Kokonaistyöaika vähensi lehtorien opetusmäärää
vain joillakin aloilla
Yliopistonlehtorien liitto teki maaliskuussa otantatutkimuksen
kokonaistyöajan työsuunnitelmista. Vain 36% vastanneista
lehtoreista ilmoitti opetusmääränsä vähentyneen.
Järjestelmään tyytyväisiä löytyi
kuitenkin enemmän kuin tyytymättömiä.
Kokonaistyöaikasuunnitelmia, joissa opetusvelvollisuuden
sijasta suunnitellaan vuosittainen 1600 tunnin työaika, on
kaikissa yliopistoissa tehty jo muutama vuosi. Yliopistonlehtorien
liitto teki maaliskuussa otantatutkimuksen, jonka tarkoitus oli
saada tietoa siitä, miten suunnitelmia tehdään
ja miten tyytyväisiä jäsenet niihin ovat.
Vastauksia saatiin 56 jäseneltä. Kyselylomakkeen lisäksi
sain suurelta osalta myös kuluvan vuoden suunnitelman sekä
vapaamuotoisia kommentteja. Vastaajista ap-lehtoreita oli 16 ja
yp-lehtoreita 35 ja tuntiopettajia 5. Määräaikaisia
oli seitsemän. Maistereita oli 16, samoin lisensiaatteja,
tohtoreita oli 13, dosentteja 5 ja koulutukseltaan muita 6. Seuraavassa
on joitakin tuloksia ja niihin liittyvä kommentteja.
Joustoa työaikasuunnitelmiin ei saa juuri muualta kuin tutkintovaatimuksista.
Suunnittelun pitäisi alkaa resurssikartoituksesta, käytettävissä
olevien opettajaresurssien ja opetussuunnitelmien vertailusta.
Vain 32% ilmoitti, että joustoa haetaan. Merkitseekö
tämä sitä, että halutaan pysyä vanhoissa
tutkintovaatimuksissa vai sitä, että mielekkäältä
tuntuvat muutokset on jo tehty - ehkä osittain molempia.
Se, että resurssivertailuja ei tehdä 30%:ssa yksiköitä
viittaa kyllä vanhassa pitäytymiseen. Kurssien sisällön
ja opetustapojen suhteen vapaus oli lisääntynyt vain
32%:lla. Tämä merkinnee vanhassa pitäytymisen lisäksi
sitä, että resurssitilanteen kireyden takia monessa
yksikössä ajatellaan, että muutoksiin ei ole varaa.
Yhteistyötä pitää lisätä
Virkaehtosopimuksen mukaista suunnittelumenettelyä käytetään
noin joka toisessa laitoksessa. Yksikön johtajan kanssa kahdenkeskisiä
neuvotteluja kävi 40%, heistä kolme neljäsosaa
itse tekemänsä suunnitelman perusteella. Yhteistyötä
pitää lisätä. Vain porukka yhdessä pystyy
tekemään muutoksia, jotka se hyväksyy. Kahdenkeskiset
neuvottelut eivät riitä, ne kasaavat yksittäisille
opettajille velvollisuuksia, joihin hän niukkuustilanteessa
vastaa (johtajan mielestä hänen on vastattava) siten,
että suunnitelmasta tulee näennäissuunnitelma,
jonka tuntimäärät eivät vastaa todellisuutta.
Puolet on sitä mieltä, ettei opetuksen seurannassa
ole epäkohtia, vaikka VES:ssa sovitulla tavalla eli vain
tulosten perusteella seurataan ainoastaan 27%:a. Oman vapaamuotoisen
ilmoituksen antamista (21%) ei ilmeisesti pidetä ongelmana.
Selvästi VES:n vastaista seurantaa tehtiin sekä lomakkeilla
(16%) että yksikön kanslian toimesta (13%). Seurannan
puuttuminen oli yllättävän yleistä: kolmetoista
vastaajaa ilmoitti, ettei heillä ole tietoa mistään
seurannasta. Tämä ei ole pelkästään hyvä
asia. Se voi olla merkitä välinpitämätöntä
suhtautumista koko suunnitelmiin: pidetään kiinni vanhasta
opetusvelvollisuusajattelusta ja tehdään lumesuunnitelmat.
Vain kaksi ilmoitti, ettei sopimusta tehdä kirjallisena.
Tiedon hyväksymisestä saa 80% ja sopimuksista allekirjoitetaan
70%. Omituiselta johtamiselta tuntuu se, että vain puolet
sopimuksista on yksikön opettajien nähtävissä.
Miksi tällainen salailu? Ainakin se on VES:ssa sovitun suunnittelukäytännön
vastaista. Puolet ilmoitti, ettei suunnittelussa käytetä
kertoimia. Kertoimia käyttävistä kolmasosa ei pitänyt
niitä oikeudenmukaisina. Aika monessa paikassa tuntuu unohdetun
se, että keskimääräisen kertoimen lehtorilla
pitää VES:n perusteella laskettuna olla noin neljä.
Työpaineita tullut lisää
Se että määrärahojen jakoperusteet ovat muuttuneet
samanaikaisesti kokonaistyöaikaan siirtymisen kanssa, on
merkinnyt monessa yksikössä työpaineiden lisääntymistä.
Vain 36% ilmoitti opetusmäärän vähentyneen
ja muutamalla opetus oli lisääntynyt yli opetuskattojen
selvästi VES:n vastaisesti. Vastaajista 16 ilmoitti opetustuntien
vähennyksen määrän. Se oli keskimäärin
(mediaani) 50 tuntia. Melkein kaikilla perusteena oli tutkimustyö.
Ryhmäopetuksen osalta tuntimääriin tyytymättömiä
oli 16%. VES:n mukaisen luentokaton ylitti n. 30%, heistä
80% oli suostunut siihen, pitäen sitä kokonaisuuden
kannalta edullisena, mutta 20% (3) oli VES:n vastaisesti määrätty
ylityöhön ilman korvausta.
Taulukko 1.
Suunnitelmaan merkittyjen tuntien riittävyys (vain
mielipiteensä ilmaisseet)
|
Riittävyys |
Yksityis-
ohjaus |
Etä-
opetus |
Monimuoto-.
opetus |
Muu
opetus |
Opetuksen
suunnittelu |
|
Kyllä |
20 |
1 |
2 |
13 |
17 |
Ei |
16 |
16 |
12 |
17 |
17 |
|
Taulukosta 1 näkyy selvästi,
että muun kuin ryhmäopetuksen osalta tuntimäärissä
on selviä ongelmia. Suunnitelmiin tulee liian pieniä
tuntimääriä. Opetusvelvollisuusaikaan näitä
töitä ei otettu mitenkään huomioon, ja uuteen
järjestelmään siirryttäessä on matemaattisia
aineita lukuun ottamatta tapahtunut selvää alimitoitusta.
Kun 16 yhteensä 17:stä etäopetuksestaan ilmoittaneesta
ja 12 kaikkiaan 14:stä monimuoto-opettajasta on sitä
mieltä, että suunnitelmaan hyväksyttiin liian pieni
tuntimäärä, voidaan todeta, että uusien opetusmuotojen
käyttöönotto tapahtuu tekemällä resurssoinnin
näennäissuunnitelmia vähättelemällä
työn määrää. Lisäksi tapana näyttää
olevan käyttää hyväksi opettajan innostuneisuutta
esimerkiksi verkko-opetuksen suunnitteluun. Ohjaustuntien ja muun
opetuksen osaltakaan tilanne ei ole hyvä, ei myöskään
opetuksen suunnittelun osalta. Yksi syyn näihin ongelmiin
on varmaankin se, että työnantajan keskeinen tavoite
korvattaessa perinteinen ryhmäopetus muilla ei suinkaan ole
opetuksen kehittäminen vaan säästöt.
Kolmasosalla oli hallintotehtäviä yli 100 tuntia, keskimääräinen
(mediaani) ylitys oli 150 tuntia. Puolella opetusmäärä
aleni vastaavasti, puolella ei. Hallinto rasittaa siis raskaasti
kohtalaisen pientä osaa lehtoreista. Hyvin suuri hallintotehtävien
määrä ilman opetustyön vähenemistä
on harvinaisuus. Hallintotehtävissä yleisin ongelma
on niiden ennakointi. Vuotta etukäteen on vaikea jakaa tulevat
tehtävät ja arvioida niiden vaatima työmäärä.
Vuoden aikana kolmasosalle tuli yli 20 tuntia lisätöitä,
vain puolelle tämä korvattiin jotenkin. Ennakointi on
vaikeaa, eikä ratkaisu ennakointiongelmaan ole ainakaan se,
että kaikki yksityiskohdat pyrittäisiin ennustamaan
tunnin tarkkuudella.
Tutkimus vähensi opetusta vain puolella
Yli puolella vastanneista on suunnitelmassaan tutkimusaikaa.
Tämä vaikuttaa hyvältä, mutta kun tutkimusaikaa
saaneista puolet ilmoittaakin, että opetusmäärä
ei alentunut vastaavasti, paljastuu asian nurja puoli. Vastanneista
kuusi oli määrätty vastoin tahtoaan merkitsemään
suunnitelmaan myös tutkimusta ilman, että opetuksen
määrä pieneni. Tutkimustyö on selvästi
työtä, joka ei ollut lehtorin virkatyötä ennen
kokonaistyöaikaan siirtymistä. VES:n mukaan kaikki tällainen
työ vähentää vastaavasti lehtorin opetustyötä.
Millä kikalla sitten päädytään siihen,
ettei se vähenekään? Väärällä
laskutavalla. VES:n mukaan käytettävä laskutoimitus
on vähennyslasku: Kun lehtori n työhön lisätään
jotain siihen aiemmin kuulumatonta - tutkimus on aina tätä
- opetuksen määrä vähenee vastaavasti. Väärä
tapa on yhteenlasku: Lasketaan pieniä kertoimia (2-3) käyttäen
opetukseen kuluvaa tuntimäärää, päästään
ehkä hiukan toiselle tuhannelle ja todetaan, että kyllähän
suunnitelmaan on mahduttava tutkimustakin. Vähennyslaskulla
luvusta 1600 alaspäin päästään aivan
toiseen lopputulokseen vastaavilla kertoimilla. Viimeistään
tässä vaiheessa työnantaja hyväksynee keskimääräisen
kertoimen 4.
Tutkimuksen määrä suunnitelmassa, oli sitä
sitten paljon tai ei ollenkaan, oli halutun suuruinen suurin piirtein
yhtä usein kuin liian pieni, liian suureksi sen ilmoitti
vain yksi. Tuntimäärän ilmoitti 26. Se oli keskimäärin
(mediaani) 192, mikä on melko hyvin sopusoinnussa keskimääräisen
opetustuntien vähennyksen 50 kanssa. Vajaa viidesosa ilmoitti,
että tutkimusajan edellytys on kirjallinen suunnitelma. Suuressa
yksikössä tämä voi olla tapa helpottaa päätöksentekoa,
mutta siihen sisältyy vaara, että tutkimustyö keskittyy
väitelleille tai dosenteille, joilla on jo näyttöä
ja jotka osaavat tehdä suunnitelman. Maisterien ja lisensiaattien
jatkokouluttautuminen ei saisi jäädä toissijaiseksi.
Jos tutkimusaikaa ei pystytä antamaan kaikille, pitäisi
pyrkiä tasapuoliseen vuorotteluun.
Lehtorin ei ole viisasta tehdä suunnitelmaa, jossa on tutkimusaikaa
ilman, että opetusmäärä vähenee. Kiistatilanteessa
voi vedota VES:een. Jos suunnitelmaan on merkitty tutkimusta,
työnantajalla on oikeus vaatia myös tuloksia. Missään
nimessä ei pidä tehdä yli 1600 tunnin mittaista
suunnitelmaa, jotta siihen tulisi näkyviin tutkimus. Tämä
johtaa yleensä vain siihen, että johtaja pienentää
tasapuolisesti kaikkia tuntimääriä, jotta summaksi
tulee 1600. Näennäissuunnitelma ei ole huono pelkästään
lehtorille, se on sitä myös yksikölle. Kun raporteista
näkyy täysin virheellinen opetuksen ja tutkimuksen suhde,
ja lukuja verrataan tulostietoihin, voidaan todeta, että
yksikön tutkimustoiminta on tehotonta ja että sillä
on riittävät resurssit.
Kun sisäänottoa on kasvatettu ja ehkä edelleen
kasvatetaan, nämä väärin tehdyt työaikasuunnitelmat
antavat väärää tietoa opetuksen kustannuksista.
Esimerkiksi joidenkin kasvatustieteellisten yksiköiden voisi
olla parempi tehdä realistisemmat suunnitelmat, jotta ne
voisivat selvemmin osoittaa, että resurssitilanne on huono
ja että lehtorin tutkimustyö on suurelta osin omalla
ajalla ylityönä tehtyä.
Yksiköiden väliset erot suuria
Edellä olevasta käy ilmi, ettei tyytyväisyys kokonaistyöaikaan
ole rajatonta. Mielipiteensä ilmaisseista tyytymättömiä
on kuitenkin vähemmän (36%) kuin tyytyväisiä.
Tilanne oli sama myös äärimäisissä mielipiteissä:
Hyvin tyytymättömiä oli viisi ja hyvin tyytyväisiä
yhdeksän. Kaksi kolmasosaa sai mielestään vaikuttaa
suunnitelman sisältöön riittävästi. Keskimäärin
siis ollaan jäsenistön mielestä menty oikeaan suuntaa,
mutta yksikköjen väliset erot ovat suuria.
Vai ollaanko menty mihinkään? Neljäsosa ilmoittaa,
että opetus on katossa eli sama kuin entinen opetusvelvollisuus.
Kun vain 36% ilmoitti opetustyön vähentyneen ja 61%
ilmoitti, ettei vapaus ole lisääntynyt, voidaan todeta,
että kokonaistyöaikaan siirtymisen eduista on päässyt
nauttimaan vain osa.
Taulukko 2. Tyytyväisyys
aloittain
|
|
Hyvin
tyytymätön |
Tyytymätön |
Tyytyväinen |
Hyvin
tyytyväinen
|
|
Humanistiset ja yhteiskuntatieteet |
0 |
3 |
9 |
5 |
Kasvatustieteet |
2 |
4 |
8 |
1 |
Kielikeskukset |
0 |
2 |
2 |
0 |
Mat.-luonnontiet. |
0 |
1 |
4 |
2 |
Taiteet |
3 |
4 |
2 |
1 |
|
Yhteensä |
5 |
14 |
25 |
9 |
|
Taulukosta 2 nähdään,
että parhaimmassa asemassa näyttävät olevan
matemaattis-luonnontieteelliset oppiaineet. Humanistit ovat melkein
yhtä tyytyväisiä, vaikka heillä muutokset
ovat olleet vähäisempiä ja ilmeisesti tulosbudjetoinnin
takia huonompia.
Kasvatustieteilijöillä tyytyväisyyden vaihtelu
on suurta. Tuntuu siltä, että paikoitellen yritetään
tehdä sekä opetus- että tutkimustulosta resurssien
suhteen täysin ylimitoitettuna. Opettajankoulutuslaitosten
tehtävä on ollut kouluttaa opettajia. Tutkimustyön
perinteinen vähäisyys on selvästi ongelma, kun
rahanjako yliopistossa on jatkotutkintoja ja tutkimusta suosivaa.
Selvästi ongelmallisin tilanne on taideaineissa, sekä
korkeakouluissa että yliopistoissa. Niissä tohtorien
määrä on vähäinen eikä perustutkintojen
määrä suhteessa opettajamäärään
ole kovin suuri. Tiivistettynä voisi sanoa, että tuloksen
heikkous voi johtua myös siitä, että käsite
tulos on määritelty jonkin kannalta väärin,
epäedullisesti. Kokonaistyöajasta saatavat yksilötason
hyödyt ovat oleellisesti riippuvaisia siitä, miten rahanjako
yliopistojen sisällä tapahtuu ja tietenkin myös
siitä, miten yliopistojen perusrahoitus kehittyy.
Matti Grönroos
lehtori
Turun yliopisto
(painetun lehden sivuilla 22-25)
|