Yliopistorahoituksen valvontaa tiukennetaan
Viime aikoina on tullut ilmi ikäviä tapauksia yliopistojen
ulkopuoliseen rahoitukseen liittyvistä epäselvyyksistä
ja lainvastaisuuksista. Vaikka esiin nousseita väärinkäytöksiä
on ollut vain muutamia, ovat ne langettaneet varjon koko yliopistolaitoksen
ylle. Paljastuneet tapaukset ovat herättäneet epäilyksen
siitä, etteivät ne olisi ainoita, joissa omat ja vieraat
rahat ovat menneet sekaisin. Siksi on ollut vain ajan kysymys,
milloin opetusministeriö käynnistää tarkastustoiminnan
tehostamisen yliopistoissa. Helmikuussa se on sitten tapahtunut.
Opetusministeriön toimet ovat tämän hetkisessä
tilanteessa täysin ymmärrettäviä. Vapauteen
liittyy aina vastuuta. Mikäli vastuuta ei osata kantaa, aletaan
sitä rajoittaa. Siten väärinkäytöksiin
syyllistyneen pienen joukon toilailuista saa kärsiä
lainkuuliainen suuri enemmistö.
Valvonnan ja tarkastustoiminnan tehostaminen lisää
byrokratiaa ja sitoo jo muutoinkin vähäisiä voimavaroja.
Lisäresursseja kaivattaisiin kipeästi esimerkiksi yliopistojen
opetushenkilöstön lisäämiseen. Nyt joudutaan
lisäämään valvonta- ja tarkastustoimintaan
vihkiytynyttä väkeä kaikissa yliopistoissa.
Valvonnan ja tarkastuksen kehittämiseksi opetusministeriö
edellyttää yliopistoilta useita erilaisia toimenpiteitä
(OPM:n kirje 1.2.2001, d:no 7/500/2001).
Yliopistojen tulee laatia ulkopuolisella rahoituksella harjoitettavaa
toimintaa koskevat strategiansa ja määritellä niihin
liittyvät tavoitteensa. Suunnitelmiin tulee liittää
rahoituksen valvontaa ja muuta hallinnointia koskevat ohjeet.
Tunnettu tosiasia on, että yliopistojen sivutoimilupakäytännöissä
esiintyy edelleen puutteita. Siksi on hyvä, että opetusministeriö
edellyttää paimenkirjeessään sivutoimilupia
ja -ilmoituksia koskevien rekisterien on tarkistamista ja saattamista
tarvittaessa ajan tasalle. Yliopistot joutuvat raportoimaan sivutoimilupia
koskevista toimenpiteistään ja tilanteestaan kevään
2001 tulosneuvottelujen yhteydessä.
Opetusministeriö edellyttää, että taloussääntöjen
tarkistusta ja erillisten talousohjesääntöjen laadintaa
ja toteuttamista koskevat toimet saadaan loppuun yliopistojen
ja opetusministeriön välisiin kevään 2001
tulosneuvotteluihin mennessä ja niistä raportoidaan
neuvotteluissa.
Edelleen opetusministeriö vaatii, että maksullista
ja yhteisrahoitteista toimintaa koskevat sopimukset tehdään
esittelystä ja että taloussäännöissä
tai erillisissä ohjeissa mainitut virkamiehet allekirjoittavat
ne. Opetusministeriön mielestä suositeltavin menettely
yliopistoissa on sopimustoiminnan keskittäminen.
Ehkä kaikkein kovin opetusministeriön taholta tullut
vaatimus kohdistuu yliopistojen hallintojohtajiin. Heidän
vastuullaan tulee käydä jokaisen ulkopuolista rahoitusta
saavan ja hallinnoivan yksikön johdon kanssa neuvottelut,
joista tulee toimittaa hallintojohtajan ja yksikön johtajan
allekirjoittamat pöytäkirjat opetusministeriöön
8.3.2001 mennessä. Näissä neuvotteluissa tulee
esittää seuraavat kysymykset:
1. Onko yksikölle tulevaa rahoitusta muilla kuin yliopiston
tileillä?
2. Onko yksikön johtaja tai siellä työskentelevä
henkilöstö saanut yliopistolle tulevaa rahoitusta shekkeinä?
3. Onko yksikön johtajan tiedossa kaikki henkilöstölleen
myönnetyt apurahat?
4. Ovatko henkilöstön sivutoimiluvat ja -ilmoitukset
ajan tasalla?
5. Ovatko kaikki ulkopuoliseen rahoitukseen liittyvät sopimukset
tehty kirjallisesti ja ovatko ne yksikön tai yliopiston hallussa?
6. Onko yksiköllä ajantasainen kalustoluettelo ja miten
sen kirjanpito on järjestetty?
7. Onko yksikön johtajan tiedossa henkilöstön
omistajuudet tai hallituksen jäsenyydet yhtiöissä,
yhdistyksissä tai säätiöissä, joiden
toiminta on sellaisessa yhteydessä yliopistoon, että
virkamiehiä koskevat esteellisyyssäännökset
saattavat tulla kysymykseen?
Opetusministeriön edellä selostetusta kirjeestä
yliopistoille käy ilmi myös, että ministeriö
tulee asettamaan yliopistojen ulkopuolisen rahoituksen valvontaa
ja hallinnointia selvittävän työryhmän, joka
tulee työssään hyödyntämään
muun muassa edellä mainittuja hallintojohtajien ja yksikköjen
johtajien allekirjoittamia pöytäkirjoja.
Aika näyttää, mitä yliopistojen tehostetut
valvonta- ja tarkastustoimet tuovat tullessaan. On kuitenkin selvää,
että kaikkien osapuolten intresseissä on väärinkäytösten
aiheuttaman varjon poistaminen yliopistojen yltä mahdollisimman
nopeasti.
Klaus Sundbäck
(painetun
lehden sivuilla 26-27)
|