Pätkäkoululaisen arkipäivää
Vuoden tai alle vuoden mittaiset tutkijakoulutyösuhteet
ovat pikemminkin sääntö kuin poikkeus alunperin
nelivuotisiksi tarkoitetussa koulussa. Tampereen yliopiston tieteentekijät
ry:n tekemä selvitys osoittaa, että väitöskirjantekijät
ovat todellisia pätkäkoululaisia.
Tampereen yliopiston tieteentekijät ry. teki vuonna 1999
selvityksen tutkijakoululaisen sosiaalisesta asemasta. Laadullinen
selvitys tuotti kiintoisia tuloksia siitä, miten tutkijakoulussa
työskentelevä väitöskirjaansa tekevä
henkilö kokee asemansa yliopiston tutkijana ja toisinaan
opettajanakin1.
Kyselyyn vastanneet olivat tyytyväisiä siihen, että
yliopisto tarjosi monipuoliset kouluttautumismahdollisuudet, mielenkiintoisen
työn sekä työvälineet ja -tilat. Suurimmiksi
puutteiksi nähtiin rahoitusmuotojen eriarvoistava vaikutus
työntekijän asemaan, riittämätön aika
väitöskirjan valmiiksi saattamiseen sekä yliopiston
rajalliset mahdollisuudet tarjota koulutusta vastaavaa työtä
väittelyn jälkeen.
Kartoitus on saanut nyt jatkoselvityksen koskien tutkijakoululaisten
työsuhdeproblematiikkaa. Tampereen yliopistossa toimivat
tutkijakoulut ovat itsenäisiä eivätkä varsinaisesti
kuulu yliopiston hallinnon piiriin. Tämän vuoksi yliopistossa
työskentelevistä tutkijakoululaisista ei ole erikseen
ollut saatavissa tietoa. Tutkijakoululaiset ovat tosin virka-
ja työsuhteessa yliopistoon, jonka hallinnon kautta muun
muassa heidän palkkansa maksetaan. YTM Jari Holttinen ja
tiedekuntasihteeri Pirjo Hankala poimivat TaY:n henkilö-
ja virkarekisteristä henkilöt, jotka virka- tai työsuhteensa
projektinumeron tai rahoituslähteen perusteella ovat olleet
tutkijakoulupaikassa vuoden 1995 alun jälkeen.
|
Näille henkilöille on poimittu palkkatietojärjestelmä
tietoja yhdistelemällä tiedot heidän työ-
ja virkasuhteistaan yliopistoon sekä opiskelijarekisteristä
viimeisin suoritettu tutkinto ja nykyinen opinto-oikeus. Rekisteritiedot
sisältävät tietoja ainoastaan heistä, jotka
ovat/ovat olleet työ- ja virkasuhteessa Tampereen yliopistoon.
Esimerkiksi yliopiston ulkopuolelta tulevasta rahoituksesta ei
rekisterin perusteella ole ollut mahdollista saada tietoa.
Yliopiston henkilö- ja virkarekisteristä löytyi
220 henkilöä, joilla oli tiedoissaan vähintään
yksi tutkijakouluun osallistumisesta kertova projektinumero. Aineiston
tutkijakoululaisista 38% on aloittanut koulun jo vuonna 1995,
jolloin järjestelmä käynnistettiin. Sen jälkeen
koululaisia on tullut noin 30 vuodessa.
Vuoden 2000 luku on pienempi, koska aineisto on poimittu kesken
vuoden syksyllä (taulukko 1).
Tutkijakouluun vuonna 1995 hyväksytyistä on siis ehtinyt
väitellä vuoden 2000 syksyyn mennessä 42%. Aineiston
kaikista 220:sta henkilöstä noin neljännes on valmistunut
tohtoriksi. Näyttää siltä, että koulujen
käynnistyessä 1995 niihin hyväksyttiin myös
varsin pitkälle opinnoissaan edenneitä, sillä jo
vuonna 1996 väitteli kuusi tutkijakoululaista. Tähän
mennessä tutkijakoulupaikalta väitelleistä tohtoreista
kolmannes oli edelleen Tampereen yliopiston palveluksessa
(19 henkilöä). Osuus ei ole päätähuimaava,
joten aiemmin kartoittamamme kokemukset yliopiston rajallisista
mahdollisuuksista tarjota työtä tutkijakoulusta väitelleille
saivat empiiristä tukea.
Eri alan tutkintoja opiskelevien sukupuolijakaumat ovat varsin
yhdenmukaiset. Naisia on ollut tutkijakoulupaikassa 58% (127).
Kaikissa tavoitetutkinnoissa naisia on jonkin verran miehiä
enemmän, lääketieteen tohtoreiksi kouluttautuvissa
peräti kaksi kolmannesta.
Pätkätöiden määrä
Löytyneillä 220:lla henkilöllä ollut yhteensä
1333 rekisteröityä työsuhdetta Tampereen yliopistoon
eli keskimäärin kuusi työsuhdetta yhtä
henkilöä kohden. Taulukossa
2 on esitetty eri vuosina aloittaneiden työsuhteiden
lukumäärien keskiarvot. On huomattava, että hieman
vajaalla kolmanneksella (31%) on ollut työsuhde ainoastaan
tutkijakouluun eli kaksi kolmesta on työskennellyt ainakin
jossakin vaiheessa uraansa myös muissa tehtävissä
yliopistolla. Tämän lisäksi tulevat tietenkin vielä
ne rahoituslähteet ja muut työsuhteet, joiden palkkaus
ei kulje Tampereen yliopiston hallinnon kautta ja jotka tästä
syystä eivät näy rekisterissä.
Tähän mennessä väitelleet tutkijakoululaiset
ovat ehtineet olla tutkijakoulussa keskimäärin noin
kaksi vuotta. Ennen vuotta 1999 väitelleiden pienet keskimääräiset
tutkijakoulukuukaudet viittaavat siihen, että he ovat käyttäneet
tutkijakoulun tarjoamaa työsuhdetta lähinnä lisärahoituksena
väitöskirjansa loppuunsaattamiseen. Vasta vuodesta 1999
alkaen väitelleet ovat ehtineet olla tutkijakoulussa selvästi
pidemmän aikaa.
Valtaosa tähänastisista tutkijakoululaisista on tullut
yliopistouralle muuten kuin tutkijakoulun kautta. Alle puolet
(46%) heistä on aloittanut työuransa suoraan koulussa,
eli suurin osa on toiminut jossain muussa tehtävässä
Tampereen yliopistossa jo ennen tutkijakoulun aloittamista. Tämä
suhde ei juurikaan ole muuttunut koulujärjestelmän vakiintumisen
myötä, sillä myöhemmin aloittaneista jopa
hieman harvempi on aloittanut suoraan tutkijakoulussa ilman edeltävää
muuta työsuhdetta.
|
Niistä henkilöistä, joiden ensimmäinen rekisteristä
löytynyt työpaikka yliopistolla on ollut joku muu kuin
tutkijakoulu, vajaa kolmannes (28%) on ammattinimikkeen perusteella
aloittanut yliopistouransa avustavissa tutkimustehtävissä:
tutkimusapulaisena, tutkimussihteerinä tai tutkimusassistenttina.
Noin neljännes (26%) on aloittanut tutkijan nimikkeellä
ja viidenneksellä (22%) ensimmäinen ammattinimike on
assistentti. Näiden havaintojen perusteella voidaan tehdä
tulkinta, että tutkijakouluun valituista puolet ovat olleet
jo ennestään integroituneet tutkimustyöhön
yliopistoyhteisöön. Kannuksia tutkimustyöhön
on ollut siis hyvä hankkia jo ennen kouluun pyrkimistä,
vaikka tämä ei välttämättä ole ollut
eksplisiittisenä tavoitteena järjestelmään
ryhdyttäessä.
Pätkätöiden kesto
Useimpien tutkijakoululaisten ura koostuu suuresta määrästä
lyhyitä työsuhteita. Yli puolella kaikista tutkijakoulussa
olleista on ollut vähintään viisi erillistä
työ- ja virkasuhdetta Tampereen yliopistossa ja viidenneksellä
on vähintään kymmenen työsuhdetta. Enimmillään
työsuhteita löytyy jopa 20 kappaletta. Tähän
mennessä väitelleillä tutkijakoulupaikassa olleilla
on ollut keskimäärin kahdeksan virka- tai työsuhdetta
Tampereen yliopistossa. Tavoitetutkinnon mukaan tarkasteltuna
tutkijakoululaisten työsuhteiden yhteiskestosta löytyy
varsin suuria eroja. Lääketieteen tohtoreiksi opiskelevilla
tutkijakoulu on ilmeisesti ainoastaan täydentävä
rahoitusmuoto, sillä pääosa lääketieteen
tutkijakoululaisten työsuhteista on hyvin lyhyitä ja
pidemmät rupeamat ovat harvinaisia. Yli puolet lääketieteen
tohtoreiksi tähtäävistä on ollut tutkijakoulussa
alle kuusi kuukautta ja hallintotieteilijöistäkin 41
prosenttia.
Tutkijakoululaisten yksittäiset työsuhteet ovat jo
rahoituksen luonteenkin vuoksi lyhyitä, koska rahoitusta
myönnetään yksittäiselle henkilölle yleensä
vuodeksi kerrallaan. Kovinkaan monella ei ole ollut mahdollisuutta
pitkäjänteiseen työskentelyyn, sillä koulu
on tarjonnut alle puolelle (45%) vähintään yhden
vuoden kestäneen työsuhteen. Yli neljänneksellä
(27%) ei ole ollut ainoatakaan vähintään puoli
vuotta kestänyttä työsuhdetta. Kuten taulukosta
(taulukko 3) näkee, eri tavoitetutkinnoissa
opiskelevien erot ovat huomattavia. Lääketieteen tohtoreiksi
aikovista alle kolmanneksella on ollut vähintään
yksi puoli vuotta tai pitempään kestänyt työsuhde
tutkijakouluun. Myös hallintotieteilijöistä on
lähes puolet (46%) niitä, joiden pisin työsopimus
on ollut pituudeltaan alle kuusi kuukautta.
Varsin suuri osa tutkijakoululaisten yksittäisistä
työsuhteista on lyhyitä. Jos verrataan eri tavoitetutkintojen
kaikkia tutkijakoulutyösuhteita (taulukko
4), niin nähdään, että eri tutkintojen
välillä esiintyy suuria eroja. Lähes kaikki lääketieteen
työsuhteet ovat olleet erittäin lyhyitä. 81% työsuhteista
on alle kuusi kuukautta kestäviä ja ainoastaan 5% vuoden
mittaisia. Myös kauppatieteen työsuhteista puolet on
alle kuusi kuukautta kestäneitä. Filosofian, yhteiskuntatieteiden
ja hallintotieteiden tohtoreiksi kouluttautuvien työsuhteista35-37%
on vähintään vuoden mittaisia.
|
Tutkijakoululaisten työhistoriat yliopistossa ovat vaihtelevia.
Kuudellatoista henkilöllä on ollut ainoastaan yksi työsuhde
tutkijakouluun eikä muita työsuhteita yliopistoon. Tämän
lisäksi 24% on ollut useammassa kuin yhdessä työsuhteessa
tutkijakoulun kautta eikä muussa työsuhteessa yliopistoon.
Verraten harva on kuitenkaan työskennellyt muussa työsuhteessa
kesken tutkijakoulun ja jatkanut sitten tutkijakoulussa, sillä
heitä löytyi vain 31 henkilöä. Sen sijaan yleisempää
on siirtyminen tutkijakoulusta muuhun työhön tai virkaan
yliopistolle, sillä vajaa kolmannes vielä väittelemättömistä
tutkijakoululaisista on siirtynyt johonkin muuhun tehtävään
eikä ole palannut kouluun, vaikka muu työsuhde olisikin
jo päättynyt. On kuitenkin muistettava, että aineiston
luonteen vuoksi ulkopuolisen rahoituksen hankkineet henkilöt
jäävät tämän tarkastelun ulkopuolelle.
Väittelemättömistä tutkijakoululaisista suuri
osa on jossakin muualla kuin koulussa tai muuten Tampereen yliopiston
palveluksessa, sillä puolet (51%) tohtorin tutkintoon tähdänneistä
on joko hakenut rahoituksensa muualta tai lopettanut opintonsa,
sillä heillä ei aineiston poiminta-aikana ollut voimassa
olevaa työsuhdetta Tampereen yliopistossa. Tämän
aineiston pohjalta ei valitettavasti ole mahdollisuutta selvittää
heidän nykyistä rahoituslähdettään tai
olinpaikkaansa. Väittelemättömistä 38 prosentilla
viimeisin rekisterissä näkyvä työsuhde on
päättynyt ennen vuoden 2000 alkua ja 31 prosentilla
jo ennen vuoden 1999 alkua. Niistä henkilöistä,
jotka ovat olleet ainoastaan tutkijakoulussa, eivätkä
ole vielä väitelleet, oli syksyllä 2000 enää
39% työsuhteessa yliopistoon. Tämä viittaa siihen,
että ainakin osa heistä työskennellee tällä
hetkellä apurahalla. Tutkijakoulusta muuhun yliopiston työsuhteeseen
siirtyneistä tai välillä yliopiston muussa työsuhteessa
olleista oli taas jäljellä huomattavasti useampi.
Pätkätöiden seuraukset
Havaintojen perusteella voi vetää monenlaisia johtopäätöksiä.
Vuoden tai alle vuoden mittaiset tutkijakoulutyösuhteet ovat
pikemminkin sääntö kuin poikkeus alunperin nelivuotiseksi
tarkoitetussa koulussa. Koska tästä joukosta suuri osa
on ollut kouluun tultaessa jossakin työsuhteessa yliopistoon
ja tällä hetkellä jatkaa muussa virassa tai työsuhteessa,
näemme, että tutkijakoulujärjestelmä palvelee
lähinnä niitä henkilöitä, joilla on ollut
jalka yliopiston ovella joka tapauksessa. Voi arvailla, onko tietynlainen
kastijako mahdollinen myös väitöskirjaa tekevien
keskuudessa: ainakin suuri osa niistä, joilla on ollut yliopistoon
muita virka- tai työsuhteita, näyttävät sinnittelevän
edelleen yliopistossa.
Yksi syy siihen, miksi voimassaolevia työsuhteita yliopistoon
näyttää olevan niin vähän niillä,
jotka ovat olleet tutkijakoulussa, mutta eivät vielä
ole väitelleet, lienee se, että tutkijakoululaisen rahoituksesta
huomattava osuus tulee apurahoista ja yliopiston ulkopuolelta.
Kakku on niin kirjava ja sitä jaetaan niin pieninä paloina
kerrallaan, ettei se välttämättä tuota kylläisyyden
tunnetta siitä, että on saanut rauhassa antautua mielenkiintoisiin
tutkijan tehtäviin kokonaiseksi neljäksi vuodeksi. Pätkätöiden
sanotaan stressaavan työntekijää siksi, ettei niiden
puitteissa ole mahdollista tehdä elämää varten
pitkäjänteisiä suunnitelmia. Myös rahoitusmuoto
vaikuttaa välittömästi tutkijan sosiaaliseen asemaan:
esimerkiksi apuraha ei oikeuta vuosilomiin tai työterveyshuollon
käyttöön. Eriarvoistavat tekijät
saavat pahimmillaan aikaan riitatilanteita tutkijoiden kesken
ja huonontavat työyhteisösuhteita, mikä vähentää
huomattavasti työmotivaatiota.
Vaikka useimmat nuoret ihmiset, joita tutkijakoululaistenkin
joukossa luonnollisesti on, pitävät mielellään
tulevaisuuden avoinna väittelyn jälkeen, se ei kuitenkaan
merkitse sitä, etteikö joukossa olisi myös niitä,
jotka haluaisivat olla varmoja tutkijanuransa urkenemisesta väitöksen
myötä. Tähän ei kaikilla ole kuitenkaan mahdollisuuksia.
Opetusministeriön koulutus- ja tiedepolitiikan osaston julkaisemassa
selvityksessä "Tutkijakoulut 2000" korostetaan,
että tutkijanuran ammattimaistumista on edelleen tuettava
väittelemisen jälkeisen itsenäisen tutkijanuran
toimi- ja tukirakenteiden lisäämisellä (2000, 46).
Koska suoritetut tohtoritutkinnot ovat viime vuosina roimasti
lisääntyneet ja lisää tutkintoja vaaditaan
edelleen, ei ole mitään takeita siitä, että
mitkään mahdolliset tukirakenteet välttämättä
hyödyttäisivät kaikkia tutkijauralle haluavia.
Osan on siirryttävä tehtäviin, jotka vain tietyiltä
osin vastaavat hankittua koulutusta.
Susan Eriksson
Jari Holttinen
(painetun lehden sivuilla 14-18)
|