Onko tulosohjaus
renki vai isäntä?
Yliopistojen toimintakulttuurissa tapahtui suuri muutos yhden
vuosikymmenen aikana. Vuosien 1986-96 kehittämislainsäädäntö
juurrutti tulosohjauksen ja kustannustietoisuuden nopeasti ja
tehokkaasti yliopistoihin. Kun vuoden 1998 yliopistolaki antoi
yliopistoille paljon itsenäistä toimintavapautta, niin
samaan aikaan tulosohjausjärjestelmä pani niille tiukat
suitset.
Tulosohjauksen ja kustannustietoisuuden merkittävä
positiivinen arvo on, että niillä on ollut selvä
vaikutus yliopistojen toiminnan kehittymiseen.
Liitettynä yliopistojen toimintaa ohjaaviin nykyisiin laskennallisiin
rahanjakomalleihin tulosohjaus on kuitenkin noussut rengistä
isännäksi. Se on kapea-alaistanut näkemystä
yliopistojen tehtävistä, tuotteistanut toimintaa ja
ohjannut tuloskeskustelua määräkeskusteluksi.
Laskennallisissa rahoitusmalleissa toiminnan tulosta mitataan
pitkälti tutkintojen määrien perusteella. Opiskelijat
ovat niin yhteiskunnalle kuin yliopistollekin voimavara, jonka
kautta yliopistollinen osaaminen säteilee ympäröivään
yhteiskuntaan. Kuitenkin kärjistetyssä tulosajattelussa
opiskelijan suorittama tutkinto on yliopiston budjetin tarvitsema
tuote. Yhteiskunnan muuttuessa yliopistojen rooli on muuttunut,
samoin työelämän ja opiskelijoiden tutkinnoille
asettamat odotukset. Tulosohjauksen tulisi reagoida tähän
muutokseen herkästi muutenkin kuin määrätavoitteiden
kautta.
Viimeisen vuosikymmenen aikana yliopistojen tulosta on ryhdytty
tarkastelemaan myös ulkoisen rahoituksen avulla tehdyn tuloksen
valossa. Ulkoisen rahoituksen myöntäjä haluaa selkeän
tuloksen jo parin vuoden rahoitusaikana. Ulkoista rahoitusta saavat
eniten ne tieteenalat ja hankkeet, joilla panos-tulos -ajattelu
on helposti havainnollistettavissa. Sen seurauksena perustutkimus
on liikaa alistettu lyhytnäköisen tuloksen ja hyödyn
tavoittelulle. Tutkimuksen tulosten kaupallinen hyödyntäminen
on noussut näkyvästi esiin.
Yliopistoista on myös tulossa palveluja tuottavia organisaatioita,
esimerkkeinä vahvasti laajeneva aikuis- ja täydennyskoulutus
ja kansainvälistyvä kilpailu koulutusmarkkinoilla. Nykyinen
tulosohjausjärjestelmä ja yliopistojen vahvasti rajoitettu
taloudellinen autonomia heikentävät suuresti niiden
kilpailukykyä esimerkiksi kansainvälisessä koulutustarjonnassa
ja mahdollisten yksityisten yliopistojen suhteen.
Yliopistolaitos on nyt yliohjattu. Tulosohjauksen pitäisi
antaa enemmän tilaa yliopistojen omaehtoiselle kehittymiselle
ja tulevaisuuden haasteisiin vastaamiselle.
Tuloskriteerien muutos tulisi aloittaa kehittämällä
laskennallisia rahanjakomalleja. Opetusministeriön käyttämän
mallin tulisi jättää enemmän tilaa tutkintojen
sisällöille, vähentämällä tutkintomääräpainotteisuutta
mallissa. Siinä tulisi olla enemmän tilaa yliopistojen
omaehtoiselle strategiselle, rakenteelliselle kehittämiselle.
Määriin pohjautuvan tuloksellisuusrahoituksen painoarvoa
tulisi pienentää, vaikka nykyiset perusteet voitaisiinkin
pitkälti säilyttää. Tutkimuksen ja opetuksen
laadun tulisi vaikuttaa tuloksellisuusrahoitukseen. Nykymuotoinen
hankerahoitus tulisi korvata opetusministeriön myöntämällä
erillisellä strategisella rahoituksella.
Jotta yliopistot voisivat paremmin itse määritellä
tavoitteensa, suuret yksittäiset kustannusosuudet, kuten
tilakustannukset ja valtakunnalliset tehtävät tulisi
erottaa omaksi osakseen. Tulosohjaus ja tuloksellisuusrahoitus
tulisi liittää tuloksellisuuden muutokseen ja tulosten
saavuttamiseen.
Juhani Keinonen
puheenjohtaja
Professoriliitto
(painetun lehden sivulla 3)
|