Millaisia punnuksia palkkapuntariin?
Tieteentekijöiden liiton kirjastotyöryhmä on 1990-luvun
puolivälistä lähtien pohtinut tieteellisten kirjastojen
tehtäviä ja töiden vaativuutta. Työ liittyi
aluksi erilaisiin palkkausrakenteen muuttamista koskeviin kokeiluihin,
mutta se on sittemmin kasvanut itsenäiseksi ja uraauurtavaksi,
omaa ammattialaa monipuolisesti kuvaavaksi ja reflektoivaksi toiminnaksi.
Vuonna 1999 kirjastotyöryhmä julkaisi kirjasen Kirjasto-
ja tietopalveluasiantuntijan työ, jossa kuvataan kattavasti
ja yksityiskohtaisesti kirjaston toimintoja.
Kirjastotyöryhmän työ on edennyt työn vaativuuden
arviointiin ja siitä nousevaan palkkaustasojen määrittelyyn.
Työssä on sovellettu kehittämäämme osaamispuntaria
(ks. Niinikangas & Näätsaari (toim.), Sivistyksen
paikka. Kirjoituksia kirjaston tilasta, 2000, 114-115), ja
sen avulla on kuvattu asiantuntijatehtävät ydintoimintojen,
kehittävissä ja uutta luovissa prosesseissa. Niiden
pohjalta on sitten määritelty palkkatavoitteet. Työskentely
on auttanut työryhmän jäseniä ottamaan hallintaansa
alaa kokonaisuutena ja sitä kautta vaikuttamaan ammattialan
edunvalvontaan.
Kirjastoissa tehdään tietotyötä, jonka menestyksellinen
hoitaminen edellyttää tekijöiltään taito-,
sivistys- ja sosiaalista pääomaa. Kirjastoasiantuntijan
työ on kehittynyt aineistojen varastointia ja kokoelmien
luomista korostavasta toiminnasta tietosisältöjen välittämistä
korostavaan toimintaan. Se muuttaa myös työn tekemisen
käytäntöjä: dokumenttien siirtelystä
ja tarkoin ositetuista työtehtävistä siirrytään
kohti vuorovaikutteista tietotyötä ja kokonaisuuksien
hallintaa. Tämä kehitys korostaa sivistyspääoman
ja sosiaalisen pääoman merkitystä, mutta kirjastoissa
työskentelevien tiedonvälitysasiantuntijoiden osaamisen
ytimessä on edelleen taitopääoma: tiedonhallintataidot,
viestintätaidot ja opetustaidot.
Tammikuussa 2001 Tieteentekijöiden liiton hallitus hyväksyi
yliopistojen kirjastojen tehtävä- ja palkkarakennekuvauksen
(ks. http://www.tieteentekijoidenliitto.fi/tiedote20.htm).
Siinä palkkapuntarin toiseen kuppiin pannaan tehtävän
vaatimukset ja toiseen niitä vastaava palkkatavoite. Kun
tehtävät ja vaatimukset kasvavat, täytyy palkkakuppiin
vastaavasti lisätä painoja, että tasapaino säilyisi.
Maaliskuun alussa Tieteentekijöiden liiton seminaarissa opettajat,
tutkijat, amanuenssit, suunnittelijat ja kirjastojen asiantuntijat
pohtivat yhdessä asiantuntijatyötä yliopistossa
ja asiantuntijuudesta nousevia edunvalvonnan tehtäviä.
Kirjastotyöryhmässä kehitetty tehtävä-
ja palkkakuvaus tuntuu soveltuvan hyvin muidenkin yliopistoissa
työskentelevien asiantuntijoiden edunvalvonnan välineeksi.
Vesa Niinikangas
(painetun lehden sivulla 28)
|