• pääsivu
  • sisällys
  • Meemilaakson tarinoita:
    meemiteoria vähättelee ihmisen roolia


    Meemit ovat nousseet meillä huomion kohteiksi Susan Blackmoren teoksen The Meme Machine suomennoksen Meemit - kulttuurigeenit ansiosta. Meemeiksi kutsutaan kaikkia asioita, joita siirretään ihmiseltä toiselle jäljittelyn avulla. Näitä ovat esimerkiksi kielen sanat, kertomukset, teoriat, taidot, tavat, laulut ja pelit, joita ihmiset omaksuvat toisiltaan jäljittelemällä. Meemien sanotaan sijaitsevan aivoissa, mutta niitä voidaan tallentaa mm. paperille, filmille ja tietokoneen muistiin. Kysymyksessä on tietysti vain ajattelua ja sen tuotoksia - tajunnan merkityksiä - kuvaava metafora, jonka esikuvana on pidetty geeniä.

    Kiinnittäessään huomiota asioiden oppimiseen jäljittelemällä meemi-idea tarjoaa kuvausmallin erilaisten muoti-ilmiöiden ja villitystenkin leviämiselle. Sen haittapuoliin voidaan lukea ihmisen ajattelun mekanisoiminen äärimmilleen ja vapaan tahdon vähättely. Meemeistä tehdään elolliselta vaikuttavia olioita, joilla on oma tahto ja omat pyrkimykset. Tuntuukin aika erikoiselta sanoa meemien taistelevan elintilasta ja voittajameemien rakentavan ympärilleen yhteiskunnallisen instituution, joka huolehtii niiden säilymisestä ja leviämisestä. Blackmoren mukaan pysyvä minäkin on harhaa ja ihmisen minuus vain meemien kamppailun näyttämö, jota voittajameemit hallitsevat. Tämä "Meemilaakson tarinoilta" vaikuttava metafora ei vastaa riittävästi elämän tosiasioita.

    Meemihän ei sikiä itsekseen, vaan siihen tarvitaan aina yksilöiden päätöksiä: ihmiset ajattelevat meemin sisällön, sanovat sen ääneen, elehtivät tai kirjoittavat näkyviin. Jos emme kuitenkaan suostu ottamaan kyseistä ideaa vastaan, meemi ei pääse sisään tajuntaamme. Toisaalta pitämällä jonkin tiedon vain itsellämme, estämme osaltamme sen edustaman meemin leviämisen. Meillä on siten valinnan vapaus - ainakin periaatteessa.

    Ajallemme on tyypillistä kaikenlaisten ideoiden leviäminen hyvin nopeasti ja kritiikittömästikin. Esimerkiksi kaupallinen markkinointikoneisto on tehokkaasti viritetty tähän tehtävään. Varsinkin nuoriso on usein otollista riistaa hyödyttömille ja vahingollisillekin meemeille, mutta kukaan ei liene näiltä mielen viruksilta täysin turvassa. Tietysti jäljittely on useimmiten hyödyllisiä, sillä huomattava osa oppimisesta perustuu muilta jäljittelemällä hankittuun tietoon ja taitoon. Myös tutkijan voidaan sanoa työssään mm. keräävän ja järjestelevän uudelleen meemejä eli muilta matkittua tietoa. Kaikkien tutkijoiden salainen toive lienee saada oman tutkimuksen tulos tai menetelmällinen oivallus "voittajameemiksi" kyseisellä tieteenalalla. Esimerkiksi emeritusprofessori Lauri Saxénin tuoreessa muistelmakirjassaan Sammakkolääkäri mainitsema "kaksoisgradienttihypoteesi" vuodelta 1955 lienee eräs voittajameemi alallaan. Sitähän jäljitellään, sillä Saxén mainitsee sen löytyvän edelleen alan oppikirjoista eräänlaisena keskushermoston varhaiskehityksen peruskaaviona.

    Osa meemeistä on kuitenkin kiistatta turhia tai jopa haitallisia. Ihmisillä olisikin syytä olla käytössään ajattelun suodatin, jolla he seulovat tarpeettomat mielen virukset pois. Yhä enenevässä määrin näyttäisi kuitenkin olevan trenditietoisia jäljittelijöitä, "sopuleja", jotka eivät kykene itsenäiseen harkintaan valinnoissaan ainakaan kaikilla elämän alueilla. Tästä huolimatta heilläkin on minuutensa tallella, mutta he eivät vain näytä aina voivan tai haluavankaan torjua turhien tai edes vahingollisten meemien voittokulkua tajunnassaan. Tämän inhimillisen piirteen ja yleensäkin jäljittelyn vaikutusten havainnollistamiseksi teoria meemeistä voi olla hyväkin oivallus. Sen merkitystä ei kuitenkaan pidä liioitella niin, että ihminen leimataan sen avulla vain omaa tahtoa vailla olevaksi meemien kasvualustaksi.

    Pekka Pihlanto
    professori
    Turun kauppakorkeakoulu