Informaatioammatit ja kirjastojen muuttuva toimintaympäristö
Tiedon ja osaamisen keskeinen tehtävä yhteiskunnassamme
lisää tietotyön merkitystä ja informaatioalan
asiantuntijoiden tarvetta työmarkkinoilla. Tämä
muuttaa vaadittua osaamisrakennetta, minkä perustana on perinteinen
kirjasto- ja tietopalvelualan asiantuntijuus. Alan arvostuksen
lisäämiseksi on tärkeää, että kirjasto-
ja tietopalvelualan asiantuntijuuden ja koulutuksen kriittinen
merkitys ymmärretään laajemmin. Tarkastelen seuraavassa
alan osaamistarpeiden mahdollista kehitystä sekä tietohallinnon
ja -johtamisen edellyttämää monialaista asiantuntijuutta
ja siihen kouluttamista.
Ammatillinen lähentyminen
Digitalisoituminen sekä uuden informaatio- ja viestintäteknologian
laajeneva hyödyntäminen tiedon tuotannossa, tallennuksessa
ja välityksessä muuttaa tietoteollisuuden rakennetta
ja toimijoiden rooleja. Tämä asettaa alan asiantuntijuudelle
uusia vaatimuksia tietotuotteiden ja -palvelujen tarjoamiseksi
elektronisessa ympäristössä. Saman aikaisesti tapahtuu
asiantuntijuuden ja ammatillisen osaamisen lähentymistä
aloilla, joissa ammattien tarkoituksena on lisäarvon tuottaminen
tiedolle (ts. tiedon tuottaminen tiedosta), tämän tiedon
tarjonta ja tietopalvelu. Esimerkiksi kustantajien mahdollisuudet
hyödyntää suoria verkkoyhteyksiä ja kirjastojen
mahdollisuudet toimia kustantajina lähentävät kirjasto-
ja kustannustoimintaa. Vastaava kehitys on havaittavissa esimerkiksi
informaatio- ja arkistoalan sekä tekniikan asiantuntemusta
vaativissa julkisen sektorin organisaatioiden digitaalisen asianhallinnan
kehittämishankkeissa. Kirjastojen, arkistojen ja museoiden
toimintatavat yhtenäistyvät entisestään. Myös
lähentyminen viestintäalaan lisääntyy. Julkista
sektoria onkin pidetty lähentymisen mahdollistajana. Akateemisen
yhteisön tehtäväksi taas on nähty identifioida
muutosten luonne ja vaikutukset koulutustarpeisiin.
Uusien oppimisteorioiden soveltamisen ja tietoverkkoperusteisten
opetusmenetelmien käyttöönoton seurauksena kirjastotoiminnot
tulevat integroitumaan entistä tiiviimmin opetusprosesseihin
myös yliopistoissa. Tämä muutos on tuotu esille
yhtenä kirjastoimintaan keskeisimmin vaikuttavista tekijöistä
2000-luvun alkupuolella ja siihen vastaaminen edellyttää
kirjaston ydinprosessien hallinnan lisäksi asiantuntemusta
informaatioammattilaisille uusilta osaamisalueilta. Tieteenalakohtaiset
erot kasvavat ja pedagogisen, teknisen sekä substanssiosaamisen
merkitys lisääntyy.
Digitalisoituminen vaikuttaa kokoelmien kehittämispolitiikkaan.
On hallittava digitaalisten aineistojen tuotanto, arkistointi
ja säilytys, mikä edellyttää myös arkistoalan
asiantuntemusta. Digitaalisen aineiston sisällön arviointi
ja suodattaminen vaatii perinteistä kirjastonhoitajan kykyä
valita sisältöjä, metadata on entistä luettelointia
ja sisällönkuvailua, immateriaali- ja tekijänoikeudet
sekä uusi lisenssointiympäristö vastaavat aineistonhankintaa.
Tiedonhaku ja -hankinta on perinteinen informaatioammatillinen
taito ja käyttäjäystävällisten ympäristöjen
suunnittelu vaatii käyttäjien tiedontarpeiden ja tiedonhankintatapojen
tuntemista. Kustannustoiminta ja mahdollisuudet elektroniseen
julkaisemiseen tuovat kirjastoille uusia tehtäviä. Tämä
toiminta perustuu yhteistyölle sekä tiedon tuottaja-
että käyttäjäyhteisön kanssa. Perinteinen
kirjasto- ja informaatioalan asiantuntijoiden ammattitaito on
hyvä perusta tiedon välittämiselle sen tuottajilta
käyttäjille sekä jo olemassa olevasta tiedosta
tuotetun uuden tiedon samoin kuin sekundaaritiedon tuottamiselle.
Tämä toiminta vaatii lähentymisen tunnistamista.
Kulttuurisektorin osaamisprofiilit
Euroopan Neuvosto1 on esittänyt
suosituksen kulttuuriteollisuudessa ja -instituutioissa toimivien
informaatio- ja tietoasiantuntijoiden uusiksi osaamisalueiksi2.
Informaatioasiantuntijan (information professional3)
perusosaamisen tulisi kattaa:
- informatiikka (tekniset taidot ja tietokoneohjelmien ymmärtäminen,
uusimman multimediatekniikan hallinta, tieto standardisoinnista
ja standardeista, kyky navigoida tietoverkoissa)
- lainsäädännön tuntemus
- viestintätaidot (kyky viestiä ja jakaa tietoa)
- kielitaito (kyky toimia kansainvälisillä markkinoilla)
- haasteisiin reagoinnin vaatimat kognitiiviset taidot ja kiinnostus
alan viimeisimpään kehitykseen.
Tietoasiantuntijan (knowledge worker4)
osaamisen tulisi sisältää:
- johtamistaidot (analyyttinen kyky sis. ongelmanratkaisun
ja innovaatiot, `leadership'-taidot, markkinointistrategioiden
ja kustannusten arviointitaidot, asiakkaiden vaatimusten ymmärtäminen,
markkinatietämys, strateginen suunnittelu, tavoitejohtaminen)
- organisointitaidot (kyky muodostaa, koordinoida ja johtaa
tiimejä, jousta-vuus vaihtoehtoisten ja projekteihin liittyvien
yhteistyömuotojen järjestelyssä, kyky luoda ja
organisoida julkisia palveluja)
- luovat taidot (innovatiivinen, pitkänaikavälin
suunnittelu, joka liittyy uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen,
visionäärinen ajattelu).
Informaatio- ja tietoammatit voidaan siis jakaa kahteen ryhmään,
joissa keskitytään a) tiedon tarjontaan hyödyntä
mällä tiedonhaun, arvioinnin, yhdistelyn ja tuottamisen
erikoisosaamista tai b) tiedon käytön ja hyödyntämisen
maksimointiin kehittämällä johtamistaitoja sekä
suuntautumalla sisällöllisesti uusien tuotteiden ja
palvelujen kehittämiseen. Asiakkaiden (sisäisten ja
ulkoisten) vaatimuksiin vastaaminen sekä kustannustietoisuus
strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi edellyttää
kykyä johtaa organisaation tiedonhallinnan kokonaisuutta
tai toimia sen aktiivisena osana.
Tietohallinnon ja -johtamisen taidot
Informaatiotutkimuksessa tietohallinto (information management)
ymmärretään organisaation sisäisten ja ulkoisten
tietoresurssien hallinnaksi informaatioteknologiaa soveltamalla
sekä eri tasoista asiantuntemusta ja osaamista integroimalla
päämääränä tuloksellisuuden parantaminen
ja strategiseen asemaan vaikuttaminen. Tietojohtamisen (knowledge
management) pyrkimyksenä on ihmisillä olevan asiantuntijuuden
ja osaamisen hallinta kattaen piiloisen tacit-tiedon muuntamisen
artiguloiduksi, yhteisölliseksi tiedoksi uuden tiedon luomiseksi
ja innovaatioiden synnyttämiseksi. Tavoitteena on myös
toimintaprosessien ja organisaatiokulttuurin sitoman tiedon hallinta
ja organisaation kehittyminen yksilöiden ja tiimien oppimisen
kautta.
Korkeakouluympäristössä esimerkiksi kirjastojen
asiantuntijuus ja tietohallintoyksiköiden tekninen asiantuntijuus
tulisi pyrkiä integroimaan. Tämä voisi perustua
niin kutsuttuun sisäiseen strategiseen kumppanuuteen ja takaisi
mahdollisuudet koko organisaation kattavan informaatiopolitiikan
kehittämiseen. Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan informaatioalan
asiantuntijuuden tulisi 2000-luvun alkupuolella keskittyä
seuraaviin kolmeen ryhmään 5:
- palvelutarjonta (ml. alan substanssitieto, tiedonhaku-, viestintä-
ja vuorovaikutustaidot)
- palvelujen kehittämistä ja suunnittelua tukeva
liiketoiminnan hallinta (ml. resurssien johtaminen, tietämyksen
organisointi ja analysointi, tiedonkäyttöympäristön
ymmärtäminen)
- strategisen toiminnan hallinta (ml. kustannusvalvonta, viestintä-,
vaikuttamis- ja neuvottelutaito, kyky strategiseen analyysiin).
Tämän asiantuntijuuden katsottiin tuovan urakehitysmahdollisuuksia.
Esimerkiksi yleisestä kirjastosta voidaan siirtyvät
toisaalle kunnallishallintoon tai tieteellisestä kirjastosta
vastuuseen kehysorganisaation digitaalisista oppimisympäristöistä.
Uran alkuvaiheessa informaatioasiantuntijan perusosaaminen oli
tärkeää. Keskivaiheessa keskeistä oli kyky
identifioitua yrityksen päämääriin, osallistua
yritysstrategian kehittämiseen, johtaa monialaisia tiimeja
ja ymmärtää tiedon käytön merkitys liiketoiminnassa.
Mentorointi-, neuvottelu- ja fasilitointitaitoa sekä kykyä
johtaa muutosta pidettiin asiantuntijuutta täydentävänä
osaamisena.
Tutkimuksen mukaan tieto-/tietämysjohtajan (Chief Knowledge
Officer) rooli yrityksen ylimpään johtoon kuuluvana
on vielä muotoutumassa. Koska ihmiset, ei tekniikka, ovat
tärkeimpiä tietojohtamisessa, ja tiedon hyödyntäminen
kytkeytyy vahvasti organisaatio- ja informaatiokulttuuriin, tietojohtamisen
asiantuntijat tulivat henkilöstöjohtamisen, organisaation
kehittämisen tai yleis- ja strategisen johtamisen aloilta
eivätkä siis olleet informaatioalan asiantuntijoita.
Syynä tähän pidetään alan keskittymistä
teknisten taitojen hallintaan.
Jotta siirtyminen muiden kuin kirjasto- ja tietopalveluorganisaatioiden
toimintaympäristöjen tarkasteluun koulutuksessa nopeutuisi,
olisi kehitettävä organisaation tiedon ja tietämyksen
hallinnan monialaiseen asiantuntijuuteen kouluttamista. Tämä
on tärkeää, sillä osaamisen strateginen merkitys
kestävän kilpailukyvyn ylläpitäjänä
on jatkuvasti lisääntynyt. Tässä onnistuminen
edellyttää opetuksen ja tutkimuksen jatkuvaa sisällöllistä
kehittämistä, missä monitieteellisten, myös
sosiaali- tai käyttäytymis- ja liiketaloustieteitä
informaatiotutkimukseen integroivien koulutusohjelmien suunnitteleminen
on varteenotettava vaihtoehto. Verkostojen aikakaudella useiden
tieteenalojen toisiaan täydentävä strateginen kumppanuus
voisi olla hedelmällinen tie koulutuksen toteuttamiseksi
vastaamaan yhteiskunnan rakenteellisten muutosten aiheuttamiin
työelämän muuttuviin vaatimuksiin ajantasaisesti.
1 Euroopan Neuvoston koordinoima EU:n Sosiaalirahaston
ADAPT-yhteisöhankkeena rahoittama Uusi kirjatalous -projekti
1997-2000, johon Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus
(TYT) osallistui.
2 Council of Europe, Council for Cultural Co-operation,
Cultural Committee 17th meeting 14-16 October 1998 new Information
Technologies: `Draft Recommendation No.R(98)... on Cultural work
within the Information Society: New professional profiles and
competencies for information professionals and knowledge workers
operating in cultural industries and institutions'
3 defined by the role to mediate
4 ..or symbolic analyst is a producer of high
value based information labour. Though general analytic and symbolic
skills (s)he is able to transform processed knowledge in the generation
and the provision of new contents
5 Abell, A. (1998) Skills for the 21st century.
Journal of Librarianship & Information Science, 30(4):
211-214. British Library'n Tutkimus- ja innovaatiokeskuksen rahoittama
tutkimus kattoi lääketeollisuus-, pankki- sekä
tiedonvälitys- ja myyntisektorit.
Maija-Leena Huotari
prof. (mvs)
Tampereen yliopisto
Informaatiotutkimuksen laitos
(painetun lehden sivuilla 30-32)
|