P
E K K A
P I H L A N T O
Pääaine kyseenalaistaminen?
Professoriliiton päättäjille ja suurelle yleisölle
suuntaama imagokampanja on herättänyt positiivista huomiota
(Acatiimi 2/2001,
s. 39-40). Professori luonnehdittiin ihmiseksi, jolla on taito
kyseenalaistaa ja katsoa asioita odottamattomalta kannalta.
Tieteen kehitys onkin usein edennyt niin, että vallitsevat
ja vakiintuneet paradigmat on vähä vähältä
tai joskus kertarysäyksellä osoitettu aikansa eläneiksi.
Selvää on, että näissä murrosvaiheissa
professoreja ja muita tutkijoita on ollut barrikadin kummallakin
puolella. Näin täytyykin olla: kaikissa ammatti- ja
ihmisryhmissä on sekä kyseenalaistajia että säilyttäjiä.
Kuitenkin, jos toinen näistä saa liian suuren osuuden,
seuraukset ovat todennäköisesti vahingollisia. Jos säilyttäjät
jyräävät, kyseinen ala jämähtää
paikoilleen. Kyseenalaistajien valtakunnassa taas muutokseen mennään
helposti laput silmillä. Tällaistakin on tapahtunut
yhteiskunnassa alalla kuin alalla. Ajateltakoon vaikkapa pankkikriisiä.
Sen edellä taloudellisen varovaisuuden periaate hyllytettiin
samalla kuin vanhat varovaiset pankinjohtajatkin.
Professori kyseenalaistajana on tietenkin mainonnassa ja muussa
imagon rakentamisessa sallittua liioittelua. Lähes jokainen
aikuinen ymmärtää, että todellisuus ei ole
niin ruusuinen, miltä se näyttää markkinointiväen
luomissa mielikuvissa. Enää ei juurikaan näe sen
typpistä mainosta, jota eräs porilainen kauppias käytti
viime sotien jälkeen markkinoidessaan "kohtalaisen makuista
kessua". Professori kyseenalaistajana ei kuitenkaan ole perätön
lausuma, vaan sitä on pidettävä tavoitteellisena
ohjelmajulistuksena. Sen voisi sanoa tarkoittavan, että professorien
keskuudessa on parhaimmillaan riittävän suuri joukko
kyseenalaistajia. Paljonko on riittävästi, riippuu monista
tekijöitä, ei vähiten kyseisen tieteenalan paradigmaattisesta
ja muusta kehitysvaiheesta.
Lisäksi professori kyseenalaistajana on käsittääkseni
ymmärrettävä yksilötasolla niin, että
jokaisessa professorissa ja professoriksi aikovassa olisi hyvä
olla ainakin uransa jossakin vaiheessa ja jopa jokaisen tutkimushankkeen
suunnitteluvaiheessa vähintään ripaus kyseenalaistajaa.
Muuten tallataan sovinnaisia latuja ja keksitään vain
lisää ruutia.
Viitaten persoonallisuusteorioihin professoreja, kuten kaikkia
muitakin ihmisiä, on mitä erilaisimpia. Esimerkiksi
enneagrammiteorian mukaan ihmiset voivat luokitella itsensä
yhteen yhdeksästä tyypistä, joista jokainen asennoituu
maailmaan ja suuntaa energiansa eri tavalla. Yksi näistä
on juuri kyseenalaistaja, jota luonnehditaan myös epäilijäksi
ja luotettavaksi - kaikkia tyyppejä kuvataan yleensä
kolmella ominaisuudella. Muut enneagrammityypit ovat perfektionisti,
auttaja, menestyjä, romantikko, tarkkailija, optimisti, johtaja
ja rauhanrakentaja. Olen törmännyt akateemisessa maailmassa
kaikkiin näistä.
Tyyppien tunnistamista vaikeuttaa se, että jokaisella niistä
on taipumus suuntautua toisaalta kasvu- ja toisaalta stressitilanteessa
juuri tietyn toisen enneagrammityypin ominaisuuksien suuntaan.
Ei ole kuitenkaan vaikeaa löytää akateemisesta
työyhteisöstä kyseenalaistajan lisäksi esimerkiksi
perfektionistia (uudistajaa, omantunnontarkkaa) tai menestyjää
(suorittajaa, uranrakentajaa). Myös johtaja (vaikuttaja,
itsevarma) tulee yliopistossa usein vastaan. Monesti kammiossaan
istuu syntyjä syviä miettimässä tarkkailija
(pohdiskelija, omavarainen) - ja niin edelleen. On syytä
korostaa, että kaikki nämä ovat tyyppeinä
periaatteessa yhtä hyviä niin professoriksi kuin muihinkin
tehtäviin. Lisäksi jokaisella on mahdollisuus henkiseen
kasvuun, mikä merkitsee oman tyypin vahvuuksien kehittämistä
ja heikkouksien minimointia.
Kyseenalaistinko edellä liiton imagokampanjan? Ei ollut
tarkoitus - se oli hyvä kampanja - mutta minkä teet,
kun pääaineeksi tuli valittua kyseenalaistaminen.
(painetun lehden sivulla 26)
|