Tieteentekijöiden liitto:
Toimikunta selvittämään apurahatutkijoiden asemaa
Tieteentekijöiden liitto jätti 3. huhtikuuta opetusministeriöön
kirjelmän, jossa liitto esittää, että ministeriö
asettaisi laajapohjaisen toimikunnan kartoittamaan apurahatutkijoiden
sosioekonomista asemaa ja tekemään toimenpide-ehdotuksia
sen parantamiseksi. Ohessa kirjelmän teksti kokonaisuudessaan.
Apurahat ovat tärkeä tieteellisen tutkimustyön
rahoitusmuoto. Kaiken kaikkiaan apurahoja myönnettiin Suomessa
vuonna 2000 arviolta 650-700 miljoonaa markkaa. Tieteentekijöiden
liiton 6000 jäsenestä noin 300 työskentelee tällä
hetkellä apurahalla. Yli puolet jäsenistöstä
on jossakin uransa vaiheessa työskennellyt apurahan turvin.
Apurahakausien pituudet vaihtelevat. Hyvin tavallisia ovat yhteenlaskettuina
noin kolmen vuoden jaksot apurahoilla, mutta yli 10 vuottakin
apurahojen turvin työskennelleitä tutkijoita on liiton
jäseninä.
Monet tutkijat siis tekevät pitkiäkin ajanjaksoja tutkimustyötä
ainoastaan apurahan turvin. Apuraha-kaudet ovat tutkijan talouden
kannalta pätkätyösuhteitakin ongelmallisempia,
koska apuraha ei anna työsuhteen tarjoamaa sosiaaliturvaa.
Apurahatutkijan arjesta seuraavassa muutamia esimerkkejä:
Työterveyshuolto päättyy heti, kun tutkija siirtyy
apurahalle. Apurahakausi ei kartuta työttömyys-päivärahan
edellytyksenä olevaa työssäoloaikaa. Myönnetty
apuraha ei myöskään kasvata verotettavaa ansiotuloa,
mistä johtuen sairaus- sekä äitiyspäiväraha
jäävät pieniksi, koska niiden suuruus perustuu
verotuksessa todettuihin ansiotuloihin.
Oikeus pakollisen tapaturmavakuutuksen korvauksiin lakkaa heti
henkilön siirryttyä apurahalle.
Vuosilomaa ei apurahatutkijalla ole, ei myöskään
sairausajan palkkaa.
Jokainen työsuhteessa oleva kuuluu työntekijöiden
ryhmähenkivakuutuksen piiriin. Ryhmähenki-vakuutus antaa
turvaa perheelle kuolemantapauksissa. Ryhmähenkivakuutuksen
tarjoama turva säilyy vain kolme vuotta työsuhteen päättymisestä.
Erittäin suuri ongelma on, ettei apurahan turvin työskentelevälle
tutkijalle kerry apurahakauden aikana vanhuuseläkettä.
Tässä suhteessa apurahaa saavat tutkijat ovat selvästi
huonommassa asemassa kuin apurahan turvin työskentelevät
taiteilijat. Useimmat apurahatutkijat ovat nuoria uransa alkuvaiheissa
olevia henkilöitä, jotka eivät kiinnitä huomiota
joskus tulevaisuudessa maksettavan eläkkeen suuruuteen. Totuus
pitkän apurahakauden vaikutuksesta eläkkeeseen paljastuu
liian usein vasta eläkeiän lähestyessä.
Apurahatutkijat jäävät monasti työyhteisön
ulkopuolelle, jolloin heidän työvälineidensä
ja tilojensa järjestämiseen liittyy tavallista enemmän
ongelmia. He eivät myöskään voi osallistua
päätöksen tekoon työpaikoillaan.
Toisaalta kuitenkin apurahat otetaan asumistukea alentavana tulona
huomioon arvioitaessa asumistukilaissa 408/75 säädetyn
asumistuen saamisen edellytyksiä. Lisäksi joissakin
tapauksissa apuraha voidaan ottaa huomioon sosiaalipalveluista
(esimerkiksi lasten päivähoidosta) perittäviä
maksuja määriteltäessä.
Apurahojen kohtelu sosiaaliturvajärjestelmässämme
ei siten ole johdonmukaista. Yhtäältä apurahat
voivat olla heikentämässä tuloista riippuvan sosiaaliturvan
piiriin kuuluvia etuuksia, mutta toisaalta niitä ei oteta
huomioon ansiosidonnaisessa sosiaaliturvassa. Ristiriitaisuutta
sosiaaliturvassa esiintyy myös erilaisten apurahojen välillä.
Esimerkiksi taitelija-apurahoilla toimivien sosiaaliturva on parempi
kuin apurahatutkijoiden vastaava turva.
Opetusministeriö asetti vuonna 1994 taiteilijain sosiaalista
ja taloudellista asemaa kartoittavan toimikunnan (TAISTO), joka
teki esityksiä muun muassa taiteilija-apurahojen turvin työskentelevien
henkilöiden eläke- ja muun sosiaaliturvan kehittämiseksi.
Työryhmän muistio luovutettiin opetusministeriölle
vuonna 1995 (OPM:n työryhmien muistioita 1995:10).
Vuonna 1999 opetusministeriö asetti uuden toimikunnan pohtimaan
taiteilijoiden työllistymisedellytyksiä ja sosiaaliturvaa
(TAISTO II). Myös tämä toimikunta teki esityksiä
taiteilija-apurahaa saavien henkilöiden eläke- ja muun
sosiaaliturvan kehittämiseksi. Toimikunnan mietintö
valmistui viime vuoden loppupuolella (OPM:n työryhmien muistioita
2000:22). Vastaavanlaisia toimikuntia ei tiettävästi
ole viime vuosina asetettu pohtimaan apurahan turvin työskentelevien
tutkijoiden sosiaaliturvan parantamista. Siksi Tieteentekijöiden
liitto esittää opetusministeriölle, että ministeriö
asettaisi laajapohjaisen toimikunnan kartoittamaan apurahatutkijoiden
sosioekonomista asemaa ja tekemään toimenpide-ehdotuksia
sen parantamiseksi.
Tieteentekijöiden liitto pitää edellä mainitun
toimikunnan asettamista kiireellisenä ja tärkeänä
asiana. Liitto toivoo, että sille tarjoutuisi mahdollisuus
saada edustajansa ko. toimikuntaan.
Kirjelmää olivat opetusministeriöön jättämässä
puheenjohtaja Björn Fant, varapuheenjohtajat Stina
Immonen ja Hannu Jalkanen sekä liiton toiminnanjohtaja
Klaus Sundbäck.
(painetun lehden sivuilla 35-36)
|