilöstön palkkaluokkien
muutos lisännee tulevaisuudessa paineita professoreiden palkkaluokkien
lisäkorotukselle.
Vaikka professoreiden järjestäytymisaste on korkea, vain hyvin
pieni osa jäsenkunnasta osallistuu aktiivisesti liiton toimintaan.
Jäsenkunnan aktivoiminen on tarpeen Professoriliiton vahvistamiseksi.
Yliopistojen rahoituksen turvaaminen on professoreille tärkein
työelämään liittyvä kysymys. Tutkintotavoitteita ei voida enää
lisätä ilman vastaavaa määrärahojen kasvua. Korkeakoululaitoksen
kehittämislaki on välttämätön yliopistojen pitkäjänteiselle kehittämiselle.
Erkki K. Laitinen
1. Toimin laskentatoimen professorina Vaasan yliopiston laskentatoimen
laitoksella. Erikoisaloinani on yritysten riskisyyden mittaus
(esimerkiksi konkurssin ennustaminen) ja yritysjohdon laskentatoimi
(esimerkiksi kustannuslaskenta, budjetointi, strateginen suorituskyvyn
arviointi). Elämäni tekee hankalaksi se, että olen unelma-ammatissani.
Tämä merkitsee sitä, että vapaa-aikanakin tulee tehtyä tutkimusta
ja teoriat pyörivät päässä. Onneksi vaimoni on innokas ratsastuksen
harrastaja ja on rakentanut meille upean tallin (22 hevoselle)
ja maneesin. Se teettää pakostakin ilta- ja viikonlopputöitä,
jotka ovat hyvää vastapainoa tieteelliselle työlle.
2. Professorin työn motivaatio syntyy työn mielekkyydestä ja
työtä vastaavasta palkasta. Näihin pitää pyrkiä vaikuttamaan mahdollisimman
tehokkaasti. Työn mielekkyys on viime vuosina kärsinyt, sillä
yhä vähemmän jää aikaa pääasialle - tieteellisen tutkimuksen tekemiseen.
Professorille pitää järjestää sellaiset olosuhteet, että tieteelliselle
työlle jää riittävästi aikaa ja tutkimusprojektit voidaan viedä
lävitse kitkatta. Toinen motivaatiotekijä, palkkaus, on ollut
jo pitkään murheenkryyni. Professorin palkkataso on suhteellisesti
ottaen romahtanut.
Risto Laitinen
1. Olen epäorgaaninen kemisti. Tutkimusaiheeni liittyvät epämetallien
kemiaan, erityisesti rikin, seleenin ja telluurin allotrooppien
ja yhdisteiden synteettiseen kemiaan ja rakennetutkimukseen. Tavoitteena
on löytää uusia käyttösovellutuksia näille alkuaineille. Vapaa-ajan
harrastuksistani tärkein on musiikki. Olen Tuiran kamarikuoron
taiteellinen johtaja. Lisäksi harrastan säveltämistä. Julkaistusta
tuotannostani voidaan mainita Oulun yliopiston tilaama promootiokantaatti
“Kultapuu” baritonille, kuorolle ja orkesterille, jonka Oulun
kaupunginorkesteri levytti vuonna 1996 Arvo Volmerin johdolla.
2. Professoriliiton toimintasuunnitelma on mielestäni onnistunut
ja sen toteuttaminen käytännössä on hallituksen tärkeimpiä tehtäviä.
Tähän liittyy mm. Valpas-hankkeen eteenpäin vieminen. Tärkeä asia
on päästä vihdoin eroon palkkaluokasta A26 sekä saada avattua
myös uusia, korkeampia palkkaluokkia aikaisempaa runsaammin. Oma
haasteensa, joka ei suoranaisesti liity professorien edunvalvontaan,
mutta jolla on yhteys siihen, on yliopistojen toimintaedellytysten
saattaminen mielekkäälle tasolle.
Marja-Leena Piitulainen
1. Olen germaanisen filologian professori Tampereen yliopistossa
ja humanistisen tiedekunnan dekaani .
2. Tuen mielelläni kaikkia sellaisia toimenpiteitä, jotka edesauttavat
työssä jaksamista (esim. sapattivapaajärjestelmän kehittäminen)
ja edistävät nykyistä pehmeämpien arvojen toteutumista suomalaisessa
yliopistomaailmassa.
- Keskeinen tavoite, johon myös haluaisin vaikuttaa, on saada
input ja output kohtaamaan nykyistä paremmin. Niin palkkauksen
kuin laajemminkin yliopistojen perusrahoituksen tulee vastata
työn vaativuutta, työmäärää ja asetettuja tavoitteita.
Professoriliiton hallituksen varajäsenet oli lueteltu Acatiimin
joulukuun numerossa (sivulla 45). Kokoonpano on myös esillä
liiton kotisivuilla: www.professoriliitto.fi
Tieteentekijöiden liiton hallitus 2001
Björn Fant
puheenjohtaja
1. Olen yliassistentti ja fysiikan dosentti. Toimipaikkani on
Helsingin yliopisto, jossa luennoin sekä peruskursseja että erikoiskursseja.
Erikoisalani on ydinfysiikka jossa teen tutkimustyötä kun hallinnolliset
tehtävät antavat myötä. Harrastan ulkoilua, kalastusta ja yhdistystoimintaa.
Haluan tehdä työtä yhteisten asioiden parissa.
2. Liiton strategiset linjanvedot tulevat olemaan keskeinen asia.
Tässä palvelussuhteen ehdot ovat keskeisiä: pitempiä työsuhteita,
virkarakenne ja urakehitysmahdollisuudet. Vaikuttaminen yliopistojen
rahoituksen myöntäjiin tulee myös olemaan tärkeällä sijalla.
Stina Immonen
varapuheenjohtaja
1. Työskentelen tutkijana TKK:n tuotantotalouden osastolla.
Tutkimusaiheet käsittelevät informaatio- ja kommunikaatioteknologian
vaikutuksia organisaatioihin ja henkilöstön osaamisvaatimuksiin.
Vapaa-aikani kuluu kuoroharrastuksen parissa.
2. Haluan vaikuttaa yliopistojen ulkopuolisella rahoituksella
työskentelevien tutkijoiden asemassa oleviin epäkohtiin. Haluan
olla mukana kehittämässä liittoa yhä kattavammin valtiosektorilla
työskentelevien tutkijoiden ammattijärjestöksi.
Hannu Jalkanen
varapuheenjohtaja
1. Työskentelen tutkijana Jyväskylän yliopistoon kuuluvassa Koulutuksen
tutkimuslaitoksessa. Tutkimukset ja selvitykset ovat kohdistuneet
koulutusjärjestelmän ja erityisesti korkeakoululaitoksen toimintaan.
Ehkä työn sisällöstä johtuen olen osallistunut lähes koko ajan
myös ammattiyhdistystoimintaan, mikä on johtanut edelleen Akava-JS:n
pääluottamusmieheksi, yliopiston hallitukseen ja monenlaisiin
työryhmiin. Vapaa-aika jakaantuu kulttuurin ja arkielämän kesken.
2. Työ vaatii tekijänsä, joten yliopistolaitoksen määrällisten
ja laadullisten tavoitteiden lisäksi on syytä kiinnittää huomiota
myös työyhteisöön, johtamiseen ja työturvallisuuteen. Ulkopuolisten
työmarkkinoiden paremmat palkat vetävät jo eräiden tieteenalojen
asiantuntijoita, mutta myös työskentelymahdollisuuksien epävarmuus
vastaavasti työntää pois yliopistosta. Vain yliopistoissa on McDonald´sin
lisäksi yhtä suuri osuus pätkätöissä olevia työntekijöitä. Tällainen
tilanne on kestämätön. Tutkimus, opetus ja tietohuolto tarvitsevat
pysyvät resurssit ja sellaisen toimintakulttuurin, jossa akateeminen
ja yleinen julkinen hallinto ovat tasapainossa. Ylimitoitetut
tulostavoitteet ja alimitoitetut toimintaresurssit johtavat helposti
vahingolliseen valtapeliin.
Arja Hirvonen
1. Olen yliassistentti ympäristötieteiden laitoksella Kuopion
yliopistossa. Vapaa-ajallani viihdyn ihmisten lisäksi myös hevosten
parissa. Ja luonnossa kaikkina vuodenaikoina.
2. Yliopistoissa organisaation kehittäminen ei pysy siinä vauhdissa,
millä tavoitteet ja resursointi muuttuvat. Mm. kannustavalla palkkauksella
pyritään kaventamaan työn vaativuuden ja palkkauksen epäsuhtaa
– entä muut keinot? Jäsenistön edunvalvonta sisältää kommunikointia
kaikilla tasoilla ja uusia suuntia hakien.
Patricia Hongisto
1. Jag jobbar som Assistant Director vid Centret för vetande
och innovation vid Handelshögskolan (Helsingin kauppakorkeakoulu).
Mina uppgifter innehåller för tillfället mest administration och
kontakter med utländska forskningspartner. Under min fritid går
jag mest med en bok i handen om jag är ensam. Att ha fritid betyder
för mig att vara ute och vandra, att ha vänner hemma eller att
städa utan att ha dåligt samvete.
2. Jag skulle vilja undersöka vilka aspekter utöver löneförhållanden
som konkret förbättrar forskarnas arbetsförutsättningar och arbetsförmåga.
Målet är att kunna bedriva vetenskap inom en effektiv tids-ram
och att kunna bygga på en dialog med den internationella vetenskapliga
’plattformen’ och näringslivet, men också att få tillfredställelse
för att man har engagerat sig personligen.
Minna Jokela
1. Olen kansainvälisen politiikan assistentti Turun yliopistossa.
Tutkin globaalia ja Euroopan unionin politiikkaa. Väitöskirjan
(EU:n metsäpolitiikka ja sen yhteys globaalipolitiikkaan) tekemisen
ohella harrastan luonnonilmiöiden ihmettelemistä ja käsitöitä.
2. Yliopistojen opettajat ja tutkijat on saatava ylös palkkakuopasta.
Lisäksi yliopistojen virkarakennetta on kehitettävä tasapainoisesti.
Yhden ikäluokan ongelmia ei saa ratkaista toisten kustannuksella,
perustamalla esimerkiksi ylempiä opetusvirkoja alempia virkoja
yhdistämällä.
Marjaana Kinnunen
1. Toimin Eduskunnan kirjastossa oikeudellisen tiedon hallintaan
ja välitykseen liittyvissä asiantuntijatehtävissä. Vapaa-aikana
mieluiten luen, liikun ja teen pihatöitä.
2. TTL:n hallituksessa pyrin vaikuttamaan kirjastonhoitajien,
informaatikoiden ja muiden tiedonhallinnan asiantuntijoiden edunvalvontaan
ja sen kehittämiseen. Vuonna 2001 keskeistä olisi asettaa selkeät
tavoitteet liiton toiminnalle ja miettiä uusia keinoja hoitaa
matalapalkkaisten ja korkeastikoulutettujen jäsenten palkkauksellista
ym. edunvalvontaa.
Matti Kotiranta
1. Olen TT ja toimin assistenttina Helsingin yliopistossa Ortodoksian
ja Itä-Euroopan kirkkojen tutkimuksen laitoksella. Vuodesta 1995
laitoksellamme on toiminut kaksi tutkimusprojektia, joissa tutkitaan
Venäjän uskonnollisuutta ja arvoja. Vedän näistä toista, Pietarin
ja sen lähialueisiin keskittyvää projektia. Vapaa-aikanani harrastan
kotimusisointia, musiikin kuuntelua ja historiallisten äänitteiden
keräilyä.
2. Hallituksessa työskentely on paljolti ryhmätyötä, mutta osaltani
haluan vaikuttaa virkarakenneuudistuksen läpiviemiseen, erityisesti
virka- ja palkkarakenteeseen liittyviin ongelmiin. Esimerkiksi
HY:ssa avoinna olevia yliopistonlehtorin virkoja on julistettu
haettavaksi ainoastaan alimpaan mahdolliseen palkkaluokkaan, A
24:ään. Pidän tärkeänä sitä, että tämä epäkohta saadaan oikaistuksi
kehitettäessä arviontimenettelyä työn vaativuuden perusteella
korkeampaan palkkaluokkaan siirtymisessä.
Joel Kuortti
1. Talla hetkellä olen englantilaisen filologian ma. professorina
Tampereen yliopistossa. Sen lisäksi teen tutkimusta intianenglantilaisista
naiskirjailijoista. Vapaa-aikana pelailen salibandya.
2. Yksiä asia, joka on pitkään ollut minulle tärkeä, on apuraha-
ja projektitutkijoiden asema. Toinen tähän liittyvä on tutkijanuran
alkuvaihe: miten löytää tiensä tutkijaksi ja miten tutkijana pärjää.
Riku Matilainen
1. Työskentelen talouspolitologian (ekonomisk politologi) yliassistenttina
Hankenilla. Opetan pääasiassa valtio-oppia ja teen väitöskirjatutkimusta
työkyvyn/TYKY-toiminnan vaikutuksista PK-yritysten kannattavuuteen.
Vapaa-ajallani vaalin ja haalin hedelmäpuulajikkeita. Talvisin
harrastan murtomaahiihtoa päivittäin. AY-toiminta on myös viime
vuodet kuulunut harrastuksiini.
2. Yleisellä tasolla korkeakoulujen perusrahoitus on mielestäni
keskeisin ongelma. Tämä on kuin yhteiskunnalliset ongelmat yleensä,
niitä ei voi heti ratkaista mutta niitä voi yrittää saattaa siedettävämpään
muotoon. Toinen tärkeä asia on määräaikaisten asema yliopistoissa.
Veli-Pekka Pelkonen
1. Työskentelen Oulun yliopiston kasvitieteellisellä puutarhalla
apuraha/projektitutkijana. Teen väitöskirjaa aiheena liljat. Olen
vuonna 2001 OYAY:n puheenjohtaja. Vapaa-aikaani vietän kuoroharrastuksen,
liikunnan ja kasvien parissa sekä matkailen.
2. Yhtenäiset pelisäännöt sekä virkasuhteessa että ulkopuolisella
rahalla työskentelevien työsuhteisiin sekä apurahatutkijoiden
aseman parantaminen. Yliopiston ja ammattikorkean välille selkeä
reviirinjako: ns. duaalimalli ei saa olla pelkkää retoriikkaa!
Yliopistonlehtorien liiton hallitus 2001
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
1. Olen Turun yliopiston teoreettisen fysiikan lehtori. Opetan
fysiikan opiskelussa tarvittavia matemaattisia menetelmiä ja olen
saanut aikaa myös tutkimustyöhön. Ei vapaa-aikaa, paitsi kesällä,
ja silloin pelaan golfia.
2. Haluan Yliopistonlehtorien liiton vaikuttavan koulutuspoliittisissa,
erityisesti yliopistopoliittisissa asioissa jäsenkuntamme toivomaan
suuntaan, yhteistyössä muiden opetusalan vaikuttajien kanssa.
Lisäksi haluan yliopistonopettajien kurjaan palkkaustasoon pikaista
korjausta.
Juhani Henttula
varapuheenjohtaja
1. Toimin vero-oikeuden yliopettajana Tampereen yliopistossa.
Eräs mieluisimmista harrastuksistani on edelleen lentopallo ja
erityisesti beach-volley (joukkueessa ”Isä ja poika” isä hoitaa
taktiikan ja poika kaiken muun).
2. Selvitykset ovat yksiselitteisesti osoittaneet yliopisto-opettajien
palkkojen jälkeenjääneisyyden. Tämäkin ongelma on sidoksissa yliopistojen
perusopetuksen voimavarojen niukkuuteen. Tilanteen parantamiseksi
tarvitaan liittojen, yliopistojen ja opetusministeriön tehokasta
yhteistyötä.
Matti Grönroos
1. Olen tilastotieteen lehtori Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisessä
tiedekunnassa. Opetan tilastotiedettä ja tilastollista tietojenkäsittelyä.
Tehtäviini kuuluu myös tilastollista konsultointia. Vapaa-aikana
pyrin olemaan tekemättä mitään, mutta mökkeilyn takia se ei kyllä
yleensä täysin onnistu.
2. Eri työryhmät ja yksittäiset mittariekonomit ovat yli 10 vuotta
yrittäneet kehittää yliopistoihin palkkausjärjestelmää. Koko lähkökohta
pitää kääntää muotoon “Yliopiston opettajille ja tutkijoille muodollinen
koulutus ja tieteellinen pätevyys on tärkein työn vaativuuden
mittari”. Tällä epäsuoralla mittarilla on kolme täysin ylivoimaista
ominaisuutta: Sen soveltaminen on huomattavasti helpompaa kuin
minkään muun näkemäni mittarin, se on yliopistoissa yleisesti
hyväksytty ja se voidaan kohtuullisella työllä liittää myös viime
vuonna aloitettuun virkarakenteen kehittämiseen. Toisena asiana
lehtoreille pitäisi saada lisää tutkimusvapaita.
Tuula Hirvonen
1. Lehtori JY:n englannin kielen laitoksella. Työ on opetusta
ja hallintotehtäviä. Vapaa-aika? Musiikkia, järjestätoimintaa.
2. Yliopistojen perusrahoitus ja yliopisto-opettajien pedagoginen
asiantuntijuus sekä pedagoginen kelpoisuus.
Jyrki Jyrkiäinen
1. Olen tiedotusopin lehtori Tampereen yliopistossa. Luennoin
tuleville lehti-, radio-, tv- ja uusmediatoimittajille mm. joukkoviestimien
asemasta, merkityksestä ja tehtävistä yhteiskunnassa. Ohjaan myös
proseminaareja, tutkimus- ja metodologiakursseja. Tutkielmien
ohjaus on vaatinut viime vuosina entistä enemmän aikaa. Vapaalla
pelaan koripallon kortteliliigaa, pyöräilen, hiihtelen, luistelen,
laskettelen (jyrkästi) ja hellin perhettä (loivasti).
2. a) Yliopistonlehtoreiden palkkauksen nostaminen koulutustason
ja työn vaativuuden tasolle. b) Kokonaistyöaikajärjestelmän ja
työsuunnitelmien vaikutukset lehtoreiden työhön pitäisi tutkia.
Tällaisten suurien uudistusten vaikutukset näkyvät tosin hitaasti,
mutta aikaa on kulunut tarkistuskierrokseen riittävästi. Tuntumani
on, että lakia ja työsuunnitelmia ei ole voitu tai haluttu soveltaa
tehokkaasti. Rakenteet ovat jäykkiä ja toteutus on epätasaista
eri yksiköissä. Monilla lehtoreilla ei ole lainkaan näkynyt lain
lupaama joustavuus työaika-, opetus- ja tutkimusjärjestelyissä.
Päivi Linnansaari
1. Olen ollut Lapin yliopiston opettajankoulutuksen tekstiilityön
did lehtorina parikymmentä vuotta. Entisenä oppikirjantekijänä,
ehkä tulevanakin, minua kiinnostaa ennen kaikkea opettaminen.
Mitä ympäröivästä ajasta tarttuu mukaan, kun pohditaan perustaitojen
opettamista. Vapaa-aikana olen Lapin käsi- ja taideteollisuusyhdistyksen
puheenjohtaja tai keskustelen taiteen ilmiöistä takkatulen loisteessa.
2. Olen huolissani siitä, että yliopistoja koetetaan pyörittää
toimintatavoilla, jotka eivät sinne sovi. Ei maailmassa kaikkea
voi mitata samalla mitalla. Toinen yksilöidympi asia koskee tulevaan
(jo olevaan) verkko-opetuksen ilmiöihin reagoimista.
Eeva Sarmanto-Neuvonen
1. Toimin Sibelius-Akatemiassa pianonsoiton ja pedagogiikan päätoimisena
tuntiopettajana. Olen tehnyt yksin ja kollegoideni kanssa useita
pianonsoittoon liittyviä oppikirjoja (WSOY) joista tunnetuin on
neljä osaa käsittävä Suomalainen Pianokoulu. Matkustelen paljon
ympäri maailmaa ja olen esiintynyt ja opettanut lukuisilla festivaaleilla,
kongresseissa ja musiikkikorkeakouluissa.
2. YLL:n hallituksessa haluaisin vaikuttaa siihen että samasta
työstä maksettaisiin sama palkka, ts. päätoimisten tuntiopettajien
asemaan on saatava pikainen muutos jokaisessa Yliopistossa. Myös
AP-lehtorien palkat ja opetusvelvollisuudet (ai niin niitähän
ei ole enää olemassa, on vain kokonaistyöaika ?) on saatava YP-lehtorien
tasolle. Eikä myöskään saisi unohtaa sivutoimisten tuntiopettajien
epävarmaa tilannetta.
Hannu Remes
1. Toimin Joensuun yliopistossa suomen kielen lehtorina, jonka
tehtäviin kuuluu myös viron kielen opettaminen.
2. Yliopistonlehtorien liiton hallituksen työskentelyssä ovat
keskeisesti esillä mm. yliopistojen perusrahoituskysymys sekä
virkarakenteen ja palkkausjärjestelmän kehittäminen.
Maj-Len Rönkä
1. Olen Turun kauppakorkeakoulun ruotsin kielen lehtori ja aineen
vastuuopettaja. Toimin työpaikallani lehtoreiden akavalaisena
luottamusmiehenä. Yliopistoni hallintoon osallistun tiede- ja
opetusneuvoston ja laitosneuvoston jäsenenä. Vapaa-aikanani luen
(runoja!) ja askartelen kukkien parissa.
2. Edustan liiton hallituksessa Helsingin ja Turun kauppakorkeakoulujen
sekä Svenska handelshögskolanin lehtoriyhdistyksiä. Edunvalvonta-asiat
ovat kuitenkin enimmäkseen yliopistojen yhteisiä. Kärkeen nostan
tulevalla kaudella virkaehtosopimusten saamisen mahdollisimman
hyvin toimiviksi yliopistotasolla, erityisesti virkarakenteen
ja kokonaistyöajan tarkoituksenmukaisen toteuttamisen.
Pia Mänttäri
1. Olen italialaisen filologian lehtori Helsingin yliopistossa.
Harrastuksiani ovat tutkimus ja kääntäminen.
2. Keskeisin haaste on se, miten yliopistojen perusrahoitus saadaan
turvatuksi. Muut tavoitteet, kuten palkkarakenteen korjaaminen
ja lehtorien tutkimusmahdollisuuksien parantaminen kokonaistyöajan
puitteissa, ovat mahdottomia toteuttaa, ellei tämä perusongelma
ratkea. Helsingin yliopiston uuden virkarakenteen toteuttamista
on myös seurattava tarkasti.
Paula Huhtala
1. Olen pohjoismaisen filologian lehtori Oulun yliopiston saksan,
ranskan ja pohjoismaisten kielten laitoksella. Harrastuksiani
ovat MLL, pianonsoitto ja puutarhanhoito.
2. Toivon voivani vaikuttaa kokonaistyöajan tarkoituksenmukaisempaan
ja järkevämpään käyttöön sekä jäsenten kouluttautumismahdollisuuksien
kehittämiseen.
Tuure Westinen
1. Toimin viestinnän lehtorina Lappeenrannan teknillisessä korkeakoulussa.
Vapaa-aikana yritän kuntoilemalla pitää huolta kunnostani, lähinnä
lenkkeilemällä ja talvella hiihtämällä sekä sulkapalloa poikani
Jussin kanssa pelaamalla.
2. Tärkeää on tasapuolisesti pitää huolta jäsenistön eduista
ja sitä kautta punnertamaan tasokorotusta kaikille yliopistonlehtoreille.
Valtiovaltaan päin on oltava tiukkana yliopistojen perusrahoituksen
suhteen, sillä muuten tullaan tilanteeseen, että perusta alkaa
rapautua.
Jan-Håkan Öberg
1. Toimin ruotsinopettajana HY:n kielikeskuksessa. Tämän lisäksi
vedän henkilöstökoulutuksemme järjestämiä ruotsinkursseja helsinginseudun
yliopistojen henkilöstölle ja tänä lukuvuonna myös toimipisteeni
portfoliokurssia. Vapaa-aikanani omistaudun kirjallisuuteen ja
“kiinteistönhoitoon” (tätä kirjoittaessani ulkona on oikea lumimyräkkä,
mikä tietää lumitöitä - onneksi on saunakin).
2. Nk. “Helsinkisopimuksessa” todetut ongelmat tulee käydä huolellisesti
läpi ja korjata, jotta sopimus voitaisiin saada kattamaan kaikki
yliopistot. Toisaalta virkoihin nimitetyt päätoimiset tuntiopettajat
tulisi virkaehtosopimuksen mukaisesti muuttaa lehtoreiksi. Koska
työnantajalla on taipumus “säästää” nimittämällä lehtorin sijaiseksi
päätoimisia tuntiopettajia, tulisi nimike 'päätoiminen tuntiopettaja'
muuttaa nimikkeeksi 'lehtori'. Näin virkaehtosopimuksenkin pykälä
“samasta työstä sama palkka” toteutuisi.
YLL:n hallituksen varajäsenet
Riitta Seppälä
Helena Lupari
Reijo Suontamo
Sanna Lähde
Ben Mathias
Tiina Saali
Sylvi Soramäki-Karlsson
Hannu Niemi
Aira Thölix
Inkeri Ruonen
Hallituksen jäsenten yhteystiedot löytyvät
mm. YLL:n kotisivuilta: www.yll.pp.fi
|
|