Laitosjohtajilta vaaditaan kapellimestarin valmiuksia
Laitokset ovat tulosohjausjärjestelmän keskeisin
osa. Laitosjohtajien asemasta ja koulutuksesta kirjoittaa ohessa
professori Matti Myrsky. Hänen mielestään laitosjohtajalta
vaaditaan kapellimestarin valmiuksia. Tehtävän hyvä
hoito edellyttää lisäkoulutusta, mutta myös
parempaa rahallista korvausta.
Yliopistojen laitokset ovat nykymuotoisessa tulosohjausjärjestelmässä
sen keskeiset tulosyksiköt. Ne "tuottavat" ne maisterin-
ja tohtorintutkinnot, joiden perusteella yliopistot saavat valtaosan
voimavaroistaan. Hallintokin on tärkeää, mutta
se on luonteeltaan edellytyksiä luovaa. Tämän vuoksi
ei ole yhdentekevää, millaisin valmiuksin laitoksia
johdetaan.
Tulosohjausjärjestelmän myötä laitosjohtajan
toimenkuva ja toimintaperiaatteet ovat muuttuneet merkittävästi
verrattuna aikaisemmin vallinneeseen tilanteeseen. Laitokset ovat
muuttuneet pitkälti operatiivisiksi tulosyksiköiksi
ja laitosten itsenäisyys on suuresti kasvanut. Yhä suuremmassa
määrin kyse on "firman" johtamisesta.
Johtamistoiminnossa korostuu entistä enemmän taloudellisten
asioiden hallinnan tärkeys. Tulosohjausjärjestelmän
käyttöönotolla on pitkälle meneviä vaikutuksia,
jotka vaikuttavat merkittävällä tavalla yliopistomaailmassa
totunnaiseen tapaan toimia ja jolla on myös vaikutuksia yliopistojen
rakenteisiin.
Tämän pienimuotoisen esityksen tavoitteena on hahmottaa
eräitä niitä asiakokonaisuuksia, joiden hallitseminen
on laitosjohtajan työn kannalta tarpeellista. Laitokset tietenkin
poikkeavat mm. kokonsa ja alansa suhteen toisistaan merkittävästi
ja koulutuksellisetkin tarpeet voivat olla melko erilaisia, mutta
yhteisiäkin tekijöitä löytyy.
Laitos on herkkä kokonaisuus
Henkilöstöjohtaminen on tehtäväkokonaisuuksista
todennäköisesti kaikkein vaikein, sillä siinä
ei voida operoida ainoastaan järjellä vaan myös
tunteilla. Yliopistoyhteisö uutta tietoa tuottavana, opiskelijasukupolvia
kouluttavana ja ympäristöönsä monellakin tapaa
vaikuttavana yksikkönä koostuu monenlaisista ihmisistä.
Se on herkkä kokonaisuus.
Laitoksen "vetäminen" henkilösuhdetasolla
lienee vaikeimpia ja haasteellisimpia tehtäviä sellaisessa
tietointensiivisessä yrityksessä kuin yliopisto. Merkittävimmät
konfliktit ovat ihmissuhdekonflikteja. Näitä syntyy
aina, mutta ongelmia voi tulla mm. siitä, kuinka niitä
selvitään. Kritiikki ja konfliktit voivat olla parhaimmillaaan
myös työyhteisöä eteenpäinvievä
voima, kunhan ne vain kyetään kääntämään
yksikön voimavaroiksi.
Johtajalla tulisi olla ihmisten käsittelytaitoa ja kykyä
kommunikoida myös vaikeissa tilanteissa, kykyä vapauttaa
henkilöstön osaamis- ja innovatiivisuuspääomaa,
valaa uskoa ja innostusta sekä luoda jatkuvan kehityksen
ilmapiiri. Hyvään johtamiseen kuuluu myös avoimmuus,
kyky ottaa vastaa kritiikkiä, antaa positiivista ja negatiivista
palautetta ja ratkaista ongelmia.
Motivoiminen ja yhteisen hengen sekä vision luominen ovat
myös hyvin merkittäviä asioita. Jos aikaisempaa
esimieskokemusta ei ole, voi olla, että kollegoiden ja muun
henkilökunnan saaminen "puhaltamaan yhteen hiileen"
ei ole helppoa. Aina ei pelkkä aikaisempi kokemuskaan auta.
Ns. kapellimestarivalmiudet voivat usein olla tarpeen. Asia on
riippuvainen mitä moninaisimmista seikoista kuten laitoksen
kehitysvaiheesta ja sille asetetuista tehtävistä.
On ilmeistä, että henkilöstöjohtamisen ja
tuloksenteon välillä on myös yliopistoissa hyvin
suuri yhteys. Tiettyjen psykologisten lainalaisuuksien tunteminen
ja niiden sisäistäminen on paikallaan.
Taloushallinnon kysymysten tuntemus
Laitoksen johtamisen taloudelliseen puoleen kuuluu monenlaisia
asioita kuten päättäminen yksikölle kuuluvasta
menosta ja sen hyväksyminen, voimavarojen tehokkaan käytön
sekä säädösten ja määräysten
mukainen menettelyn valvominen, sisäinen tarkkailu sekä
pitemmän tähtäimen taloudellinen suunnittelu.
Tähän kokonaisuuteen kuuluvat ne moninaiset kysymykset,
jotka valtion tilivirastoisssa tulevat vuosittain esille alkaen
laitoksen talousarvion laa-timisesta vuosikertomuksen laatimiseen.
Tämä puolestaan edellyttää sitä, että
laitosjohtaja ylipäänsä on perillä valtion
tulosohjausjärjestelmistä erityisesti yliopistolaitosta
koskevin osin. Tämä edellyttää ainakin valtion
taloushallintojärjestelmien ja budjettilainsäädännön
yleispiirteittäistä tuntemista. Myös yliopistokohtainen
tulosohjausjärjestelmä tulossopimuksineen, talousarvioineen
ja vuosikertomuksineen on tunnettava.
Nykyinen tulosohjausjärjestelmä edellyttää
toimiakseen kuitenkin myös muuntyyppisiä laskelmia sekä
monipuolista tietojärjestelmien hyväksikäyttöä.
Arkipäivän päätöksenteossa tarvitaan
monenlaista tietoa mm. siitä, missä opintojensa vaiheessa
opiskelijat ovat. Näin voidaan ennakoida valmistuvien määrää,
millä taas on merkitystä tulossopimusten kannalta. Toisena
esimerkkinä voidaan mainita opintojaksojen opintoviikkotuottavuus.
Tällä perusteella voidaan tehdä päätelmiä
siitä, onko esim. luentoja jonkun opintojakson osalta järkevää
pitää joka vuosi.
Laitoksen johtamisen näkökulmasta merkittävää
on myös laitoksen tulonmuodostukseen vaikuttavien tekijöiden
selvittäminen, analysointi ja tämän pohjalta tehtävät
johtopäätökset. Mutta sen lisäksi ulkopuolisen
rahoituksen kasvava merkitys on aiheuttanut laajan selonottovelvollisuuden
syntymisen tutkimukseen käytettävissä olevista
varoista niin kotimaan kuin ulkomaidenkin osalta. Talousasioiden
perustuntemus on näin välttämätöntä.
Perusjuridiikka pitää hallita
Myös tietyntasoinen oikeudellisten asioiden tuntemus on
laitosjohtajan työssä tärkeää. Perustavaa
laatua oleviin kysymyksiin kuuluvat edellä mainitun taloushallinnon
juridiikan lisäksi henkilökunnan oikeudet ja velvollisuudet
sekä niitä koskeva virkamieslainsäädäntö.
Tärkeää on myös tuntea esimiesten oikeudet
ja velvollisuudet samoinkuin yliopistokohtaiset johto- ja ohjesäännöt.
Myös esittelymenettely, dokumentointi ja monet asiakirjoihin
liittyvät kysymykset kuten niiden julkisuus ovat tärkeitä.
Mikä ylipäänsä ovat sellaisia laitostason
päätöksiä, jotka vaatvat asianmukaisen esittelymenettelyn?
Tämän vuoksi mm. yleistä hallintomenettelyä
ja säännökset tulisi hallita.
Nykymaailma on tuomassa kuvaan myös muita juridiikan sektoreita
kuten sopimusoikeuden ja immateriaalioikeuksiin (kuten patentteihin)
liittyvät kysymykset. Laitosta voivat sitoa erilaiset sopimukset
ja niitä saatetaan joutua jatkuvasti solmimaan.
Myös yliopistolainsäädäntö tulee hallita
samoin kuin täydentävät ja tarkentavat yliopistokohtaiset
säännökset (hallinto- ja taloussäännöt
jne.).
Kaiken kaikkiaan voidaan näin todeta, että laitosjohtajan
on hallittava hyvin suuri määrä eritasoisia ja
erilaisia normeja, jotka luovat rajoituksia mutta myös edellytyksiä
johtamistoiminnalle.
Työstä myös kunnon korvaus
Edellä hahmoteltujen valmiuksien luominen edellyttää
systemaattista koulutusta ja tätä koskevaa tarjontaa.
Koulutuksen tulee antaa eväitä nimenomaan arkipäivän
johtamiseen. Yleisemmilläkin johtamisfilosofioillakin on
toki yleissivistävä vaikutuksensa, mutta päätöksenteko
on kuitenkin usein "tässä ja nyt" - asioiden
hallintaa edellyttävää.
Laitosjohtajiksi "rekrytoituminen" on oma kysymyksensä,
johon ei tässä ole mahdollista lähemmin puuttua.
On kuitenkin todettava, että nykyjärjestelmässä
laitosjohtajan työ on siinä määrin merkittävää,
ettei siihen pitäisi valita ketään vastentahtoisesti.
Laitosjohtajien valinnasta on tullut erittäin merkittävä
asia. Tietynlainen ammattimainen ote on väistämättä
korostumassa. Erityisesti pienehköissä laitoksissa tilanteet
voivat kuitenkin muodostua hankaliksi, kun vaihtoehtoja on vähän.
Tämä saattaa osaltaan johtaa nykyisten laitosjakojen
tarkoituksenmukaisuutta koskevaan keskusteluun.
On myös ilmeistä, että tehtävään
on hyvä ryhtyä silloin, kun sen hoitamiseen on asianmukaiset
edellytykset. Ja tarkoituksenmukaisella koulutuksella näitä
edellytyksiä on myös mahdollista luoda. Tämä
ei tietenkään tarkoita, että laitosjohtajan tulisi
ammattimaisesti tietää mm. kaikkia edellä läpikäytyjä
asioita, mutta hänen täytyy olla niistä tietoinen.
Asiaan vaikuttaa myös monet muut tekijät kuten hallinnon
valmiudet tuottaa laitostason tarvitsemia palveluja. Yhteistyö
on tärkeää yliopiston keskushallinnon kanssa, joka
monellakin voi helpottaa laitosjohtajan työtä tarjotessaan
määräajoin relevanttia informaatiota päätöksenteon
pohjaksi. Hyvällä perehdyttämisellä
ja sitä koskevalla koulutuksella myötävaikutetaan
myös hyvää yliopistojohtamista edistä
västi. Kysymykseen, tulisiko laitosjohtajiksi ryhtyvät
systemaattisesti kurssittaa, tulee näin vastata ehdottoman
myönteisesti.
Johtamiseen liittyvät työtehtävät ovat nykyjärjestelmässä
usein luonteeltaan sellaisia, että ne vaativat tullakseen
asiallisesti hoidetuiksi melko suuren työmäärän.
Johtamisen uudet haasteet merkitsevät myös kasvavia
työmääriä. Akateeminen johtajuus merkitsee
lähes aina merkittävääkin uhrausta suhteessa
varsinaiseen perustehtävään eli tieteentekoon ja
siihen pohjautuvan opetuksen antamiseen. Tämän vuoksi
tästä työstä saatava korvaus pitäisi
nopeasti kohottaa asianmukaisella tasolle. Ylipäänsä
tulisi mitä pikimiten kehittää järkevät
kannustimet tähän työhön hakeutuville ja joutuville.
Tämä koskee myös muita akateemisia johtotehtäviä.
Matti Myrsky
Kirjoittaja on vero-oikeuden professori ja
toimii julkisoikeuden laitoksen johtajana Joensuun yliopistossa.
(painetun lehden sivuilla 13-15)
|