M
A T T I
K A M P P I N E N
Kaksi argumenttia tulosohjauksesta.
Sinä päätät.
Puolesta: Järjenkäytön raikkaita tuulia akateemisessa
maailmassa
Oman toiminnan ennakoiva suunnittelu on kaiken järkevän
toiminnan ydin. Myös tietotuotannon yhteiskunnalliset laitokset
voivat ennakoida omaa toimintaansa ja tarvittaessa suunnata toiminnan
voimavaroja tärkeiksi katsotuille alueilla. Jos laitos tai
hanke ei tuota sovittua tulosta, niin ei sitten haaskata rahoja
siihen.
On totta, että tulosohjaus ja siihen liittyvät neuvottelu-
ja suunnitteluprosessit vievät akateemisessa maailmassa aikaa
tutkimukselta ja opetukselta, mutta tämä investointi
kannattaa. Tiedelaitokset voivat samalla monipuolistaa työntekijävalikoimaansa,
kun niillä on uusia perusteita palkata ihmisiä, jotka
osaavat paitsi tutkimuksen taidon, myös toiminnan suunnittelun
ja rahoitusneuvottelut. Näitähän ei moni perinteinen
professori osaa ensinkään. Tieteellisen tutkimuksen
ja opetuksen tulosten määrälli- nen arviointi rohkaisee
tieteilijöitä pohtimaan tekemistensä syvintä
luonnetta ja myös laatua.
Ne humanistit ja yhteiskuntatieteilijät, jotka ovat vedonneet
tuotostensa ainutkertaisuuteen ja vaikeaan määrälliseen
arviointiin, ovat lähinnä halunneet säilyttää
tekosyyn sille, etteivät julkaise mitään merkittävää.
Samoin ne kriitikot, jotka ovat vastustaneet maistereiden ja tohtorien
tehtailua, unohtavat että moinen tulosohjaus ei puutu tulosten
laatuun, vaan jättää sen yliopistojen tehtäväksi.
Näin työnjako pysyy edelleen akateemista osaamista kunnioittavana.
Tulosohjaus ei rajoita akateemista vapautta, vaan soveltaa tieteen
rahoitukseen sitä samaa yksinkertaista periaatetta jota meistä
jokainen käyttää investointeja tehdessään:
rahalle pitää saada vastinetta. Tulosohjaus jättää
yliopistoille varsin vapaat kädet muodostaa akateemisen vapauden
yksiköitä, jos vain tiedekunnissa riittää
tahtoa. Tulosohjaus ei myöskään sellaisenaan sanele
mitään erityistä tiedepolitiikkaa, vaan sen perustana
olevat tiedepoliittiset päätökset määräävät
sen, millaisia aloja halutaa kehittää ja mitä maakuntia
jättää vaille toi-mivaa korkeakoululaitosta. Tulosohjaus
on neutraali väline, joka ei sellaisenaan vielä tee
tiedepolitiikkaa. Vain tietämättömät humanistit
syyttävät välinettä.
Vastaan: hallintomentaliteetin hämähäkinseitit
ja myrkyllinen lima tukehduttavat tiedonmuodostuksen
Tulosohjaus ja siihen liittyvät tulosneuvottelut, kehityskeskustelut
ja toiminnan kehittäminen saavat monen akateemisen vapauden
ystävän vääntymään mutkalle pahemmin
kuin keväinen oksennustauti konsanaan. Eikä ihme. Tieteen
tekeminen, tutkimus ja opetus ovat geneerisesti luovaa toimintaa,
älyn roisketta ja kuplintaa, ymmärryksen lamppujen sytyttelyä
pimeyteen, eikä mitään yleisen yhteiskuntasuunnittelun
ennakoitavissa olevaa tulosten tehtailua, josta voitaisiin kappalehinnoittelun
perusteella suorittaa korvaus.
Tulosohjaus kuuluu niihin valtion laitoksiin, joissa ei tehdä
varsinaista perustutkimusta tai opasteta aloittelevia tieteentekijöitä
luovuuteen. Tulosohjauksen kannattajat syyttävät akateemisen
vapauden ystäviä muutosvastarinnasta, ja tottavie ovat
oikeassa! Vastustamme muutoksia, jota vievät huonoon suuntaan.
Kannattaisi muidenkin koettaa soveltaa tätä järjenkäytön
periaatetta. Jo vain maailma valkenisi.
Akateemisen yhteisön fundamentaalisia paradokseja verrattuna
moneen muuhun työyhteisöön on se, että tuloksia
saadaan aikaan lisäämällä vapautta, ja tuloksenteko
heikkenee kun tuloksia yritetään kontrolloida, muotittaa,
vahtia, yhteismitallistaa, hinnoitella ja purkittaa. Tulosohjaus
on myös osittain järjenvastaista: jos tulokseltaan heikolta
yksiköltä vähennetään resursseja huonoon
tulokseen vedoten, saadaan vielä huonompia tuloksia ja kurjistetaan
ohjauksen kohde hengiltä. Tulosohjaus suosii suurikokoisia
ja muodikkaita yksiköitä, joilla on muutakin rahoitusta.
Mutta akateemista maailmaa ei pitäisi muotoilla muotioikkujen
ja teollisuuden suhdanteiden mukaan, vaan sivistysvaltiolla pitäisi
olla kansallista ja globaalia itsetuntoa sen verran, että
perustutkimuksen eri alat voivat hyvin riippumatta niiden sovellusmahdollisuuksista
uusien tuotteiden kehittelyssä. Ja viimeisenä niittinä,
tutkintomäärien käyttäminen kriteerinä
on irrationaalista, koska tutkimus- ja valmistumistraditiot ovat
erilaisia eri tieteenaloilla. Ylipäänsä inhottaa
tuo ajatus, että kaiken on käytävä nopeammin.
Tosin tuleehan se maailmanloppukin sitten kiiruummin, mikä
lienee tiedepolitiikan suunnittelijoiden perimmäinen tavoite.
(painetun lehden sivulla 9)
|