Nimityssekamelska -
korkeakoulu, yliopisto, ammattikorkeakoulu
Nimityksiä korkeakoulu, yliopisto ja ammattikorkeakoulu käytetään
sillä tavalla keskenään sekaisin, että yliopistoihmisenkin
on välillä vaikeaa tietää, mitä tarkoitetaan.
Vielä hankalampi on maallikon ja esimerkiksi opintojaan päättävän
lukiolaisen tietää, mistä puhutaan, kun nimikkeet
ovat samankaltaisia ja epämääräisesti käytettyjä.
Terminologian sekaannus johtunee lainsäädännöstä.
Yliopistoista on käytetty nimitystä korkeakoulu. Esimerkkeinä
voidaan mainita laki korkeakoululaitoksen kehittämisestä
(1052/1986) ja laki korkeakoulun professorin ja apulaisprofessorin
viran täyttämisestä (856/1991). Kummankin lain
1 §:ssä selvitetään soveltamisalaa. Kumpaakin
lakia sovelletaan 1 §:ssä lueteltuun 20 korkeakouluun.
Yliopistolaki (645/1997) on edellisiä uudempi laki. Myös
sen 1 §:ssä säädetään soveltamisalasta.
Säännöksen mukaan laissa tarkoitettuja yliopistoja
ovat juuri samat yksiköt, jotka edellä mainittujen lakien
mukaan ovat korkeakouluja. Tätä taustaa vasten ei ole
ihmeellistä, että yliopiston ja korkeakoulun nimike
vaihtelee kielenkäytössä ikään kuin ne
olisivat synonyymejä.
Jos otetaan huomioon tutkintoja koskevat säännökset,
kuva tulee vielä hankalammaksi. Asetuksessa korkeakoulututkintojen
järjestelmästä (464/1998) on määritelty
korkeakoulututkinnot, mutta niiden ohella myös termit yliopisto
ja korkeakoulu. Yliopistoja ovat jo edellä mainitut 20 yksikköä.
Tältä osin määrittely on siis sama kuin yliopistolaissa.
Korkeakouluja ovat mainitun asetuksen mukaan puolustusvoimiin
kuuluva maanpuolustuskorkeakoulu ja ammattikorkeakoulut.
Kun aikaisemman lainsäädännön mukaan korkeakoulu
ja yliopisto tarkoitti samaa eivätkä ammattikorkeakoulut
kuuluneet korkeakoulun käsitteen piiriin, asetuksessa korkeakoulututkintojen
järjestelmästä korkeakouluihin kuuluvat ammattikorkeakoulut,
mutta yliopistot jäävät tämän termin
ulkopuolelle.
Asetuksessa korkeakoulututkintojen järjestelmästä
tutkintojen systeemi on sinänsä selvä. Tutkintoja
ovat yliopistoissa suoritettavat alemmat ja ylemmät korkeakoulututkinnot,
yliopistojen jatkotutkinnot, maanpuolustuskorkeakoulun tutkinnot
ja eräät upseerin tutkinnot sekä ammattikorkeakoulututkinnot.
Luettelon ongelma on oikeastaan vain siinä, että yliopistossa
suoritettuja tutkintoja kutsutaan korkeakoulututkinnoiksi huolimatta
asetuksessa olevasta korkeakoulun määritelmästä.
Oppilaitoksista ja tutkinnoista käytettäviä nimityksiä
olisi syytä selventää. Sen vuoksi ehdotankin, että
ainakin yliopistomaailmassa alettaisiin johdonmukaisesti käyttää
yliopistoista nimitystä yliopisto. Ammattikorkeakouluja kutsuttaisiin
niiden omalla nimellä. Yhteinen nimitys yliopistoille ja
ammattikorkeakouluille voisi olla korkeakoulu.
Ammattiyhdistysten tulisi vaikuttaa opetusministeriön suuntaan,
jotta myös lainsäädännössä voitaisiin
käytetyt nimikkeet yhtenäistää. Jos siellä
nimityskysymykset ratkaistaisiin toisin kuin edellä on mainittu,
olisi varmaan syytä siirtyä kielenkäytössä
lainsäädännön mukaiseen yhtenäiseen järjestelmään.
Ehdotukset tarkoittaisivat käytännössä sitä,
ettei yliopistoja enää kehitettäisi korkeakoululaitoksen
kehittämisestä annetulla lailla vaan yliopistolaitoksen
kehittämisestä annetulla lailla. Professorin virat täytettäisiin
yliopistojen professorin viran täyttämisestä annetun
lain mukaisesti. Korkeakoulututkintojen järjestelmässä
puhuttaisiin alemmista ja ylemmistä yliopistotutkinnoista.
Lisäksi ehdotan, että ainakin akateemisissa julkaistavissa
kirjoituksissa siirryttäisiin yhtenäiseen käytäntöön
siinä, millä nimellä kutsutaan yliopistoja ja siellä
suoritettuja tutkintoja sekä ammattikorkeakouluja ja siellä
suoritettavia tutkintoja. Kielenkäyttö saattaisi jopa
vakiintua ajan myötä.
Ari Saarnilehto
siviilioikeuden professori
Turun yliopisto
Saarnilehto oikealla asialla
Professori Saarnilehto käsittelee mielenkiintoisella ja
oikeaan osuneella tavalla sekaannusta, joka syntyy lainsäädännön
terminologisesta epäjohdonmukaisuudesta nimityksien yliopisto
ja korkeakoulu käyttämisestä. Saarnilehto esittää,
että ammattiyhdistysten tulisi vaikuttaa opetusministeriön
suuntaan, jotta lainsäädännössä voitaisiin
käytetyt nimikkeet yhtenäistää. Tämän
johdosta pari kommenttia.
Ammattiyhdistykset ovat pyrkineet vaikuttamaan usean vuoden ajan
ministeriöön siten, että Saarnilehdon kuvaama lainsäädännöllinen
epäjohdonmukaisuus poistettaisiin. Koska tunnen erityisesti
Professoriliiton toimintaa, kuvaan lyhyesti sen esityksiä
tässä asiassa.
Yliopistolainsäädännön valmistelun yhteydessä
liitto kiinnitti huomiota yleisnimien korkeakoulu ja yliopisto
epäjohdonmukaiseen käyttämiseen. Professorien virantäyttölain
muutoksen yhteydessä liitto lausui 13.3.1997 OPM:lle, että
yliopistolain ja virantäyttölain nimissä esiintyy
niiden samanlaisesta kattavuudesta huolimatta kuitenkin epäjohdonmukaisuutta.
Liitto ehdotti tuolloin, että korkeakoulun professorin virantäyttölaki
muutettaisiin nimeltään yliopiston professorin virantäyttölaiksi
ja tehtäisiin lakiin muut tätä tarkoittavat muutokset.
Vastaavanlaisen muutosesityksen liitto teki OPM:lle lausunnossaan
10.3.1998 koskien asetusta korkeakoulujen henkilöstön
kelpoisuusvaatimuksista ja tehtävistä. Liiton terminologian
järkiperäistämistä koskevat kustannusneutraalit
esitykset ovat toistuneet useasti.
Viimeksi asia oli kirjallisesti esillä liiton 25.1.2001
OPM:n johdolle toimittamassa muistiossa, jossa todettiin seuraavaa:
"Yliopistolaissa samoin kuin valtion budjetissa käytetään
johdonmukaisesti yleisnimeä yliopisto. Toisaalla lainsäädännössä
käytetään täsmälleen samoista oppilaitoksista
yleisnimikettä korkeakoulu. Tällainen epäjohdonmukaisuus
on tarpeetonta. Se voi olla myös harhaanjohtavaa."
Ammattiyhdistyksillä on hyvä omatunto yliopistoterminologiaa
koskevaa sekaannuksen poistamisyrityksissä. Miten on viranomaisten
laita? Miksi ministeriö antaa sekaannuksen jatkua? Kuka kantaa
todellista vastuuta asiasta?
Jorma Virkkala
2.2.12001
(painetun lehden sivuilla 20-21)
|