Onko opiskelun
vapaus uhattuna?
Käsitettä akateeminen vapaus voidaan soveltaa monin
eri tavoin yliopistoyhteyksissä. Akateemista vapautta vaaditaan
paitsi yliopistojen toiminnalle myös niiden opettajille,
tutkijoille ja opiskelijoille. Viime vuosina käsitettä
on kuitenkin alettu tulkita niin, että sillä tarkoitetaankin
akateemista vapautta yhdistettynä vastuuseen. Yliopistoilla
on tulosvastuu ja niiden henkilöstöltä vaaditaan
sitoutumista tulosvastuuseen. Yliopistojen keskeisiä tuotteita
ovat tutkinnot ja tutkimustulokset. Tiedämme, että opiskeluajat
ovat pitkiä, ja että monet opiskelijat keskeyttävät
opintonsa. Onko mahdollista sitoa opiskelijat yliopistojen koulutusvastuuseen?
Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö
on vastikään teettänyt tutkimuksen (Otus rs 22/2001),
jonka kohteena olivat vuosina 1985, 1988 ja 1991 opintonsa aloittaneet.
Tutkimuksen mukaan maisterintutkintoon käytetty opiskeluaika
on ollut keskimäärin 7,0, 6,5 ja 6,0 vuotta, eli selvästi
pitempi kuin tavoiteaika. Suuntauksena tuntuu olevan opiskeluaikojen
lyheneminen, mutta valtiovalta toivoisi maisterintutkintoon tarvittavan
opiskeluajan olevan keskimäärin alle viisi vuotta. Erityisen
pitkiä opiskeluajat ovat humanistisilla, luonnontieteellisillä
ja teknisillä aloilla. Vuonna 1988 opintonsa aloittaneista
oli viidessä vuodessa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden
osuus 7,0% humanistisissa tieteissä, 11,5% luonnontieteissä
ja 10,9% teknisillä aloilla. 25% opiskelijoista keskeyttää
opintonsa jääden ilman tutkintoa. Tavoitteet ja tulokset
eivät kohtaa.
Pitkien opiskeluaikojen syyt ovat moninaiset. Suurimpana syynä
lienee se, että opiskelijoilta tuntuu puuttuvan motivaatio
suorittaa opintonsa lyhyessä ajassa. Ongelmat voivat myös
opintososiaalisia ja puutteita ilmenee niin tutkintorakenteissa
kuin ohjauksessa. Opiskelijat käyvät opintojensa ohella
töissä, koska eivät halua ottaa opintolainaa. Toisaalta
ei ole olemassa määräyksiä, jotka pakottaisivat
noudattamaan jotain tiettyä opiskelutahtia. Tämä
seikka onkin noussut esiin poliittisessa keskustelussa. Yhteiskunnalla
on varaa satsata opiskelijoihin, mutta uusia lisäpanostuksiin
ei haluta ilman opiskelutahdin koventamista. Opiskelijat taasen
korostavat sitä, että opiskelutahti on itse kunkin oma
asia. Osallistuminen erilaisiin aktiviteetteihin opiskelun ohella
kartuttaa elämänkokemusta.
Pitkistä opiskeluajoista on keskusteltu aina 1960-luvulta
lähtien. Oiva Ketosen komitea tähdensi Kekkosen aikana
vuonna 1965, että ylempien koreakoulututkintojen sisältöä
tulisi muuttaa niin, että niiden suorittaminen olisi mahdollista
neljän vuoden opintojen jälkeen. Sitä paitsi komitea
korosti tuolloisen alemman korkeakoulututkinnon merkitystä.
Sen kautta tutkinnon suorittaminen oli mahdollista niillekin opiskelijoille,
joilla ei ollut motivaatiota tai mahdollisuutta suorittaa ylempää
korkeakoulututkintoa. 1970-luvun tutkinnonuudistuksen myötä
alempi korkeakoulututkinto lakkautettiin, mikä oli virhe.
1990-luvulla virhe on korjattu. Toinen virhe viimeisimmässä
tutkinnonuudistuksessa oli se, että tutkintojen sisältöä
ei pystytty pitämään kohtuuden rajoissa. Kurssien
ja tenttikirjallisuuden määrä lisääntyi,
eikä opintoviikkojen lukumäärä (160) vastaa
todellista työmäärää. Sitä paitsi
tutkimukset osoittavat sen, että ohjaus on puutteellista
etenkin opintojen päätös- eli tutkielmavaiheessa.
Meidän opettajien on siis kehityttävä paremmiksi
ohjaajiksi, ja meidän tulisi voida asettaa sisällöltään
kohtuulliset tutkintovaatimukset.
Mustajoen nimeä kantava työryhmä esitti vuonna
1998 seitsemän kohdan toimenpideohjelman. Siinä korostetaan
ohjauksen merkitystä ja tehdään parannusehdotuksia.
Eniten keskustelua herätti kuitenkin ehdotus opinto-oikeuden
ajallisesta rajoittamisesta. Sen myötä on palattu keppiin
ja porkkanaan. Jos tutkinnon merkitys on riittävän suuri,
kannustaa se tehokkaaseen opiskeluun. Mutta opiskelija ei ehkä
aina näe suoritettua tutkintoa harppauksena eteenpäin.
Työtähän voi saada myös ilman tutkintoa. Tosiasia
on kuitenkin se, että urakehitysmahdollisuudet ovat huonommat,
jos tutkinto puuttuu. Moniin työtehtäviin on kuitenkin
pätevyysvaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto. Pätevyysvaatimukset
perustuvat siihen tosiseikkaan, että opinnot tarjoavat arvokkaita
valmiuksia ammattiin ja ne kannustavat jatko-opintoihin. Opetusministeriö
halusi eräässä vaiheessa madaltaa pätevyysvaatimuksia,
mikä on pahasta opiskelumotivaatiota silmällä pitäen.
Jos toisaalta onnistutaan luomaan palkanlisäjärjestelmä,
joka palkitsee tutkinnosta, voi tämä toimia lisäkannustimena
tehokkaampaan opiskeluun.
Ennen oli tapana sanoa, että akateeminen vapaus merkitsi
vapautta mennä tai olla menemättä luennolle. Se
aika näyttää olevan ohitse. Muutaman vuoden kuluttua
uhkana on osaavien työntekijöiden puute, ja tämä
vaatii opintojen kulun nopeutumista. Sitä paitsi eläkejärjestelmämme
on rakennettu niin, että työelämään olisi
päästävä mukaan 25-vuotiaana, mikäli
aikoo päästä nauttimaan täydestä eläkkeestä.
Niinpä etsimme porkkanaa, jolla nopeuttaa opiskeluvauhtia.
Björn Fant
puheenjohtaja
Tieteentekijöiden liitto
(painetun lehden sivulla 3)
|