Suunnittelija - yhteistyön tekijä
Suunnittelija, tuottaja, koordinaattori, kehittäjä,
konsultti, kouluttaja, kurssinjohtaja, koulutuksen vetäjä,
hankesuunnittelija, yritysasiamies, projektipäällikkö,
opinto-ohjaaja, sihteeri, tietopalveluhenkilö. Helsingin
yliopiston Aikuiskoulutuskeskuksessa suunnittelijana toimiva Mervi
Varja kirjoittaa ohessa suunnittelija monista rooleista.
Helsingin yliopiston Aikuiskoulutuskeskuksessa toimii aikuiskoulutuksen
suunnittelutehtävissä noin 200 henkeä koulutussuunnittelijan,
suunnittelijan, erikoissuunnittelijan, projektisuunnittelijan,
projektikoordinaattorin, projektipäällikön, kurssinjohtajan
tai koulutuspäällikön nimikkeillä. Suunnittelijoita
toimii lisäksi yliopiston eri ainelaitoksilla, kirjastoissa
ja atk-palveluissa. Tätä kirjoitustani varten pyysin
Aikuiskoulutuskeskuksessa työskenteleviä kollegojani
kertomaan työtehtävistään ja vastuistaan.
Suunnittelijan työnkuva ja häneltä vaadittava
asiantuntemus vaihtelee paljon sen mukaan millä aikuiskoulutuksen
alueella suunnittelija työskentelee, ts. yrityksille järjestettävän
tilauskoulutuksen suunnittelu vaatii erilaista osaamista kuin
avoimen yliopisto-opetuksen suunnittelu; laajojen, ihmisen työuraa
uudelleensuuntaavien työllisyyskoulutuksien suunnittelu ei
onnistu täysin samoin eväin kuin lyhytkestoisten ammatillisten
täydennyskoulutuskurssien suunnittelu ja vielä: verkko-opintojen
suunnittelu edellyttää erilaista osaamista kuin lähiopetuksen
suunnittelu. Suunnittelijan työuralla liikkuminen näiden
eri alueiden välillä on tavallista ja - hedelmällistäkin.
Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty
Missä rooleissa suunnittelija sitten toimii? Kollegojeni
työnkuvauksista esiintyi mm. seuraavia rooleja: suunnittelija,
tuottaja, koordinaattori, kehittäjä, konsultti, kouluttaja,
kurssinjohtaja, koulutuksen vetäjä, hankesuunnittelija,
yritysasiamies, projektipäällikkö, opinto-ohjaaja,
sihteeri, tietopalveluhenkilö. Suunnittelija toimii mahdollistajana:
luo puitteet yhteistyökumppaneidensa työlle ja toimii
kuin liima, joka liittää näiden kumppaneiden: opiskelijoiden,
opettajien, kurssisihteerien, yritysten, yhteistyöoppilaitosten,
yliopistohallinnon ja rahoittajien työn siksi orgaaniseksi
kokonaisuudeksi, jota koulutus parhaimmillaan on. Suunnittelija
on siis ennen kaikkea yhteistyön tekijä. Tämä
asiantuntija ei voi sulkeutua kammioon. Ja vaikka hyvin suunniteltu
olisi puoliksi tehty, ilmenee aina jotain ennakoimatonta. Siispä
suunnittelija on kokopäivätoiminen ongelmanratkaisija,
jonka sormi ei saa mennä suuhun.
Koulutussuunnittelutyöhön ei ole olemassa varsinaista
ammatillista koulutusta. Suunnittelijan toimeen vaaditaan ylempi
korkeakoulututkinto, jonka koulutusala voidaan tointa täytettäessä
joko määritellä tai jättää määrittelemättä
riippuen suunnittelijan toimenkuvasta. Koulutuksen suunnittelutehtävissä
on näin ollen eri alojen väkeä - ei pelkästään
kasvatus- tai aikuiskasvatustieteilijöitä. Suunnittelija
on kuitenkin ennen kaikkea aikuiskoulutuksen asiantuntija, eikä
hänellä siis aina ole syvää substanssiasiantuntemusta
siltä alalta, jonka koulutusta hän suunnittelee. Tällöin
suunnittelijalta vaaditaan laaja-alaisuutta sekä kykyä
liikkua joustavasti eri koulutusalojen problematiikkojen välillä.
Kollegani avoimesta yliopistosta kirjoittaa työnsä
edellyttämistä valmiuksista näin:
No, ensinnäkin haluaisin korostaa sitä, miten olennaisen
tärkeää on yliopistolaitoksen toiminnan ja hallinnon
tuntemus. Miten päätökset valmistellaan, esitellään
ja tehdään ja miten asioiden käsittely etenee? Miten
asiat ylipäänsä hoidetaan? Keneen kannattaa olla
milloinkin yhteydessä?
Toiseksi on tietysti tärkeää tuntea yliopiston
aineiden koko kirjo. Laskeskelin kerran, että olen itse suunnitellut
noin 40:ää eri oppiainetta 5:stä eri tiedekunnasta.
Vaikka kaikista ei voikaan olla sisällön asiantuntija,
täytyy ymmärtää kuitenkin jotain oppiaineiden
erityispiirteistä ja varsinkin niiden opettamisen perusfilosofiasta.
Tällaista valtavaa tietämystä ei vaadita juuri
miltään muulta työntekijäryhmältä
koko yliopiston piirissä, sillä yleensä kaikissa
muissa hommissa riittää korkeintaan yhden tiedekunnan
aineiden ja hallintokäytäntöjen tuntemus.
Sitten pitäisi olla perehtynyt pedagogiikkaan ja eri
ainedidaktiikkoihin, uusimpiin opetusmenetelmiin ja oppimisteorioihin
sekä opetusteknologian kehitykseen. Samalla pitäisi
osata haistella ilmaa sen suhteen, mitkä aineet ovat
milloinkin tulossa suosioon ja mitkä taas menettämässä
sitä. Pitäisi hallita markkinoinnin perusteet ja tietotekniikan
sujuva käyttö. Monimuoto-opetuksessa joutui myös
kirjoittamaan paljon oppimateriaalia, opiskeluohjeita yms.,
joten sujuva kynä pitäisi olla, mutta mielellään
myös taitoa tehdä julkaisuja, oikolukea, taittaa ja
käsitellä kuvia. Esiintymistaitoakin tarvitaan.
Edeltävästä saa mielestäni melkoisen kattavan
kuvan niistä valmiuksista, joita avoimen yliopiston suunnittelutyössä
tarvitaan. Täydennyskoulutuspuolella vaaditaan näiden
lisäksi hyvää tuntumaa työelämän
muutoksiin, alueellisiin toimijoihin, asiakaskohderyhmiin, ammatillisiin
järjestöihin ja yritysmaailman toimintatapoihin. Työvoimakoulutuksen
suunnittelutyössä voivat lisäksi painottua elämänhallinnan
ja urasuunnittelun ohjauksen taidot ja kyky pitkäjänteiseen
sitoutumiseen opiskelijan ohjauksessa.
Koulutuksen laaja työsarka
Mitä suunnittelija sitten tekee ts. millaisia suunnittelijan
vastuulla olevia osakokonaisuuksia koulutusprosessiin voi sisältyä?
koulutustarpeen analyysi joko tietyssä organisaatiossa,
ammattikunnassa tai yleisemmin koulutusmarkkinoilla, joista viimeisin
pitää usein sisällään yhteiskunnallisten
trendien havainnointia
- hankesuunnittelu tai/ja koulutuksen ideointi
- budjetointi ja talouden seuranta
- koulutuksen rahoituksen hankkiminen itse järjestetyssä
koulutuksessa
- koulutustarjousten laatiminen tilauskoulutuksissa
- koulutuksen markkinointi ja siitä tiedottaminen
- koulutuksen varsinainen suunnittelu:
- oppimissisältöjen teemoitus
- toteuttamistapojen suunnittelu
- aikataulutus
- oppimateriaaleista sopiminen, niiden tuottaminen tai hankinta
- tiloista ja oheispalveluista sopiminen
- osallistuminen oppimisympäristön suunnitteluun
ja toteutukseen esim. verkkoopetuksessa
- kouluttajien etsiminen ja sopimusten laatiminen
(ehkä myös kilpailuttaminen)
- mahdollisen tukihenkilöstön rekrytointi
- koulutuksen ohjaus-, suunnittelu- ja toteuttamistiimien koollekutsuminen
ja koulutusohjelman koordinointi
- opintoneuvonta ja oppimisprosessien ohjaaminen (mm. hopsit
ja heksit)
- kouluttajana toimiminen omalla osaamisalueella
- koulutuksen arvioinnin/laadunvalvonnan toteuttaminen
- koulutusta koskevien raporttien ja selvitysten laadinta
Suunnittelijoiden vastuulla on myös aikuiskoulutusorganisaation
pitkäjänteisempi kehittämistyö, josta mainitsisin
mm. seuraavat tehtävät:
- koulutustarjonnan suunnittelu ja toimeenpanosuunnitelmien
laadinta
- sidosryhmäyhteistyön luominen ja ylläpito
ts. alueelliset, ammattiryhmäkohtaiset, oppilaitosten väliset
ja yliopiston sisäiset yhteistyösuhteet sekä
suhteet asiakkaisiin
- oman koulutus/erikoisalan tutkimuksen ja kehityksen seuranta
- oman organisaation toiminnasta tiedottaminen ja markkinointistrategioiden
kehittely
- kouluttaminen ja konsultointi liittyen organisaation/omiin
vahvuusalueisiin
- työyhteisön kehittäminen
Rahoitusta etsittävä ulkopuolelta
Aikuiskoulutuksen suunnittelutyö voi parhaimmillaan olla
varsin itsenäistä, jopa luovaa, mutta usein myös
varsin yksinäistä vastuunkantamista. Avoimen yliopiston
puolella itsenäisyyttä ja luovuuttakin rajoittaa yliopiston
ainelaitosten tiukka ohjaus, mikä liittyy opintojen vastaavuusperiaatteeseen.
Työn sirpaleisuuden, jatkuvan kiireen ja yliopiston jäykän
byrokratian kokevat monet suunnittelijat ongelmaksi. Suunnittelijan
onnistumisen kokemukset liittyvät usein tilanteisiin, joissa
omat tai tiimissä synnytetyt uudet ideat tai toteutusratkaisut
osoittautuvat toimiviksi tai kun opiskelijat antavat hyvää
palautetta onnistuneen koulutuskokonaisuuden päätteeksi.
Täydennyskoulutuspuolen antama aikuiskoulutus ei pääsääntöisesti
ole valtion budjettirahoituksen piirissä, vaan rahoitusta
on etsittävä ulkopuolelta. Varsinkin pienissä yksiköissä
eletään kädestä suuhun, eikä mielekkään
toiminnan edellyttämää liikkumavaraa saatikka varoja
kehittämistyöhön yksinkertaisesti ole. Tämä
asettaa suunnittelijan usein kohtuuttoman paineiseen tilanteeseen,
jossa loppuun palamisen vaara on suuri. Suunnittelijan on tahkottava
taloon hankkeita, projekteja, tilauskoulutusta tai voittoa tuottavia
kursseja niin, että hän ja hänen työtoverinsa
saisivat palkkansa. Suunnittelija asetetaan yksityisyrittäjän
vastuuseen yliopiston kelvottomilla, tavallisimmin A20-A21, palkoilla
ts. tuloksellisuus ei näy palkkapussissa. Myös palkkauksen
suhde toimeenpanovastuuseen koetaan usein ongelmalliseksi, josta
seuraava kommentti eräältä suunnittelijalta:
Kun budjetit ovat useita satoja tuhansia markkoja on palkan
ja "toimeenpanovastuun" suhde kyllä vähän
ongelmallinen. Käsitykseni mukaan vastaavista tehtävistä
maksetaan yliopiston ulkopuolella neljännes, jopa kolmannes
enemmän palkkaa. Meillä suunnittelija hankkii periaatteessa
itse palkkarahoituksensa, eikä budjettivirkoja ole koko yksikössä
yhtään kappaletta. Tämä alituinen keskittyminen
rahoituksen hankkimiseen haittaa kyllä useinkin koulutussisältöjen
suunnittelua, mutta kai tähän alituiseen "ehdolliseen
tulevaisuudessa elämiseen" on jo muutamassa vuodessa
tottunut.
Tässä viitataan epävarmuuteen, jossa aikuiskoulutuksen
suunnittelijat usein työskentelevät. Suhdannevaihtelut
heijastuvat koulutuksen kysyntään ja valtion koulutuspoliittiset
linjaukset vaikuttavat rahoituksen kokonaismäärään
ja sen suuntautumiseen eri kolutussektoreille. Työvoimakoulutus
oli lamahitti, mutta nyt satsataan avoimeen yliopistoon, kunnes
taas on seuraavan vaiheen vuoro. Epävarman tulevaisuuden
oloissa työnantaja on pitkään suosinut määräaikaisia
työsuhteita, joskin vakituisten työsuhteiden määrä
on onneksi lisääntynyt viime vuosina.
Määräaikaisuus ja palkkaus tuntuvat olevan yleinen
huolenaihe. Lopuksi kommentti palkkauksesta työtoveriltani:
Heh... Tämä kai se suurin ongelma meillä kaikilla
on. Palkkahan on naurettava, eikä missään suhteessa
työn vaativuuteen. Akavalainen keskiansio on usean tonnin
päässä ja tuntuu vuosi vuodelta karkaavan kauemmaksi.
Mervi Varja
Suunnittelija
Aikuiskoulutuskeskus
Helsingin yliopisto
(painetun lehden siviulla 16-18)
|