Mitä amanuenssi
todella tekee?
Amanuenssin virkoja on sekä yliopistojen keskushallinnossa
että laitoksilla. Amanuenssi on periaatteessa hallintovirassa,
jossa tehtäviin ei kuulu tutkimusta tai opetusta. Tehtävät
vaihtelevat paljon yliopistojen välillä ja yliopistojen
sisällä. Tyypillistä myös on, että amanuenssin
tehtävät muokkautuvat niitä hoitavan ihmisen ja
laitoksen tarpeiden mukaan ja itse kunkin tehtävät vaihtelevat,
lisääntyvät ja muuttuvat vaativammiksi työuran
aikana. Pikakysely Jyväskylän yliopiston laitosten amanuensseille
kuitenkin yllätti: sekä tehtävien laatua, määrää
että kirjoa oli paljon odotettuakin enemmän. Tämä
kirjoitus perustuu kyselyssä saamiini tietoihin ja kommentteihin,
joita alla usein siteeraan suoraan.
Tehtävät ja "harrastukset"
Useimpien amanuenssien tehtäviin kuuluu lähes kaikkia
seuraavista, vaikkei lista edes ole tyhjentävä: 1) hallinnolliset
asiat: opetussuunnitelmat, työnjaot ja opetusohjelmat, 2)
opintoasiat: opinto-ohjaus, opinto-oikeudet ja suoritusten vastaavuudet,
3) henkilöstöasiat: virkojen täytöt ja uuden
henkilöstön perehdyttäminen, 4) tiedotustehtävät
ja raportointi, 5) kansainvälisten yhteyksien hoito, 6) osallistuminen
laitoksen, laitosten, tiedekunnan tai koko yliopiston työryhmiin,
7) alumniasiat, 8) kirjastoasiat ja julkaisut, 8) ynnä sekalaisia
tehtäviä kymmenien projektien talouden hallinnoinnista
kalustohankintoihin, muuttojen ja remonttien organisointiin ja
siivousyhdyshenkilönä toimimiseen.
Vaikka kyse on hallintovirasta, moni amanuenssi myös tutkii
ja/tai opettaa. Ääripäissään amanuenssin
tehtävät saattavat olla jopa pelkästään
tutkimusta tai opetusta, useimmilla virka-aikana tehtävä
opetus tai tutkimus on melko vähäistä. Useimpien
tutkimus liittyy omiin jatko-opintoihin, jolloin työ tehdään
virka-ajan jälkeen "yön tunteina, kun ei muulloin
aikaa ole". Väitöskirjan tekoon virka-aikana voi
saada luvan tai peräti kehotuksen, mutta sehän on "käytännössä
toteutumaton yhtälö, tietenkin". Amanuenssin tutkimus,
oman alan artikkeleiden kirjoittaminen tai jatko-opiskelu onkin
varsin selkeästi harrastus, koska tutkimuksessa meritoituminen
ei uralla etenemiseen tai edes palkkaukseen juuri vaikuta.
Amanuenssien opetustehtävät vaihtelevat laitoksen perusopetuksesta
henkilöstön perehdyttämiseen. Niihin voi kuulua
luennointia, harjoituskurssien opetusta, seminaarityöskentelyä,
tutorointia, tentaattorina toimimista, raporttien lukemista, tasokokeiden
järjestämistä, pro gradu -praktikumien vetämistä
sekä tutkielmien ohjausta ja tarkastamista.
Koulutus
Laitoksilla toimivilta amanuensseilta edellytetään
oman tieteenalan ylempi korkeakoulututkinto. Kyselyyni vastanneista
kolmanneksella on jatkotutkinto, muista liki yhtä moni suorittaa
parhaillaan jatkotutkintoa.
Ilman asiantuntijakoulutusta suurinta osaa amanuenssin tehtävistä
olisikin mahdotonta hoitaa. Tätä oman alan tuntemusta
tarvitaan erityisesti esimerkiksi opinto-ohjauksessa, tiedottamisessa
sekä laitoksen toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä.
Viime aikoina on usein korostettu opinto-ohjauksen merkitystä
pyrittäessä parantamaan yliopistojen "tulosta",
siis pyrittäessä lyhentämään opiskeluaikoja
ja lisäämään tutkintojen määrää.
Amanuenssit ovat tässä työssä avainasemassa.
Samaa ajantasaista asiantuntemusta omasta tieteenalasta, sen opiskelusta
ja tutkimuksesta tarvitaan tiedottamisessa niin opiskelijoille
kuin yliopiston ulkopuolellekin. Amanuenssit hoitavat yleensä
tiedotuksen esimerkiksi abeille ja muille tuleville opiskelijoille.
Senkin merkitys on kasvamassa kun kilpailun motivoituneista, lahjakkaista
opiskelijoista odotetaan kiristyvän eri oppilaitosten välillä.
Amanuenssi on monesti laitoksen kävelevä tietopankki.
Virka on pysyvä ja sen hoitaja yleensä pysyy tehtävässä
pitkään, jopa vuosikymmeniä. Laitosten johtajat
ja suuri osa muuta henkilöstöä vaihtuu - usein
tiuhaakin tahtia. Amanuenssi on perehtynyt laitoksen toimintaan,
tarvittavaan lainsäädäntöön ja hallintomenettelyihin,
joten hän tietää ja muistaa mitä pitää
tehdä, milloin, miten sekä kuinka asioita on ennen hoidettu
ja mitä on opittu. Amanuenssi on jo virkansa puolesta mukana
laitoksen kaikessa toiminnassa ja yhteistyössä laitoksen
kaikkien henkilöstöryhmien kanssa, joten työssä
kertyy kokemusta ja näkemystä niin opetuksesta, hallinnosta
kuin tutkimuksestakin.
Kymmenen-viidentoista viime vuoden aikana hallintovirkoja on
perustettu yliopistoissa selvästi enemmän kuin opetusvirkoja.
Laitoksilla tämä ei näy, vaan hallintovirat ovat
monin paikoin vähentyneet. Ulkopuolista rahoitusta käytetään
hyvin harvoin hallintohenkilöstön palkkaamiseen. Tilanne
onkin vaikein monilla "hyvinvoivilla" eli paljon ulkopuolista
rahoitusta saavilla aloilla: laitosten koko henkilöstön
määrä on saattanut kasvaa nelin-, viisin-, jopa
kuusinkertaiseksi, mutta hallintohenkilöstöä on
edelleen yhtä monta kuin ennen laitoksen kasvua. Myös
yliopistojen opiskelijamäärät ovat kasvaneet lähes
kaksinkertaisiksi. Eivätkö opintoneuvonta ja muut opetushallinnon
tehtävät lisäänny opiskelijamäärien
kasvaessa? Eivätkö henkilöstö- ja taloushallinnon
tehtävät lisäänny laitoksen henkilöstömäärän
kasvaessa? Samaan aikaan yliopistojen keskushallinnosta on vielä
siirretty tehtäviä laitosten hoidettaviksi. Myös
monenlainen raportointi, toiminnan suunnittelu ja kehittäminen
sekä ulkopuolisen rahoituksen hankinta ja hallinnointi laitoksilla
on lisääntynyt. Amanuenssit ovat mukana kaikessa tässä
työssä.
Palkkaus
Amanuenssien sijoituspalkka luokka on yleensä A 18 - 19,
johon saa yhden palkkaluokan määrävuotiskorotuksen
neljän vuoden palvelun jälkeen. Maisteriamanuenssi on
siis uransa huipulla palkkaluokassa A 19 - 20, lisensiaatti ja
tohtori saavat palkkaluokan tai pari enemmän. Uralla eteneminen
muihin tehtäviin ei monellekaan ole mahdollista, koska paremmin
palkattuja hallintovirkoja ei laitoksilla ole eikä koko yliopistossakaan
niitä monelle riitä. Amanuenssien palkkausta eräs
kolleega kuvasikin lyhyesti ja ytimekkäästi lähinnä
loukkaukseksi, kun moni muissa tehtävissä aloittava
vastavalmistunut maisteri menee yliopistossakin helposti palkkauksessa
kokeneen amanuenssin ohi.
Kommentteja amanuenssin roolista
Amanuenssit tuntuvat kuitenkin olevan työhönsä
hyvin motivoituneita, innostuneita ja valmiita kehittämään
itseään. Tehtäviä pidetään haastavina,
vaihtelevina ja kiinnostavina. Hyvänä pidetään
myös työn jatkuvuutta ja vuosien varrella kertynyttä
omaa asiantuntijaverkosta, jonka puoleen voi kääntyä.
Näin amanuenssit itse kommentoivat omia tehtäviään
ja rooliaan: "Amanuenssin titteli sinänsä on tarjonnut
oikein hyvän toimintatilan. Amanuenssi onkin ja voi toivottavasti
myös jatkossa toimia asiantuntijanimikkeenä, johon työnkuva
voidaan sopia ja suunnitella kulloisenkin tehtäväkentän
mukaan. ... Samalla mielestäni työn ja vastuun vaativuuden
mukaan amanuenssin palkkahaitaria pitäisi laventaa, silloinhan
tittelille voisi helpommin ajatella myös akateemisesti laajempaa
haitaria."
"Pidän amanuenssin virkaani mielenkiintoisena, tuulisena
ja kiireisenä työnä. Haluan kehittää
ammattitaitoani erityisesti sisällölli- sesti, sillä
laitoksen opinto-ohjaajana minulla on vastuuni siitä tiedosta,
jota annan opiskelijoille paitsi opintojen suunnittelusta, myös
si-sällöstä pääaineen osalta. ... Yksi
tärkeä osa-alue työssäni on lisäksi tieteestä
tiedottaminen eli tieteen popularisointi.
Yliopistojen tehtävä on vapaa tutkimus ja siihen perustuva
korkein opetus. Tulosvaatimukset kovenevat vuosi vuodelta. Amanuenssit
ovat omanlaisinaan erityisasiantuntijoina mahdollistamassa juuri
yliopistojen perustehtävän toteutumista ja tuottamassa
yliopistojen tulosta.
Tellervo Keto, amanuenssi
Jyväskylän yliopiston
englannin kielen laitos
(painetun lehden sivuilla 19-21)
|