Palkittu tutkijankouluttaja Kalervo Väänänen:
Opetuksen, tutkimuksen ja hoidon kultainen kolmio pidettävä
elinvoimaisena
Lääketieteessä opetuksen, tutkimuksen ja käytännön
terveydenhoidon erottaminen toisistaan olisi turmiollista kaikille
toimintalohkoille, tiivistää Maud Kuistilan palkinnon
tutkijankouluttaja-ansioistaan saanut professori Kalervo Väänänen
Turun yliopistosta. Hän näkee tohtorintutkintojen määrän
kasvattamista koskevan kritiikin osaksi elitisminä. Yhteiskunnalla
on oikeus odottaa tieteelliseltä tutkimukselta hyötyä.
Tieteen jalot prinsiipit eivät kuitenkaan saa kadota, vaikka
tutkintojen määrä kasvaa.
- Yliopistolaitos on kokenut kaksi suurta murrosta viime sotien
jälkeen. Ensimmäinen murros toi akateemisen koulutuksen
kaikkien ulottuville. Kuulun itsekin tähän suurten ikäluokkien
joukkoon, joka 1960- ja 1970-luvuilla sai mahdollisuuden akateemiseen
sivistykseen. Toisen murroksen myötä tutkimuksesta on
tullut tuotantoa ohjaava tekijä. Tuotantoelämässä
tarvitaan nyt itsenäiseen tutkimustyöhön pystyviä
tohtoreita. Omana aikanani tohtorien määrä on kolminkertaistunut.
En näe sitä minkäänlaisena uhkana ja pidän
tohtorien määrän lisääntymiseen kohdistunutta
kritiikkiä osittain jonkinlaisena oman aseman turvaamiseen
liittyvänä elitisminä, tiivistää Turun
yliopiston solubiologian professori Kalervo Väänänen.
Väänänen on saanut lääkäri- ja tutkijakoulutuksensa
Oulun yliopistossa ja toiminut siellä solubiologian apulaisprofessorina.
Ennen Turkuun tuloaan hän ehti toimia myös Upsalan yliopiston
solubiologian professorina.
Väänänen oli Turun yliopiston lääketieteellisen
tiedekunnan tutkimuksesta vastaava varadekaani maaliskuun 2001
alkuun saakka. Hän on Turun BioCityn tieteellinen johtaja
sekä valtakunnallisen tuki- ja liikuntaelinsairauksien tutkijakoulun
johtaja. Valtakunnalliseen tiedepolitiikkaan toi näköaloja
toiminta Suomen Akatemian terveyden tutkimuksen toimikunnan jäsenenä
vv. 1992-97 ja sen biolääketieteen jaoksen puheenjohtajana.
- Yhteisen hyvän edistäminen on hyvä päämäärä
tieteen teolle. Vaikka tämä tavoite on annettu yliopistoille
pitkälti niiden ulkopuolelta, on yhteiskunnalla selvä
oikeus odottaa saavansa osaavia tohtoreita käyttöönsä.
Se on kohtuullinen vaade ja yliopistoille luontainen tapa osallistua
yhteiskunnan rakenteelliseen kehittämiseen, toteaa Väänänen.
Tutkijankoulutus on etuoikeus
Väänänen vastaanotti tammikuun Lääkäripäivillä
Maud Kuistilan palkinnon, joka annetaan tunnustuksena ansioituneelle
tutkijankouluttajalle. Palkinnon saajaehdokkaita voivat nimetä
tutkijakoulutettavat itse. Väänänen on ohjannut
tähän saakka 17 väitöskirjaa, osa ohjattavista
on ollut luonnontieteellisen, osa lääketieteellisen
peruskoulutuksen saaneita. Hän on saanut syksyllä 2000
yhdessä tutkijakoulutettavansa Jussi Halleenin kanssa myös
Inno-Suomi palkinnon kehittämästään luun hajoamisen
määritysmenetelmästä, jolle on myönnetty
kansainvälinen patentti. Kyseessä on verikoe, jonka
avulla voidaan nopeasti ja edullisesti määrittää
esim. luukadosta kärsivän potilaan lääkehoidon
tehoa.
- Tutkimustyötä ohjaavilla on etuoikeus ja velvollisuus
auttaa nuoria tutkijoita ymmärtämään vapaan
tiedon päämäärän merkitys ja mahdollisuudet.
Yhteiskunnan odotukset ja tieteen vapaus ovat kyllä sovitettavissa
yhteen. Oma tutkimusaiheen valintani lähti alun perin liikkeelle
puhtaasti esteettisistä syistä. Kun aikanaan opiskelin
patologiaa mikroskoopin äärellä näyttivät
osteoklastisolut histologisissa leikkeissä yksinkertaisesti
kauniimmilta kuin kaikki muut, kuvailee Väänänen
"kohtalokseen" koituneita soluja, joiden kautta hän
tutkimusryhmineen on ratkomassa mm. osteoporoosin ja laajemminkin
luun aineenvaihdunnan, sairauksien ja paranemisen ongelmia. Hiljattain
hän ryhmineen solmi mm. 37 miljoonan markan tutkimussopimuksen
Leiras Oy:n kanssa.
- Kaksi ensimmäistä väitöskirjaoppilastani
sain perintönä edeltäjältäni. Yhteisestä
innostuksesta on päästy eteenpäin. Hyvän tutkijankouluttajan
pitäisi mielestäni olla ennen kaikkea innostava ja positiivista
uskoa luova henkilö. Vaikeimmaksi kouluttajan työssäni
koen oppilaideni yksilöllisyyden kunnioittamisen. Mielikuvitusrikas
tiede tarvitsee elääkseen ja voimistuakseen jatkuvasti
uusia nuoria ja koulutettuja aivoja, heidän eteensä
meidän pitää tehdä työtä. Oman tutkimusalansa
hyvin tuntevalla ohjaajalla on oltava myös toimiva yhteistyöverkosto,
jonka kautta hän pystyy mm. järjestämään
koulutettavilleen hyviä post doc -paikkoja.
Väänänen näkee tutkijakoululaisten ja perinteisten
väitöskirjatyötä tekevien assistenttien kahden
järjestelmän jännitteen hedelmällisenä.
- On pelätty, että nykyinen kahta polkua kulkeva tutkijankoulutus
synnyttää jonkinlaista kahden kerroksen väkeä.
Näin ei mielestäni tarvitse käydä, jos laitoksella
kiinnitetään asi-aan huomiota. Tutkijakoululaiset voidaan
sitouttaa osaksi oppiaineen toimintaa ja vaikka assistentuuriin
sisältyy muita tehtäviä, mm. opetusta, antaa se
kuitenkin edelleen paremmat mahdollisuudet tutkimukseen. Hyvässä
hengessä tapahtuva kilpailu on myös yksi tut-kimusta
eteenpäin vievä voima.
Suomalaisella tutkimuksella menee hyvin, mutta...
- Suomalaisella lääketieteellisellä tutkimuksel-
la menee monella mittarilla mitattuna juuri nyt erittäin
hyvin. Meillä julkaistaan paljon ja hy- vissä lehdissä
ja tieteentekijöitämme siteerataan paljon. Siitä
huolimatta suomalaisella ter-veydenhuollolla, jonka pitäisi
pohjata ajan- kohtaiseen tutkimukseen, on monenlaisia ongelmia.
Ilmassa on suurta tyytymättömyyttä ja täytyy
kysyä, miksi esimerkiksi vanhukset tuntuvat jäävän
hoitamatta tai ihmiset eivät saa vaivojaan hoidetuksi. Tästä
tyytymättömyy-destä ja julkiseen terveydenhuoltoon
1990-luvulla ilmaantuneista vaikeuksista meidän on syytä
olla huolissamme, sillä suomalainen lää-ketiede
saa oikeutuksensa käytännön terveydenhoidosta ja
hyvien tutkimustulosten pitäisi myös näkyä
arjessa. Lääketiede ei saa irtautua arjesta, ja myös
lääketieteen opetuksen, tutkimuksen ja käytännön
sairauksien hoidon kul-taisen kolmion toimintakyvystä on
pontevasti huolehdittava. Lääketieteellisten tiedekuntien
on etsittävä nykyistä tehokkaammin paikkoja, joissa
opetusta voidaan antaa nykyisten yliopistosairaaloiden ohella.
On luotava uusia, toimintakykyisiä malleja, muuten koulutamme
huonoja lääkäreitä, joista ei tule myöskään
hyviä tutkijoita.
- Suomalaisen lääketieteellisen tutkimuksen reunaehdot
ja mahdollisuudet määräytyvät osittain kansallisten
päätösten ja enenevässä määrin
kansainvälisten, erityisesti Euroopan Unionin omaksumien
periaatteiden mukaisesti. Tämän takia on tärkeää,
että pyrimme aktiivisesti ajamaan ja vaikuttamaan myös
tutkimusta koskeviin päätöksiin EU:ssa. Tällä
hetkellä ja vielä pitkään tulevaisuudessa
pääosa lääketieteellisestä tutkimuksesta
Suomessa tehdään lääketieteellisten tiedekuntien
yhteydessä. Kliinisen tutkimuksen osalta tämä merkitsee
sitä, että yliopistollisilla sairaaloilla ja niiden
taustalla olevilla sairaanhoitopiireillä on myös tulevaisuudessa
aivan keskeinen sija sekä opetuksen että tutkimuksen
alueella. Yliopistojen ja sairaaloiden eli valtion ja kuntien
välisiä suhteita leimaa tällä hetkellä
hämmennys, josta kärsivät kaikki - niin yleinen
terveydenhuolto, lääketieteellinen tutkimus ja lääkärikoulutus.
Keskustelua toiminnan pelisäännöistä ja mm.
erikoisvaltionosuusrahoituksen uudelleen järjestämisestä
on edelleen jatkettava, tiivistää Väänänen.
Bioyhteiskunta tulee, tappoiko joku
viattoman tieteen?
Tiede ja tutkimus ovat nousseet valtioiden keskeisiksi kiinnostuksen
kohteiksi. Tämä tuo monenlaisia haasteita sekä
tutkijoille että lääkäreille. - Lääkärit
ovat keskeisiä toimijoita tulevaisuuden biologisen tiedon
soveltajina. Tämä tuo mukanaan paljon vaikeita kysymyksiä,
jotka koettelevat lääkärin etiikkaa. Biotieteiden
nouseva voima on myös hieman pelottava visio, puntaroi Väänänen.
Nykyinen lääketieteen perustutkimus on entistä
suuremmassa määrin monitieteistä ryhmätyötä,
jossa luonnontieteellisen peruskoulutuksen saaneiden tutkijoiden
määrä on jatkuvassa kasvussa lääkäreiden
kustannuksella. Väänänen ei ole erityisen huolestunut
tästä tilanteesta, mutta painottaa, että biotieteellinen
tutkimus ja teollisuus tarvitsevat edelleen myös koko ihmiselimistön
fysiologiaa ymmärtäviä ihmisiä eli lääkäreitä.
- Toisaalta lääketieteellisillä tiedekunnilla on
velvollisuus osallistua myös muiden kuin lääketieteen
opiskelijoiden koulutukseen, toteaa Väänänen, joka
on ollut aktiivisesti ajamassa myös Turussa vuonna 1998 aloitetun
terveyden biotieteiden koulutusohjelman käyntiin saattamista.
Viime vuosisadalla alkanut tekniikan ja erityisesti fysiikan
riemukulku osoitti ihmisen paikan maailmankaikkeudessa. Vuosisadan
alun fysiikan kultakauteen liittyi atomipommin aiheuttama krapula,
jonka fyysikko Leo Szilard tiivisti kuuluisaan toteamukseensa
"Atomipommi tappoi kauniin tieteen".
- Oma käsitykseni on, että biologia ja siitä versovat
lääketieteelliset samoin kuin ruoan tuotantoon ja ympäristöön
liittyvät oivallukset ovat tällä vuosisadalla samassa
asemassa kuin fysiikka oli viime vuosisadalla. Analogia on joissakin
kohden hätkähdyttävän ilmeinen. Veikkaan,
että koemme jopa "de-ja-vun" myös Szilardin
toteamuksen kohdalla. Ihmisen kloonauksen jälkeen toteamme,
että se tappoi viattoman tieteen...
Tuula Vainikainen
(painetun lehden sivuilla 10-12)
|