Tyky-toiminta ei ole vain jumppaa vaan myös työn organisointia
Turun yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa
on tehty selvitys työkykyä ylläpitävän
toiminnan merkityksestä. Palaute toi selkeästi ilmi
tarpeen tehostaa palaverikäytäntöjä _ "turhat
kokoukset pois" ja tukea esimieskulttuuria. Tyky-toiminta
ei ole vain jumppaa ja hölkkää vaan myös työn
organisointia. Tuoreesta kartoituksesta kirjoittaa ohessa professori
Soili Keskinen.
Työkykyä ylläpitävän toiminnan (tyky)
käsite tuli tunnetuksi 1990-luvun alussa, kun työmarkkinaosapuolet
sopivat toiminnan käynnistämisestä työpaikoilla.
Turun yliopistossa lakisääteiseen velvoitteeseen arvioida
ja ylläpitää työkykyä lähdettiin
nimeämällä yhteiskuntatieteellinen tiedekunta pilottitiedekunnaksi
tyky-toiminnan osalta ja toiminta aloitettiin toteuttamalla tyky-kartoitus
henkilökunnan keskuudessa (Keskinen E. & Jaakkola 1998).
Kevätlukukaudella 1999 toteutettiin kasvatustieteiden tiedekunnan
kaikilla viidellä laitoksella (kasvatustieteiden pääainelaitos,
kaksi opettajankoulutuslaitosta ja kaksi harjoittelukoulua) sekä
tiedekunnan hallinnossa tyky-kartoitus samalla laajalla kyselylomakkeella,
jolla yhteiskuntatieteellisessäkin kartoitus oli tehty.
Turun yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa kootusta
tyky-aineistosta on laadittu raportti (Keskinen S. & Marttila
O. 2000). Raportin tavoitteena on yleisemminkin pohtia työkyvyn
merkitystä akateemisessa työssä ja mahdollisuuksia
vaikuttaa työkykyä edistävästi työympäristössä,
jossa työyhteisöllisten seikkojen olemassaolon tunnistaminen
on vielä kovin heikkoa. Akateeminen työympäristö
mielletään voimakkaasti ja selkeästi korkean asiantuntijuuden
ja eksperttiyden tyyssijaksi, mutta sen sijaan yliopisto työntekijöiden
työyhteisönä ja vuorovaikutuskenttänä
on vielä
kovin vähän pohdittu teema.
Tyky-toiminnalla voimaa ja volyymia työhön
Tyky-toiminta on nähty erääksi tärkeäksi
keinoksi, jolla työpaikat itse pystyvät vaikuttamaan
oman henkilöstönsä työssä jaksamiseen.
Yliopistoissakin tyky-toimintaa on monin paikoin käynnistelty.
Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan tyky-kyselyn
seurauksena alkoi mm. laitosten johtajille suunnattu esimieskoulutus.
Lisäksi tyky-kartoituksia on tehty ainakin Tampereen yliopistossa
(Melin 1999), Taideteollisessa korkeakoulussa (Lahtinen &
Schrey 1996) sekä Tampereen (Henkilöstötilinpäätös
1998) ja Lappeenrannan (Ylikoski 1997) teknillisissä korkeakouluissa.
Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa tyky-kysely tehtiin
keväällä 1999. Kaikissa em. raporteissa kuvataan
ensisijaisesti työntekijöiden voimavaroja ja niitä
sääteleviä seikkoja.
Tyky-toiminnan mielekkyys perustuu toisaalta työntekijöiden
hyvinvoinnin ylläpitämiseen, mikä sisältää
samalla kansantaloudellisesti merkittävän seikan, ennenaikaisen
eläköitymisen estämisen. Toisaalta tyky-toiminnalla
pyritään luomaan edellytyksiä laadukkaalle asiantuntijuudelle.
Asiantuntijuus ymmärretään entistä vahvemmin
tällä hetkellä yksilöosaamisen lisäksi
yhteisön "tuotteeksi" (esim. Eteläpelto &
Tynjälä 1999). Asiantuntijuuden säilyttäminen
ja syveneminen edellyttää yksilöosaamisen lisäksi
toimivaa, kannustavaa työyhteisöä, jossa jatkuva
"hiljaisen tiedon" leviäminen on toimivan palautekulttuurin
ja kannustavan johtajuuden kautta mahdollista.
Toimenpide-ehdotukset tyky-kyselyn perusteella
Tyky-toiminnan arviointi ja kehittäminen akateemisessa työssä
on vähän tutkittua aluetta. Samoin yliopistotyöntekijöiden
työkyvyn tasosta on vähänlaisesti raportointeja.
Valmistuneen raportin tavoitteena oli selvittää erityisesti
Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa työskentelevien
työntekijöiden kokemusta omasta työstään,
työkyvystään ja sen parantamisesta. Näkökulmana
oli erityisesti tarkastella työkykyä työyhteisöllisestä
perspektiivistä, mikä tarkastelukulma on vielä
vieras akateemisen työn yhteydessä. Tiedeyhteisöjen
henkilöstö mielletään korkean yksilöasiantuntijuuden
ja henkilöön sidotun osaamisen joukoksi. Työyhteisön
toimivuuden merkitys ja vaikutus yliopistoekspertin työn
ja ammatissa kehittymisen tukena on tutkimatonta ja raportoimatonta
aluetta.
Kasvatustieteiden tiedekunnan viiden laitoksen ja hallinnon henkilökunnan
itsearviointien pohjalta voidaan tiivistetysti ehdottaa seuraavia
toimenpiteitä tulevaisuudessa tyky-toiminnan ylläpitämiseksi
ja kehittämiseksi yliopistossa. Toimenpidesuositukset pohjautuvat
myös niihin vertailuihin, joita on raportoitu muissa yliopistoissa
tehdyistä henkilökunnan hyvinvoinnin selvityksistä.
1. Tyky-kartoituksia on perusteltua tehdä säännöllisin
väliajoin, jotta voidaan seurata henkilökunnan työkyvyssä
tapahtuvia muutoksia ja reagoida riittävän varhain havaittuihin
muutoksiin, onhan yliopiston henkilökunta keskimääräiseltä
iältään lähestymässä keski-ikää
ja näin muodoin eläkkeelle siirtymisen problematiikka
osaamisen säilyttämiseksi laitoksilla on suuri. Työkyvyn
ylläpitäminen erilaisin ennaltaehkäisevin toimenpitein
on huomattavasti halvempaa sekä taloudellisilta että
henkisiltä kustannuksiltaan kuin se, että korjataan
jo tapahtuneita työkyvyn menetyksiä. Tyky-kartoitusten
tekeminen säännöllisin väliajoin, esimerkiksi
kolmen vuoden väliajoin, on senkin vuoksi perusteltua, että
jo pelkästään tyky-mittausten avulla voidaan osoittaa
henkilöstölle, että ollaan kiinnostuneita työntekijöiden
hyvinvoinnista ja että hyvinvointi on merkityksellinen osa
osaamisen ylläpitämisessä. Pelkkien mittausten
ja kartoitusten tekeminen ei kuitenkaan ole riittävää
tyky-toimintaa, vaan tarvitaan lisäksi erilaisia toimenpiteitä,
joiden suunnan kartoitukset osoittavat.
2. Raportissa kuvattu tyky-kartoitus toi esille erityisen vahvasti
ja selkeästi tarpeen toimenpiteisiin ryhtymiseen palaverikäytäntöjen
tehostamiseksi, palautekulttuurin kehittämiseksi ja esimiestoiminnan
tukemiseksi. Akateemisessa työssä on paljon kokouksia,
työryhmiä, palavereja ja seminaareja. Tyky-kartoitus
toi esille, että yllättävän usein palaverit
koetaan turhauttaviksi, toimimattomiksi ja ajanhukaksi. Palaverikäytäntöjen
kehittämiseksi pitäisi tehostaa palaverien suunnittelua,
valmistelua ja arviointia. Sähköpostitse tai kirjallisesti
tiedotettavien asioiden sekä asioiden, joiden tiedottaminen
vaatii palaveria selkeä erottelu toisistaan muodostaa perustan
palaverien mielekkyydelle. Palautteen saaminen omasta työstä
on merkityksellistä monestakin syystä, mm. työmotivaation
säilyttämiseksi, omassa työssä kehittymisen
oikeanlaiseksi suuntaamiseksi, laitoksen työpanoksen kohdentamiseksi
ja laadukkaan toiminnan ylläpitämiseksi. Palautekulttuurin
kehittämiseksi tarvittaisiin laitoksittain yhteistä
pohdintaa mm. siitä mikä koetaan palautteeksi sekä
siitä miltä taholta ja milloin saatuna palaute on merkityksellisintä.
Esimiestoiminta on noussut esille kaikissa tiedekorkeakouluihin
suunnatuissa vastaavanlaisissa kyselyissä kehittämistä
edellyttävänä alueena. Näin myös Turun
yliopiston sekä kasvatustieteiden että yhteiskuntatieteellisessä
tiedekunnassa. Muissa tiedekunnissa vastaavanlaisia kyselyjä
ei ole vielä tehtykään. Yliopistolaitoksilla johtajuuden
kysymykset ovat perinteisesti vaikeasti järjestettäviä,
koska akateeminen asiantuntijuus ei välttämättä
sisällä halua johtajan tehtäviin. Ammattijohtajia,
joilla ei olisi tieteellisen työn velvoitteita, ei voida
palkata nykyisten määräysten perusteella. Laitosjohtajan
mahdollisuudet toimia samanaikaisesti hyvin sekä esimiestehtävässä
että tieteellisen luovan työn saralla ovat rajalliset.
Esimiesten kouluttaminen johtajan tehtäviin, johtajuudessa
tarvittavan tuen saaminen esimerkiksi johtajien ryhmätyönohjauksen
tai säännöllisten laitosjohtajapalaverien muodossa
olisivat välttämättömiä.
3. Tyky-toiminnan muotojen laajentaminen ja monipuolistaminen
tuli selkeästi esille kyselyssä. Tyky-toiminta ei ole
vain "jumppaa ja hölkkää vaan myös työn
organisointia", kuten eräässä sanomalehden
otsakkeessa kantaaottavasti ja asiantuntevasti ilmaistiin. Perinteisiä
tyky-toimenpiteitä ovat erilaiset yksittäiset henkilökunnan
tempaukset, virkistyspäivät ja työkykytarkastukset.
Näiden lisäksi kyselyyn vastaajista huomattavan monet
(melkein puolet) toivoivat erilaisia työyhteisön
kehittämistoimenpiteitä. Tällaisten käytöstä
ei ole vielä yliopistotyössä kokemusta, mutta yliopistojen
ulkopuolella monilla muilla työpaikoilla on jo pitkään
toteutettu prosessimaista, pitkäjänteistä työyhteisön
kehittämistä vaikkapa yhteistyön sujuvuuden tehostamiseksi,
kommunikoinnin helpottamiseksi tai yhteisen tavoitteenasettelun
jäsentämiseksi (vrt. esim. Jalava ym. 1999). Toinen
tyky-toimenpiteeksi sovelias työmuoto, akateeminen työnohjaus
on sekin vielä uutta, mutta kasvatustieteiden tiedekunnan
henkilöstöstä peräti 34 toivoi työnohjausta.
Oulun yliopisto on ollut Suomessa akateemisen työnohjauksen
edelläkävi
jä (esim. Kumpula 2000). Työnohjauksen eräs tyypillinen
tavoite on auttaa työntekijöitä oman työnsä
kuormittavuuden säätelyssä, mistä tarpeesta
Turun tyky-kartoitus selvästi antoi viitteitä, ilmaisihan
yllättävän moni Turun yliopiston työntekijöistä
kärsivänsä mm. jatkuvista päänsäryistä,
nukahtamisvaikeuksista, ylirasittuneisuudesta ja hermostuneisuudesta.
4. Tyky-kartoitus toi esille laitosten suuren erilaisuuden. Työilmapiiri,
niin positiivisena kuin negatiivisenakin ilmiönä, työmotivaation
vaihteluna kuin työpaikkakiusaamisen kokemuksenakin, vaihteli
huomattavasti laitoksittain. Tästä johtopäätöksenä
on perusteltua ehdottaa, että tyky-toimenpiteet on aina
syytä kohdentaa räätälöidysti laitoksittain.
On resurssien haaskaamista kohdistaa kaikille laitoksille samanlaisia
toimenpiteitä, koska joillakin laitoksilla työntekijöiden
työkyky on erittäin hyvä, työyhteisö
toimii hyvin ja johtajuudessa ei ole merkittäviä puutteita.
Sen sijaan toisilla laitoksilla henkilökunta kokee vahvasti
työväsymystä, niissä ilmenee monia toiveita
työyhteisön yhteistyön parantamiseksi ja samalla
usein on kyse myös johtajuuden ongelmista. Johtajuuden ongelmat
eivät suinkaan aina kohdennu yhteen henkilöön,
vaan usein on kyse vuorovaikutuksen ongelmista, joissa johtajan
ja alaisten yhteinen tavoitteenasettelun selkiyttäminen,
yhteisten pelisääntöjen sopiminen ja yhteisen toimintanäkemyksen
luominen tehostaa sekä esimiestoimintaa että ylläpitää
koko henkilöstön työmotivaatiota.
Soili Keskinen, professori
Rauman opettajankoulutuslaitos
Turun yliopisto
Lähteet
Keskinen Soili & Marttila Outi 2000. Miten yliopistotyöyhteisössä
voidaan? Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan työkykykartoitus.
Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta - Julkaisusarja
C:11. Tilaukset puh. 02 - 333 8811.
(painetun
lehden sivuilla 17-19)
|