Ekonomin bör tryggas
Universitetens basfinansiering har redan länge väckt
oro bland de universitetsanställda och speciellt bland lärarna.
Att högskolomas utvecklingslag inte fick passera budgetbehandlingen
i höstas väckte stor bestörtning. När lagen
nu på nytt kommer upp till behandling i riksdagen ser det
ut att vara möjligt att rätta till bristema i den förra
propositionen och på detta sätt nå en viktig
och snar lösning i ärendet.
Vad är det då som för närvarande är
karaktäristiskt för universitetens basfinansiering?
Det har dock under de senaste åren skett en absolut och
jämnt fördelad ökning av medel till universiteten.
Å andra sidan har emellertid satsningama per studerande
och examen minskat betydligt. Följaktligen har universitens
nya uppgifter ökat snabbare än de medel som beviljats
för dessa verksamheter.
Å ena sidan kan man hävda att effektivitet-en vid
universiteten har ökat, å andra sidan kan man förundra
sig över varför andelen överförda medel hela
tiden växer. Om denna andel överskrider 10% kan detta
antingen vara ett tecken på ineffektivitet i ekonomiförvaltningen
eller på en vilja att gardera sig mot eventuellt sämre
tider för universitetens ekonomi.
Finansieringsstrukturen visar en betydlig ökning av utgiftema
för lokaliteter samt av den extema finansieringen. Inom de
strama budgetramama har det skett en relativ minskning av grundutbildningens
andel. Speciellt vad gäller utgiftema för universitetens
lokaliteter borde en snabb utredning göras om huruvida den
instans som har ansvar för utbildningen kunde uppbära
måttligare hyror av sig själv. Ökningen av den
extema finansieringen är heller ingen räddningsplanka
så länge man debiterar endast 15% för att täcka
de allmänna kostnader som förorsakas universitetet av
den verksamhet som finansieras med dessa extema medel. Nivån
borde i själva verket vara 40-50%.
Också de kalkylmodeller som används vid utdelningen
av pengar borde göras till föremål för en
mera kritisk granskning. Det är positivt att undervisningsministeriet
nu gått med på att ta hänsyn också till
annat än avlagda magisters- och doktorsexamina. Att omfattningen
av verksamheten nu beaktas i högre grad är ett steg
på vägen, men det är ännu en lång väg
att gå innan kvaliteten på resultaten kan mätas
på ett tillfredsställande sätt. Det är ingen
god utveckling att modellen för utdelning av medel universiteten
emellan som sådan kopieras för intemt bruk inom universiteten.
Undervisningsministeriet vamade för detta, men tyvärr
har det på vissa håll inte haft någon verkan.
Antalet studerande förutspås fortsättningsvis
öka i framtiden. Detta borde inte betraktas som någon
självklarhet, speciellt om man inte är redo att öka
antalet permanent anställda lärare i samma proportion.
För att kvaliteten på verksamheten skall kunna förbättras
borde man kanske till och med minska antalet studerande inom vissa
utbildningsområden, kanske med undantag av de områden
som hotas av lärarbrist. Detta kunde eventuellt öka
motivationen och kvaliteten på studieresultaten bland de
studerande. Ifall den nya versionen av utvecklingslagen stöder
denna typ av utvecklingslinjer kan vi kanske bli kvitt de nedskämingsfenomen
som låg den förra text-versionen till last.
Viktigast är emellertid att den nya utvecklingslagen stiftas
och att den tryggar åtminstone den ökning i basfinansieringen
som i mars överenskommits i besluten om budgetramarna.
Vesa Kulmala
ordförande
Universitetslektorernas förbund
(painetun lehden sivulla 4)
|