• pääsivu
  • sisällys
  • Björn Fant
    ordförande
    Förskarförbundet

    Får man ligga
    vid universitetet?


    Akademisk frihet är ett begrepp som på många olika sätt kan tillämpas på det akademiska livet. Förutom att man kräver en akademisk frihet för universitetet i sin verksamhet kan man även kräva akademisk frihet för lärarna, forskarna och studenterna. Under senare år har man dock börjat vinkla begreppet så, att det är fråga om akademisk frihet under ansvar. Universitet har ett resultatansvar och man kräver att personalen förbinder sig vid detta ansvar. Universitets centrala produkter är examina och forskningsresultat. Vi känner till att studietiden är lång och att många studenter avbryter sina studier. Kan man binda studenterna vid universitetets utbildningsansvar?

    En färsk undersökning (Studentorganisationernas forskningsfond, Otus rs 22/2001) utförd på studenter som påbörjat sina studier 1985, 1988 och 1991 visar att studietiden i medeltal har varit 7,0, 6,5 och 6,0 år för magistersexamen eller betydligt över den ideala tiden. Trenden tycks gå mot kortare studietider, men statsmakten skulle helst se att studietiden i medeltal skulle vara under fem år för en magistersexamen. Studietiden är speciellt lång inom humanistiska, naturvetenskapliga och tekniska ämnen. Av de studenter som påbörjade studierna år 1988 hade 7,0% av alla i de humanistiska vetenskaperna, 11,5% i de naturvetenskapliga och 10,9% i de tekniska avlagt sin högre högskoleexamen på 5 år. 25% av studenterna avbryter sina studier utan att få en examen. Mål och resultat möter inte varandra.

    Orsakerna till den långa studietiden är många. Den främsta orsaken torde vara bristen på den rätta motivationen för snabba studier hos studenterna. Dessutom har man vissa studiesociala orsaker samt även brister i examens uppläggning och i handledningen. Det är mycket vanligt att studenterna arbetar vid sidan om studierna. Detta gör man främst för att man inte vill ta studielån. Vi har alltså inga krav på en viss studietakt och detta förhållande har man börjat påtala i den politiska diskussionen. Samhället har råd att satsa på studenterna, men man vill inte göra nya satsningar utan krav på hårdare studietakt. Från studenthåll påpekas att det bör vara vars och ens sak att själv avgöra i vilken takt man studerar. Dessutom skaffar man sig livserfarenhet genom att även ägna sin tid åt annat än studier.

    Den långa studietiden har diskuterats ända sedan 1960-talet. Oiva Ketonens kommitté framhöll år 1965 under Kekkonens tid, att innehållet i högre högskoleexamen borde revideras så att det möjliggör en examen efter 4 års studier. Dessutom poängterade man betydelsen av en lägre högskole-examen, som även fanns på den tiden. Via denna kunde man ge de studenter, som inte hade motivation eller möjlighet att avlägga en högre examen, en slutexamen. Sjuttiotalets examensreform avskaffade lägre högskoleexamen, vilket var ett misstag. Man har under 1990-talet reparerat detta. Ett annat misstag med den senaste examensreformen var, att man inte lyckades hålla innehållet inom rimliga gränser. Antalet kurser och tentlitteraturen utökades och antalet studieveckor (160) motsvaras inte av det verkliga arbetet. Undersökningar visar dessutom att handledningen speciellt i den avslutande fasen eller vid skrivandet av examensarbetet är bristfällig. Vi lärare bör alltså bli bättre handledare och vi borde kunna ställa rimliga krav på examens innehåll.

    Den sk. Mustajokikommittén kom år 1998 med ett åtgärdsprogram i sju punkter. I programmet påpekas handledningens betydelse och förslag ges för hur denna kan förbättras. En bättre handledning kräver dock tillägsresurser vilket också påpekas. Det förslag som dock väckte mest diskussion var en tidsmässig gräns för studierätten. Då är vi tillbaka vid moroten och käppen. Har examen en tillräckligt stor betydelse sporrar den till effektiva studier. Studenten kanske inte ser det stora steget framåt som en examen betyder. Det är ju möjligt att få arbete också utan examen. Ett faktum är dock att karriärmöjligheterna försämras om man inte har examen. Dessutom har många anställningar en högre högskoleexamen som kompetenskrav. Dessa kompetenskrav bygger på det faktum att studierna ger värdefulla färdigheter för yrket och de utgör en sporre för fortsatta studier. Undervisningsministeriet ville i ett skede lindra kompetenskraven vilket är av ondo med tanke på studiemotivationen. Om vi dessutom kan få in lönetillägg som belönar en examen kan vi ytterliga sporra till effektivare studier.

    En gång i tiden talade man om att ligga vid universitet. Det ser ut som om den tiden skulle vara förbi. Vi kommer att hotas av brist på kunniga arbetare om några år och detta ställer krav på en snabbare studiegång. Dessutom är vårt pensionssystem uppbyggt så, att man borde komma in i förvärvslivet vid 25 års ålder för att uppnå full pension. Vi söker alltså moroten för att snabba upp studiegången.

    Björn Fant
    ordförande
    Förskarförbundet

    (painetun lehden sivulla 4)