Assistentille korvaus virkasuhteen laittomasta ketjuttamisesta
Virkamieslautakunta on äskettäin määrännyt
Helsingin yliopiston maksamaan kahdeksan kuukauden palkkaa vastaavan
korvauksen Helsingin yliopistossa työskennelleelle assistentille.
Filosofian tohtori N.N oli nimitettynä assistentin viisivuotiseen
virkaan Helsingin yliopistossa 1.8.1991-31.7.1996. Tämän
jälkeen virkaa ei julistettu avoimeksi vaan N.N nimitettiin
yhteensä seitsemään perättäiseen määräaikaiseen
virkasuhteeseen assistentiksi 1.8.1996-31.7.1999.
Virkamieslain 9 §:n 1 momentin mukaan virkamieheksi voidaan
nimittää määräajaksi tai muutoin rajoitetuksi
ajaksi, jos työn luonne, sijaisuus, avoinna olevaan virkaan
kuuluvien tehtävien hoidon väliaikainen järjestäminen
tai harjoittelu edellyttää määräaikaista
virkasuhdetta. Virkamieslain 56 §:n 1 momentin mukaan virkamiehellä,
joka on ilman 9 §:n 1 tai 2 momentissa säädettyä
perustetta nimitetty määräajaksi tai ilman pätevää
syytä toistuvasti peräkkäin nimitetty 9 §:n
1 tai 2 momentin nojalla määräajaksi, on oikeus
virkasuhteen virastoon päättyessä sen vuoksi, ettei
häntä enää nimitetä tämän viraston
virkamieheksi, saada virastolta vähintään kuuden
ja enintään 24 kuukauden palkkaa vastaava korvaus. Tämän
pykälän nojalla N.N vaati Helsingin yliopistoa maksamaan
korvausta laittomasta virkasuhteiden ketjutuksesta.
Yliopistoasetuksen mukaan (tuolloin Helsingin yliopistoa koskeva
asetus) assistentin virka täytetään määräajaksi,
kuten N.N nimitettiinkin ensin viisivuotiskaudeksi. Tämän
jälkeen hän oli kuitenkin nimitettynä perättäisiin
määräaikaisiin virkasuhteisiin. Helsingin yliopisto
totesi vastineessaan virkamieslautakunnalle, että perusteluna
määräaikaisiin virkasuhteisiin ovat olleet ko.
alan opetuksen kehittämiseen liittyvät suunnitelmat
ja järjestelyt. Suunnitelmat eivät toteutuneet ja assistentuuri,
jonka alaa hieman muutettiin, julistettiin haettavaksi 3.3.1999
ja täytettiin 1.8.1999 lukien. N.N haki virkaa, mutta ei
tullut nimitetyksi.
Virkamieslautakunta totesi, että assistentin työn luonne
ei ole edellyttänyt N.N:n nimittämistä määräaikaisiin
virkasuhteisiin. Kysymys ei ole myöskään ollut
sijaisuudesta eikä tai avoinna olevaan virkaan kuuluvien
tehtävien väliaikaisesta järjestämisestä
tai harjoittelusta. Kysymyksessä ei siten ole valtion virkamieslain
9 §:n 1 momentissa nimenomaisesti säädetty peruste
määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittämiselle.
Virkamieslautakunnan päätöksen mukaan Helsingin
yliopisto määrättiin maksamaan kahdeksan kuukauden
palkkaa vastaava korvaus N.N:lle. Päätös syntyi
äänin 6-3.
Virkamieslautakunnan ja valituksen kautta Korkeimman hallinto-oikeuden
korvauspäätöksiä on nyt muutaman vuoden ajalta.
Päätökset osoittavat, että työn luonne
_perustetta on tulkittava suppeasti. Eduskunnan hallintovaliokunta
totesi jo virkamieslain uudistuksen yhteydessä, että
määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittäminen
on rajattava tiukasti virkamieslain 9.1 §:ssä säädettyihin
edellytyksiin ja näitä edellytyksiä on tulkittava
suppeasti. Rahoitukseen liittyvät syyt ja siirtymäkauden
järjestelyt eivät ole kelvanneet syyksi määräaikaisten
virkasuhteiden ketjuttamiselle. Korvauksen suuruus on useimmiten
ollut kahdeksan tai kymmenen kuukauden palkkaa vastaava korvaus.
Edellä kuvattu päätös osoittaa, että
yliopistojen usein käyttämä assistenttien pompottelu
määräaikaisesta virkasuhteesta toiseen ei ole laillista,
kun peruste ei ole selkeä.
Eeva Rantala
asiamies
Tieteentekijöiden liitto
(painetun lehden sivulla 40)
|