Resultatstyrning - dräng eller husbonde?
Universitetens verksamhet har genomgått stora förändringar
under ett enda årtionde. Utvecklingslagstiftningen under
åren 1986-96 såg till att resultatstyrningen och kostnadsmedvetenheten
snabbt och effektivt slog rot inom universiteten. Samtidigt som
universitetslagen av år 1998 gav universiteten en omfattande
handlingsfrihet tyglades de stramt av resultatstyrningen.
Det positiva med resultatstyrning och kostnadsmedvetenhet är
att de har haft en klar inverkan på utvecklingen av universitetens
verksamhet.
Å andra sidan styrs universitetens verksamhet nuförtiden
i hög grad av de kalkylmodeller enligt vilka universitetens
resurser allokeras. Tillsammans med dessa kalkylmodeller har resultatstyrningen
nu upphöjts från dräng till husbonde. I och med
den har uppfattningen om universitetens verksamhet blivit snävare
samtidigt som verksamheten har produktifierats och diskussionen
om resultat ändrats till en diskussion om kvantiteter.
När det gäller att allokera finansieringstillgångarna
enligt någon kalkylmodell mäts resultatet långt
på basis av antalet examina. Studerandena utgör en
tillgång såväl för samhället som för
universitetet, och via denna resurs förmedlas det akademiska
kunnandet till det omgivande samhället. I enlighet med ett
tillspetsat resultattänkande är ändå den
examen som en studerande avlagt just den produkt som universitetets
budget är i behov av. I och med de samhälleliga förändringarna
har också universiteten fått en ny roll, och likaså
har både arbetslivet och studerandenas förväntningar
beträffande examina förändrats. Resultatstyrningen
borde reagera snabbt på dessa för-ändringar, och
helst då också på annat sätt än genom
att sätta allt fler examina som mål.
Under det senaste årtiondet har man börjat granska
universitetens resultat också i ljuset av de resultat som
uppnåtts med tillhjälp av extern finansiering. Den
instans som beviljat externa medel vill se ett klart resultat
redan inom ett par år, så länge finansieringen
pågår. Externa medel beviljas oftast de vetenskapsgrenar
och projekt som lätt kan konkretisera input-output -tänkandet.
Detta leder till att grundforskningen i alltför hög
grad har underkastats en kortsiktig strävan efter nytta och
resultat. Det kommersiella utnyttjandet av forskningsrönen
har börjat spela en synlig roll.
Universiteten håller också på att utvecklas
till organisationer som producerar tjänster. Detta exemplifieras
av en kraftigt utvidgad vuxenutbildning och fortbildning samt
av ökad internationell konkurrens på utbildningsmarknaden.
Det nuvarande systemet med resultatstyrning och universitetens
starkt begränsade ekonomiska autonomi försvagar avsevärt
deras konkurrenskraft gällande t.ex. det internationella
utbildningsutbudet och eventuella privata universitet.
I dagens läge är universitetsväsendet överstyrt.
Resultatstyrningen borde ge mera rum för universitetens självständiga
utveckling och deras svar på framtidens utmaningar.
Förändrandet av resultatkriterierna borde påbörjas
i och med utvecklandet av kalkylmodellerna i samband med resursfördelningen.
Undervisningsministeriets modell borde lämna mera spelrum
åt innehållet i examina i och med att modellen i mindre
grad skulle beakta antalet examina. I stället skulle universitetens
självständiga strategiska och strukturella utveckling
kunna ges mera rum. Den på antalet examina baserade resultatfinansieringen
borde ges en mindre framträdande roll, fastän de nuvarande
grunderna i det stora hela kan bevaras. Resultatfinansieringen
borde påverkas av forskningens och undervisningens kvalitet.
Dagens projektfinansiering borde ersättas med av undervisningsministeriet
beviljad separat strategisk finansiering.
För att universiteten bättre skulle kunna fastställa
sina mål själva, borde de största enstaka kostnadsfaktorerna,
såsom utrymmeskostnaderna och de riksomfattande uppgifterna,
avskiljas till en separat del av budgeten. Resultatstyrningen
och resultatfinansieringen borde anknytas till det hur målen
förändrats och resultaten uppnåtts.
Juhani Keinonen
ordförande
Professorsförbunde
(painetun lehden sivulla 4)
|