Joensuun yliopiston yleisen teologian
professori Reijo Heinonen:
Etiikka tekee
ihmisestä ihmisen
Professori Reijo Heinonen matkustaa ympäri maailmaa puhumassa
globaalin etiikan puolesta. Luentomatkojensa ohella hän hoitaa
yleisen teologian professuuria Joensuun yliopistossa. Heinosen
mielestä akateemisessa keskustelussa pitäisi nostaa
esiin yliopistolaitoksen eettinen vastuu.
"Moraalista ja etiikasta puhuttaessa täytyy muistaa
erottaa moraali ja moraalisuus", määrittelee professori
Heinonen ja viittaa saksalaisiin, ydinjätejunan kulkua vaikeuttaviin
mielenosoittajiin. "Toimivatko he moraalisesti, vaikka he
eivät noudata yhteiskunnan moraalia?" hän kysyy,
ja muistuttaa, että myös Jeesus toimi aikanaan yhteiskunnan
moraalia vastaan.
Saksalaiset ydinvoiman vastustajat toimivat kahden eettisesti
tärkeän periaatteen mukaisesti: osoittaessaan mieltään
he ilmaisevat huolensa sekä ympäristöstä että
tulevista sukupolvista.
"Eetikko Hans Jonaksen mukaan nykyetiikan vaihe huomioi
paitsi aikalaisnäkökulmat, myös jälkipolvet,
sekä ympäristön ja eläinten oikeudet",
valaisee Heinonen etiikan historiaa.
Reijo Heinonen on väsymätön eettisyyden ja moraalin
puolustaja, jonka innostuneisuus käytännölliseen
ja pedagogiseen teologiaan on tarttunut myös opiskelijoihin:
Heinosen professuurin aikana läntisen teologian opiskelijoiden
määrä Joensuun yliopistossa on moninkertaistunut.
Erityisen perehtynyt Heinonen on globaaliin etiikkaan, jolla hän
tarkoittaa niitä yleisiä periaatteita, joita jokainen
uskonto ja kulttuuri sisältävät - niin idässä
kuin lännessäkin.
"Esimerkiksi oikeudenmukaisuus on sellainen periaate, tai
elämän ja yksilön kunnioittaminen. Myös kultainen
sääntö, että kaikki mitä haluat itsellesi
tehtävän, tee se toisille, sisältyy eri muodossa
eri uskontoihin", Heinonen luettelee.
Opiskelijat ovat eettisesti herkkiä
Professorin mukaan globaalin etiikan keskeinen tehtävä
on etsiä kulttuureista ja uskonnoista yhteisiä asioita,
ei eroavaisuuksia. Tärkeää olisi myös hyödyntää
jo tiedossa olevia eroja, kehittää synergiaa idän
ja lännen välille. Heinonen kertoo Iranin presidentti
Khatamin sanoneen, että meidän tulisi yhdistää
idän mystinen viisaus ja lännen rationaalisuus. Näin
voitaisiin välttää tuhoisat konfliktit, jotka johtuvat
usein ymmärryksen puutteesta kulttuurien ja uskontojen välillä.
Paitsi opettamalla, Heinonen edistää globaalia etiikkaa
myös luennoimalla aiheesta erilaisissa seminaareissa ympäri
maailmaa. Hän kertoo osallistuneensa globaalia etiikkaa käsitteleviin
seminaareihin neljällä eri mantereella pelkästään
viime vuoden aikana. Heinonen perusti myös Suomen eduskunnan
alaisuuteen parlamentaarisen Globaali Etiikka -työryhmän
vuonna 1992. Työryhmässä on mukana eri puolueiden
jäseniä, ja sen tarkoitus on järjestää
keskustelutilaisuuksia ja seminaareja, sekä tuoda julkiseen
keskusteluun globaalin etiikan kannalta merkittäviä
asioita. Esimerkiksi huhtikuun 5. päivä työryhmä
järjesti luentotilaisuuden ydinvoiman etiikasta.
Huolimatta lukuisista yliopiston ulkopuolisista työtehtävistään,
Heinosen työn suola piilee opiskelijoissa. Koska Heinonen
hoitaa sekä kirkkohistorian että uskonnonpedagogiikan
opetusta, niveltyy globaali etiikka opetukseen luontevasti. Professori
kertoo tekevänsä luentonsa sellaisiksi, että myös
muiden aineiden opiskelijat pysyvät luennoilla mukana. Opiskelijoiden
suosiota kuvaa hyvin se, että kun Heinonen kertoi heille
jäävänsä lähivuosina eläkkeelle,
he sanoivat: "Me estämme sen."
Opiskelijoiden innostaminen on Heinosen mukaan helppoa, jos on
itse opetettavista asioista innostunut. Professori pitää
myös opiskelijoita arvossa: hänen mukaansa heissä
on sellaista oikeustajua ja herkkyyttä ymmärtää
moraalikysymyksiä, joita aikuisilta ihmisiltä usein
puuttuu.
Ensi syksynä globaalin etiikan oppi saa lisää
opiskelijoita: Joensuun yliopistossa alkaa opintokokonaisuus Islamic
and Western Culture Project, joka on syntynyt Heinosen johdolla.
Hän toimii myös opintokokonaisuuden yhtenä luennoitsijana.
Halu auttaa teki teologin
Heinosta kuunnellessa tulee selväksi, että mies on
oikealla alalla. Karismaattinen ja laajasti sivistynyt humanisti
osaa valita oikeat sanat ja tyylin puhutellakseen ihmisiä.
Tie teologiksi ei kuitenkaan ollut aivan suora, sillä alunperin
nuoresta helsinkiläisestä oli määrä tulla
lääkäri. Lääketieteen pariin ajoi sama
intohimo kuin sitten myöhemmin teologian ja filosofian: halu
auttaa yksittäisiä ihmisiä ja koko ihmiskuntaa.
Nuori opiskelija sai oppinsa 60-luvulla Helsingin yliopistosta,
ja ymmärsi siellä hienojen opettajien myötävaikutuksella,
että teologi hänestä tulee.
"Teologia antoi laajemman näkemyksen maailmasta. Se
oli mukana kommunikaatiossa ratkomassa tärkeitä kysymyksiä
ihmisen hädästä", muistelee Heinonen, joka
opiskeli teologiaa viisi vuotta myös Länsi-Saksassa.
"Siellä teologiaa pidettiin todella arvossa, toisin
kuin 60-luvun Suomessa, jossa se oli tuohon aikaan vaikeuksissa."
Joensuun yliopistoon Heinonen tuli ensin vt. professoriksi vuonna
-94, ja sai sitten vakituisen viran vuotta myöhemmin. Samalla
hän aloitti läntisen teologian professuurin yliopistossa,
jossa oli siihen mennessä ollut mahdollista opiskella vain
ortodoksista teologiaa.
Yliopistoissa eletään arvotyhjiössä
Heinosen mielestä yliopiston tulisi entistä paremmin
tiedostaa eettinen vastuunsa.
"Yliopiston etiikkakeskustelu ei saisi typistyä vain
yksilöeettiseksi kysymykseksi esimerkiksi siitä, merkitsevätkö
tutkijat lähteensä reilusti. Paljon merkittävämpiä
ovat ne eettiset ratkaisut, jotka sisältyvät tutkimustavoitteisiin
ja rahoituspäätöksiin", sanoo Heinonen, ja
muistuttaa, että yliopistojen itsensä tai Suomen Akatemian
kaltaisten riippumattomien rahoittajien osuus yliopistojen tutkimusrahoista
on jatkuvasti pienempi. Esimerkiksi joidenkin luonnontieteitä
edustavien laitosten tutkimusrahoista saattaa jopa 70 prosenttia
tulla yliopiston ulkopuolelta, yhä enemmän yrityksiltä.
Yliopistoissa tehtävässä tutkimuksessa kyse on
aina myös yhteiskunnallisista arvostuksista ja poliittisesta
tahdosta.
"Nyt olisi tärkeää kysyä, mikä
elämän kokonaisuuden ja ihmisen elämän laadun
kannalta on tärkeää", arvioi Heinonen.
"Tälläkin hetkellä noin 35 tuhatta alle 5-vuotiasta
lasta kuolee nälkään jokainen päivä.
Onkin vakavasti kysyttävä, mihin me näissä
olosuhteissa panostamme tieteelliset voimavaramme. Esimerkiksi
köyhyys pystyttäisiin poistamaan, jos siihen löytyisi
riittävästi poliittista tahtoa", Heinonen sanoo
ja jatkaa, että tällä hetkellä 90 prosenttia
maailman vauraudesta on 10 prosentin hallussa. Ja pahempaan suuntaan
ollaan menossa: vielä 90-luvun alussa suhdeluku oli 80/20.
Yliopistot eivät kuitenkaan voi sälyttää
vastuuta tiedon ja tekniikan käytön tavoitteista pelkästään
poliittis-yhteiskunnalliselle päätöksenteolle.
"Tiedeyhteisöjen tulisi vähintään tiedostaa,
minkälaisten arvojen palvelukseen se antaa välineensä",
Heinonen vaatii, tai mieluummin "olisi löydettävä
yhteiset, pyhinä pidettävät arvot, ja kyettävä
sitoutumaan niihin."
Tietokoneita Nigaracuaan
Heinonen ei halua puhua oikeuksista ilman velvollisuuksia. Hänen
mukaansa jokainen ihminen voi noudattaa velvollisuuksiaan ja ottaa
vastuuta herkistämällä oman eettisen ymmärryksensä.
"Silloin tilaisuuden tullen voi tehdä eettisiä
tekoja tai valintoja."
Esimerkiksi hän ottaa oman projektinsa, jonka tarkoitus
on viedä Nigaracuaan, Orun pakolaisleirille tietokoneita.
Niiden avulla leirille saadaan tietoa mahdollisuuksista ja työpaikoista,
mutta toisaalta niiden kautta voidaan myös kertoa maailmalle,
mitä leirillä tapahtuu ja miksi.
"En halua että lapseni tai lapsenlapseni tulevat kysymään
minulta, miksi en toiminut vaikka tiesin, että miljoonat
ihmiset kuolivat."
Haastattelun jälkeen Heinosella on kiire. Hän matkustaa
iltakoneella Berliiniin median valtaa ja etiikkaa käsittelevään
seminaariin luennoimaan. Viime luennollaan Jeunessen yliopistossa
hän sai ansioistaan globaalin etiikan hyväksi mitalin
ja kutsun kirjeenvaihtajajäseneksi Gollegium Europaeum Jeunesseen.
Gollegiumiin kuuluu huomattavia eurooppalaisia tiedemiehiä,
Heinonen nyt yhtenä heistä.
Teksti: Minna Jäppinen
Kuva: Sami Parkkinen
(painetun lehden sivuilla 5-7)
|