Yliopettaja Juhani Henttula:
Tulosjohtaminen vaatii kokonaisnäkemystä
Yliopistojen johtamisessa tarvitaan ennen kaikkea kokonaisnäkemystä
ja kykyä erottaa olennaisuudet - ei yksittäisiä
ismejä.
Tuloksellisuuden seuranta on tärkeä
osa johtamista, kunhan tiedostetaan mittareihin liittyvät
rajoitukset, kirjoittaa ohessa yliopettaja Juhani Henttula.
Eräät kollegat pyysivät minua kirjoittamaan Acatiimiin
tulosjohtamisesta. Vastustelin ajatusta, koska en ole mikään
alan asiantuntija. Ehdotin, että voisin sen sijaan kirjoittaa
testamentin tekemisestä ja testamenttiin liittyvistä
verotuskysymyksistä (niistä olisin tiennyt sentään
jotain). Tähän eivät ymmärtämättömät
ystäväni kuitenkaan suostuneet. Näin minun on kirjoitettava
tulosjohtamisesta sillä varmuudella, minkä lähes
täydellinen asiantuntemattomuus antaa.
Tulosjohtaminen on ollut viime vuosina ja on tällä
hetkelläkin trendikästä niin yliopistomaailmassa
kuin valtionhallinnossa yleensäkin. Tulosjohtaminen on tuonut
mukanaan varmasti joukon hyviä asioita kuten esim. kustannustietoisuuden.
En kuitenkaan voi mitään sille, että jälleen
minusta kyseessä on kuitenkin vain eräs ismi, joka aikanaan
korvataan jollain toisella (ellei näin jo ole tehtykin).
Joskus 1990 luvun alussa keskustelin erään koulutustilaisuuden
kahvipöydässä tunnetun johtamiskonsultin kanssa
ja kysyin, miksi hän nyt vannoo tulosjohtamisen nimeen, kun
edellisellä vuosikymmenellä vain tavoitejohtaminen oli
merkityksellistä. Varmasti leikillään hän
vastasi, että tavoitejohtamisen rahastuskierros oli jo käyty
läpi ja nyt pitää aloittaa uusi kierros.
Nykyisen tulosjohtamisen takana näyttää edelleen
olevan piirteitä myös aikaisemmasta tavoitejohtamisesta.
Kun seuraa yliopistojen opetusministeriön kanssa käymiä
tulosneuvotteluja, ei voi välttyä ajatukselta, että
yliopistot ovat valmiita esittämään toinen toistaan
korkeampia tutkintotavoitteita (niin perustutkintojen kuin tohtoritutkintojenkin
osalta), jotta kukin yliopisto saisi enemmän rahaa kuin kilpaileva
yliopisto. Opetusministeriö ei kuitenkaan ole hyväksynyt
esityksiä sellaisenaan, vaan on alentanut tutkintotavoitteita
ja valtiovarainministeriön edustajan taholta on esitetty
kysymys, ovatko jo nykyisetkin tutkintotavoitteet liian korkeita.
Elinkeinoelämän puolella on pohdittu, tarvitaanko mestareita
vai maistereita. Emmeköhän me tarvitse molempia ja 5-10
vuoden sisällä jo melko paljon, kun me "vanhukset"
siirrymme eläkkeelle. Olisi myös hyvä tiedostaa,
että kyse ei ole pelkästään määristä,
vaan ehkä vieläkin perustellummin laadusta.
Tarkastelukulma ei voi olla
pelkästään tässä ja nyt
Jo edeltä ilmenevät näkökohdat ovat saaneet
minut vakuuttuneeksi, että me emme tällä(kään)
hetkellä tarvitse niin kovin paljon yksittäisiä
ismejä. Me tarvitsemme johtamisessa ennen kaikkea kokonaisnäkemystä
ja kykyä erottaa olennaisuudet. Meidän pitää
pyrkiä ennakoimaan tulevaisuuden eri vaihtoehtoja vanhaa
viisautta muistaen: joka ei tunne menneisyyttä, ei hallitse
nykyisyyttä eikä voi suunnitella tulevaisuutta.
Tarkastelukulma ei voi olla (ei ainakaan yliopistoissa) pelkästään
tässä ja nyt. Ilmeisesti periaatteellisella tasolla
ei vallitse erimielisyyttä siitä, etteikö yliopistojen
perustutkimus olisi pitkäjänteistä. Käytännön
ratkaisutilanteissa tämä vain joskus/usein (vaihtoehdon
valinta jää lukijalle) tuntuu unohtuvan. Opiskelijoiden
sisäänottomäärät ja tutkinnoissa annettava
yliopistotasoinen opetus heijastuvat ehkä vielä kauemmaksi,
jopa vuosikymmenien päähän.
Edellisen kappaleen uudelleen luettuani se vaikutti kovin opettavaiselta,
ehkä myös vähän juhlalliselta. Samalla se
kuitenkin johtaa ajatuksemme niiden mittareiden valintaan, joilla
tuloksia mitataan yliopistoissa. Erilaisia mittareita on eri aikoina
kehitetty niin valtakunnallisella kuin paikallisellakin tasolla.
Vuosia sitten panettelevissa huhupuheissa on paikallistasolla
(jossain muualla kuin Tampereella) esitetty, että eri mittareissa
tai ainakin niiden käytäntöön soveltamisessa
suurin selittävä tekijä olisi rehtorin taustayhteisö.
Tämä ei luonnollisestikaan voi pitää paikkaansa.
Objektiivisten mittareiden luominen siten, että eri alojen
erilaiset taustat, lähtökohdat, tavoitteet ja tulokset
saataisiin yhteismitallisiksi, tuntuu kuitenkin todella haastavalta,
lähes mahdottomalta tehtävältä. Mietin tässä
yhteydessä esimerkiksi sitä, miten lääketieteellisen
alan ja oikeustieteellisen alan perinteiset väitöskirjat
(tohtoritutkinnot) pitäisi rinnastaa toisiinsa. Itsesuojeluvaistoni
sanoo, että lopeta se miettiminen. Siirtomerkintöjä
antaessani olen joutunut pohtimaan, miten saman alan sisälläkin
vastaavien opintojaksojen opintoviikkomäärät saattavat
vaihdella.
Miten tuloksellisuutta seurataan?
Tuloksellisuuden seuranta on tärkeä osa johtamista,
kunhan tiedostetaan ne rajoitukset, joita liittyy esimerkiksi
nykyisiin mittareihin. Yhtä tärkeä on kysymys siitä,
miten tuloksellisuuden seurantaa käytetään hyväksi
päätöksenteossa. Merkitseekö se sitä,
että hyvin menestyneille yksiköille annetaan lisää
resursseja (jopa yli järkevän tarpeen) ja huonosti pärjänneiltä
yksiköiltä vastaavasti vähennetään resursseja
(ja varmistetaan tulevakin kurjuus)? Näin ilmeisesti yliopistoissa
tänä päivänä tapahtuu, vaikka ratkaisuja
ei ehkä tehdä aina tarkoituksellisesti; ei ainakaan
edellä sulkeissa olevien väittämien osalta.
Tulosjohtamista käsittelevässä kirjoituksessa
sallittaneen rinnastus erääseen liike-elämän
tilanteeseen. Kahdella liikennöitsijällä toiminta
oli ajautunut vaikeuksiin. Ensimmäinen liikennöitsijä
päätti parantaa tulosta säästämällä
(vähentämällä liikennevuoroja ja henkilökuntaa,
antamalla kaluston vanhentua jne.). Seurauksena oli se, että
loputkin matkustajat lakkasivat käyttämästä
linja-autoa ja siirtyivät omiin autoihin. Yritys on nyt konkurssissa.
Toinen liikennöitsijä päätti parantaa tulosta
panostamalla (lisäämällä liikennevuoroja ja
henkilökuntaa, uusimalla kalustoa jne.). Asiakkaat totesivat,
että työmatkat sujuvat joustavasti ja edullisesti linja-autolla.
Tämä yritys jatkaa toimintaansa. Käytännön
tilanteet ovat ymmärrettävästi tapauskohtaisia,
mutta päätöksenteossa vaihtoehtoja on monta kertaa
enemmän kuin aluksi voisi luulla, luultavasti myös yliopistoissa.
Tämä artikkeli on kirjoitettu vapun aattona 2001. Toteamusta
ei ole tarkoitettu miksikään puolusteluksi, mutta ehkä
minun sittenkin olisi pitänyt kirjoittaa siitä testamentin
tekemisestä
Kirjoittaja Juhani Henttula on Yliopistonlehtorien
liiton varapuheenjohtaja.
(painetun lehden sivuilla 16-17)
|