Raha ratkaisee yliopistojen oravanpyörässä
Valtiovallan edustajien ja yliopistoissa ahertajien näkemysten
välillä on ammottava aukko korkeimman opetuksen ja tutkimuksen
rahoitustilanteesta. Tämä tuli jälleen vahvasti
esille OAJ:n/Yliopistonlehtorien liiton seminaarissa "Raha
ratkaisee - yliopistojen perustoiminnot oravanpyörässä"
maaliskuun 16. päivänä.
- Tämän hallituskauden ykköspainopistealue on
koulutus, vakuutti valtiovarainministeriön budjettipäällikkö
Timo Viherkenttä. (Hän tosin ihan aluksi huomautti
kuulijakunnalle, ettei edusta puheenvuorossaan toisen työnantajansa
Helsingin yliopiston mielipidettä. Hän toimii siellä
dosenttina.)
- Korkeakoulumenot ovat valtion budjetin neljänneksi suurin
menoerä (valtion velan korkojen, sosiaali- ja terveydenhuollon
sekä yleissivistävän koulutuksen valtionosuuksien
jälkeen) ja ainoa valtion budjetin toimintameno, josta on
säädetty minimitaso. Valtion menot kasvoivat tänä
vuonna 2,6%:lla, mutta yliopistomenot 6,7 %:lla.
Hieman kritiikkiä Viherkenttä esitti koulutussektorin
valinnoista. Nyt koulutusmenoja on lisätty yhtä aikaa
usealla sektorilla: esikoulu-uudistus, ammattikorkeakoulujen jatkotutkinnot
jne.
- Oliko hyvä lähteä liikkeelle kaikilla rintamilla
yhtä aikaa vai olisiko pitänyt enemmän priorisoida,
hän kysyi.
Viherkenttä arvosteli myös tutkintomäärien
jatkuvaa kasvattamista.
- Onko liian vähän rahaa vai liikaa tutkintoja? Yksittäisille
korkeakouluille on ollut edullista lisätä tavoitteitaan,
että saataisiin lisää rahaa.
Lisäksi budjettipäällikkö kiinnitti huomiota
voimakkaaseen panostukseen korkeakouluinvestointeihin. Valtion
kaikesta rakennustoiminnasta on viime aikoina valtaosa kohdistunut
nimenomaan korkeakoulurakentamiseen.
Rahat tavoitteiden mukaan
Eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Kaarina Dromberg
kommentoi Viherkentän esitystä. Hän kertasi kehittämislain
käsittelyyn viime syksynä liittyneitä vaiheita.
- Tutkintotavoitteet oli määritelty, mutta niiltä
puuttui rahoitus. Sivistysvaliokunta teki asiasta täysin
yksimielisen ratkaisun, joka vielä meni suuressa salissa
ensimmäisessä käsittelyssä täysin yksimielisesti
läpi (noin miljardin markan lisäys yliopistoille), mutta
hallitus veti esityksensä pois.
- Olen kuitenkin täysin vakuuttunut siitä, että
mitään lisärahoitusta ei olisi tullut, jos sitä
taistelua ei olisi käyty. Hallituksen kehyspäätöksessä
luvatut rahat eivät kuitenkaan täytä toiveitamme
ja pidämme jatkossakin kiinni siitä lähtökohdasta,
että rahoituksen tulee vastata tutkintotavoitteiden lisäystä.
Kaarina Dromberg totesi vielä, että yliopistot eivät
saa tulla liiaksi riippuvaisiksi ulkopuolisesta rahoituksesta
niin kuin on vaarassa käydä.
"Hankkeet eivät syö perusrahoitusta"
Opetusministeriön yliopistoyksikön johtaja Markku
Mattila siirsi keskustelun rahanjakomalleihin. Tulosohjausta
on sovellettu yliopistojen rahoituksessa vuodesta 1994 lähtien.
Yleisen rahanjakomallin lisäksi yliopistoissa on omia mallejaan.
Ministeriössä ei pidetä hyvänä suuntauksena,
että monien yliopistojen sisäinen rahanjako noudattaa
samoja periaatteita kuin valtakunnallinen rahanjako. Mattila kertoi,
että erilaisista malleista on piakkoin valmistumassa Matti
Hosian kartoitus.
Markku Mattila selvitti aluksi tulosohjauksen perusasioita kuten
tutkintotavoitteita ja toimintamenojen jakautumista perusrahoitukseen,
valtakunnalliseen rahoitukseen, hankkeisiin sekä tuloksellisuusrahaan.
- Ihan mielenkiintoista oli kuulla budjettipäälliköltä,
että tutkintotavoitteissa on mietittävää.
Opetusministeriöhän on joutunut jarruttelemaan yliopistojen
intoa kasvattaa tavoitteitaan, ehkä olisi pitänyt jarrutella
vielä enemmän, Mattila huomautti.
Maisteritutkinnoissa tavoite on vuosina 2001-2003 yhteensä
12 700 tutkintoa, kun yliopistojen esitys oli 13 099. Tohtorin
tutkinnoissa päädyttiin lukuun 1300 - rehtorit esittivät
1404 tutkintoa.
Mattila vastasi myös kritiikkiin, jonka mukaan yliopistojen
käytössä olevia rahoja on liiaksi ennalta sidottu
hankkeisiin ja vapaaseen perusrahoitukseen jää liian
vähän.
- Sidotun rahan osuus on vain 15 %, joka ei mielestäni ole
liikaa. Kaikista ohjelmista neuvotellaan ennalta yliopistojen
kanssa. En hyväksy väitteitä, että hankkeet
syösivät perusrahoitusta.
Mattila selvitti rahanjaon periaatteita muissakin Euroopan maissa.
Monissa maissa on käytössä yksi rahasumma, jonka
jaosta yliopistot saavat itse päättää. Rahoitukseen
vaikuttavia tekijöitä ovat opiskelijamäärät
ja tutkinnot. Huono laatu voi uhata rahoitusta. Mm. Ruotsissa
yhdessä yliopistossa on vähennetty tutkinnonanto-oikeuksia.
Englannissa yksi yliopisto on suljettu huonon epäkelvon vuoksi.
- Meillä tavattoman vaikea kysymys on supistuvat opiskelualat,
koska ikäluokat eivät enää kasva. Ruotsissa
tulossopimuksissa otetaan jo huomioon laajenevat ja supistuvat
alat, Mattila muistutti.
Rahan vähyys vei nollasummapeliin
Helsingin yliopiston vararehtori Ilkka Niiniluoto esitti
näkemyksen "oravanpyörän sisältä".
Helsingin yliopisto on kehittänyt toimintamenobudjetointiin
siirtymisen jälkeen oman, vuodesta 1998 lähtien sovelletun
rahanjakomallin. Mallilla jää jaettavaksi tiedekunnille
noin 50 % yliopiston kokonaisbudjetista, kun välilliset kustannukset,
tilat, valtakunnalliset yksiköt, hankkeet ja tuloksellisuusrahat
erotetaan ensin syrjään.
- Rahanjakomallista on käyty jatkuvasti vilkasta väittelyä
yliopiston sisällä. Mallia on aiheellisesti syytetty
monimutkaisuudesta ja läpinäkymättömyydestä,
mutta toisaalta se on lisännyt kustannustietoisuutta ja tulostehokkuutta
laitoksilla. Tietenkin mallin rakentaminen, parantelu ja seuranta
vaativat vielä runsaasti työtä.
- Mallien ongelmana on niihin sisäänrakennettu tuloksen
käsite. Yliopistoissa on pieniä tieteenaloja, jotka
eivät ole nykyisissä rahanjakomalleissa elinkelpoisia,
koska ne eivät tuota riittävästi tutkintoja. Yhden
ratkaisun tähän tarjoavat mallista irrotetut valtakunnalliset
tai yliopistolliset erityistehtävät.
Helsingin malli poikkeaa OPM:n mallista siinä, että
tutkimusta koskevaan osuuteen on liitetty laatua ilmaiseva, arviointiin
perustuva kerroin.
- Mallin käyttöönoton kannalta onnetonta on ollut
se tosiseikka, että yliopistojen perusrahoitus on 1990-luvun
lopulla polkenut paikallaan, jolloin yliopiston sisällä
jaettavaksi on vuosittain jäänyt korkeintaan aiempi
tai niukentuva summa. Tästä on seurannut tiedekuntien
välillä nollasummapeli, jossa yhden yksikön voitto
on merkinnyt toiselle tappiota absoluuttisina rahamäärinä.
Tyytymättömiä ovat sekä häviäjät
että voittajat.
Yliopistot kilpailevat itsensä hengiltä
Seminaarin iltapäivän osuudessa siirryttiin ylätasolta
enemmän yliopistojen arjen tasolle. Turun yliopiston suunnittelupäällikkö
Seppo K. Markkanen puhui "Yliopistojen rahoitusmalleista
ja yksiköiden rahoitusongelmista". Hän esitti havainnollisilla
kalvoillaan, mistä yliopistojen tilanteen vaikeutuminen on
johtunut, vaikka virkamiesten luvut esittävät, että
yliopistot ovat pärjänneet hienosti määrärahakilpailussa.
- On tullut uusia tehtäviä: lisää opiskelijoita,
on laajennettu tietoteollisuus-, opettajan- ja lääkärikoulutusta,
on tullut avointa yliopistoa, tutkijakouluja ja täydennyskoulutusta.
- Tuloksia tulee paljon suhteessa voimavaroihin - opettajien
määrä on pienentynyt ja opiskelijoiden määrä
on kasvanut. Mutta toisaalta yliopistot ovat tarpeettomasti säästäneet
ja siirtomäärärahojen osuudet ovat kasvaneet 1996-1999.
Vuonna 1999 siirtomäärärahojen osuus oli jo 15%.
Rahojen allokointijärjestelmä on tehotonta.
Yliopistojen tilakustannuksista on Markkasen mielestä tulossa
suuren luokan ongelma. Tilakustannuksia ei osata kohdentaa yksiköille
ja ulkopuolisella rahoituksella toimivat vaativat yhä enemmän
tilaa.
- Yliopistoilla on kohta maailman parhaat tilat, mutta ei riittävästi
rahaa perustehtävien suorittamiseen.
Ratkaiseeko ulkopuolinen rahoitus ongelmia? Markkasen mielestä
ulkoinen rahoitus syö entistä enemmän perusrahoitusta.
- Maksullisen palvelutoiminnan vastaanottaminen tulee yliopistoille
nykyistä overheadia kalliimmaksi. Yleiskustannuserän
pitäisi olla 40-50 prosentin luokkaa, että se peittäisi
todelliset kustannukset. (Nyt overhead on 12,5%.)
- Yliopistot kilpailevat kohta itsensä hengiltä ulkopuolisen
rahoituksen haalimisessa. Niiden pitäisi ottaa paljon nykyistä
enemmän yleiskustannuksia ettei perusrahoitus kärsisi.
Markkanen näkee kuitenkin jonkin verran valoa tunnelin päässä:
rahoitusvaje pienenee 2001-2002 noin 240 miljoonaa markkaa. Tästä
perusrahoituksen kasvu on kuitenkin vain 138 miljoonaa. Summa
ei ole mitenkään riittävä.
Makkaratehtaan tuotantomenetelmät
Yliopistonlehtori, Jyväskylän yliopiston englannin
laitoksen esimies Tuula Hirvonen kertoi kommenttipuheenvuorossaan
oman laitoksensa tilanteesta. Yliopistossa käyttöön
otettu rahanjakomalli merkitsi laitokselle 350 000 markan eli
7 prosentin määrärahaleikkausta. Työpanoksessa
mitattuna laitoksella ollaan kolmen lehtoraatin ja yliassistentuurin
verran miinuksella. Opetusryhmien kokoa on jouduttu suurentamaan
ja valinnaisten kurssien määrää karsimaan.
- Kysyntä, tarjonta ja tuotteesta saatava hinta eivät
kohtaa. Kielten opettajista olisi markkinoilla kysyntää,
mutta millä opettajavoimilla heidät koulutetaan. Onko
edessä kurjistuminen ja eriarvoisuuden kasvu, koska meillä
ei ole hankerahaa.
- Onko oikein, että pysyviä tehtäviä hoidetaan
määräaikaisilla? Kuinka kauan ihmiset jaksavat,
Hirvonen kysyi.
Käydyssä keskustelussa yleisön joukosta esitettiin,
että tuotantomenetelmiä pitää muuttaa, jos
kerran on siirrytty makkaratehdassysteemiin. Tutkintovaatimukset
on rakennettava eri tavalla, opiskelijoiden tulee ottaa enemmän
vastuuta opiskelustaan ja kontaktiopetuksen määrää
pitää vähentää.
Nopeaa ja halvalla - laadusta tinkien
Suomen ylioppilaskuntien liiton puheenjohtaja Esa Perkiö
esitti seminaaripäivän lopuksi opiskelijoiden näkökulman
perusrahoitukseen. Jämäkän tulosohjaukseen ja rahoitusmalleihin
liittyvän kritiikin lisäksi hän esitti myös
parannusehdotuksia.
- Jos malli palkitsee vain nopeaa ja halvalla, saa nopeaa ja
halvalla - laatua kysymättä. Jos malli palkitsee valmistuneiden
alhaista keski-ikää, todennäköinen seuraus
on sisäänottopisteytyksen muuttaminen suosimaan voimakkaasti
kunkin vuoden abiturientteja. Jos malli mittaa tutkimustoimintaa
sen työllistäminä henkilöinä, hankkiutuisin
esimiehenä pikimmiten eroon siivoojista ja palkkaisin "tutkimushygienia-assistenttaja".
- Toinen tulosohjauksen ongelmista on vastuunpakoilu, johon periaatteen
orjallinen seuraaminen voi johtaa. Rahanjakomallit voivat pahimmillaan
viedä täysin kestämättömiin tilanteisiin:
Vai mitä sanoisitte siitä, että jokin yliopisto
ajautuisi konkurssiin? Vastuu toiminnan ohjauksesta ja sen tuloksista
ei koskaan ole siirrettävissä laskukaavalle.
- Jos yliopistot eivät pysty neuvottelemaan tavoitteista
keskenään ennen neuvotteluja ministeriön kanssa,
ne kilpalaulavat äänensä käheiksi luvaten
yhä enemmän tutkintoja yhä halvemmalla, voidakseen
turvata itselleen edes jonkinlaisen rahoituksen.
Perkiö esitti myös muutaman parannusehdotuksen. Hänen
mielestään olisi etu, jos rahanjaossa palkittaisiin
annettua opetusta eikä pelkästään leimoja
paperilla. Opetukseen pohjautuva rahanjako rohkaisisi yhteistyöhön
yksiköiden välillä ja välttäisi rahanjaon
vääristymät esimerkiksi sellaisessa tilanteessa,
jossa taloudellinen nousukausi imuroi valikoivasti tietyn alan
opiskelijat töihin suoraan luennolta.
- Toiseksi haluaisin lisätä järjen käyttöä
mekaanisten mallien ohi. Lisää rahaa kehittämistoimiin
ja uusiin ohjelmiin, jonka tulee kokeilun onnistuttua siirtyä
mallin perusteella jaettavaan osaan. Tällöin ne yksiköt,
jotka järjestelmän alkuhetkellä opettivat huonosti
ja halvalla, eivät ole tuomittuja jatkamaan huonosti ja halvalla.
Lopuksi Perkiö toivotti tervetulleiksi pari korvamerkittyä
rahasummaan: 10 miljoonaa markkaa yliopisto-opettajien pedagogisten
taitojen kehittämiselle ja lisäpanostusta opiskelijakirjastoihin.
Kisrti Sintonen
(painetun lehden sivuilla 11-15)
|