Talous on turvattava
Yliopistojen perusrahoitus on huolestuttanut yliopistoväkeä
ja erityisesti sen opettajakuntaa jo pitkään. Korkeakoulujen
kehittämislain vetäminen pois viime syksyn budjettikäsittelyssä
kuohutti mieliä tavattomasti. Uuden kehittämislakiesityksen
päästessä nyt eduskuntakäsittelyyn näyttää
olevan mahdollista korjata sen edeltäjässä olleita
puutteita ja siten viedä asia tärkeään ja
myös kiireiseen ratkaisuun.
Miten sitten yliopistojen perusrahoituksen tilannetta tällä
hetkellä tulisi luonnehtia? Onhan viime vuosina rahoitusta
toki absoluuttisesti lisätty ja jopa melko tasapuolisesti
kaikille yliopistoille. Toisaalta määrärahat niin
opiskelijaa kohti kuin tutkintoakin kohti laskettuina ovat selkeästi
vähentyneet. Yliopistojen uudet tehtävät ovat siten
lisääntyneet nopeammin kuin sitä varten myönnetyt
määrärahat.
Yhtäältä voitaisiin siis väittää,
että yliopistojen tehokkuus on kasvanut ja toisaalta voitaisiin
kummastella miksi siirtomäärärahaosuus on sekin
kasvanut huomattaviin mittasuhteisiin. Siirtomäärärahojen
osuus, jopa yli 10 % budjetista voi kertoa joko siitä, että
taloutta hoidetaan löysästi, tai pikemminkin siitä,
että pelätään ensi vuonna talouden olevan
vielä tiukemmalla ja halutaan siihen varautua.
Rahoitusrakenteen tarkastelussa voidaan todeta tilakustannusten
huomattava nousu samoin kuin ulkopuolisen rahoituksen kasvu. Tämä
on merkinnyt, budjettiraamin kiristäessä kokonaisuutta,
sitä että yliopistojen perusopetuksen osuus on suhteellisesti
joutunut väistymään. Erityisesti tilakustannusten
osalta pitäisi kiireesti selvittää eikö koulutuksen
ylläpitäjä todellakaan voi maksattaa itsellään
kohtuullisempia vuokria.
Yliopistojen ulkopuolisen rahoituksen lisääminen ei
myöskään toimi pelastuksena niin kauan kuin yleiskustannuksia
peritään yliopistolle tulevasta rahasta 15 %:n tasossa
vaikka niiden lisäkustannusten todellinen taso, joita ulkopuolinen
rahoitus aiheuttaa on 40 - 50 % tulevan rahan määrästä
laskettuna.
Huomiota tulisi kohdentaa myöskin niihin laskennallisiin
malleihin, joita rahan jaossa käytetään. On myönteistä
todeta, että opetusministeriö on lopultakin liikahtanut
vaatimuksesta ottaa huomioon muutakin kuin vain suoritetut maisterin
ja tohtorin tutkinnot. Toiminnan laajuuden huomioon ottaminen
on toki askel eteenpäin, mutta tulosten laadun mittaamiseen
on tästä vielä pitkä matka. Lisäksi,
olkoonpa yliopistojen välisen rahanjaon jakomalli mikä
hyvänsä, sitä ei saisi sellaisenaan kopioida yliopistojen
sisäiseen rahanjakoon. Tästä opetusministeriö
aikanaan varoittikin, mutta niin vain valitettavasti on paikoin
tapahtunut.
Tulevaisuuden näkymiä tarkasteltaessa on ennustettu,
että opiskelijamäärä edelleen kasvaa. Tätä
ei tulisi kuitenkaan pitää itsestään selvyytenä,
paitsi jos ollaan valmiita samassa suhteessa lisäämään
vakinaisen opettajakunnan määrää. Yliopistojen
toiminnan laadun parantaminen saattaisi jopa vaatia ehkä
opettajapulan uhkaamia aloja lukuun ottamatta opiskelijain sisään
oton tiukentamista, jolloin opiskelijain motivaatio ja opiskelutulokset
tästä edelleen paranisivat. Jos kehittämislain
uusi muoto tukee tämän kaltaisia kaavailuja, niin voitaneen
päästä eroon aiemman muotoilun uhkana olleesta
itsekuristusilmiöstä. Tärkeintä on kuitenkin,
että kehittämislaki säädetään ja
että se turvaa vähintäänkin budjettikehyspäätöksissä
maaliskuussa sovitun perusmäärärahojen korotuksen.
Vesa Kulmala
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto
(painetun lehden sivulla 3)
|